۱۸ دی ۱۳۹۷، ۱۲:۴۳
کد خبر: 83163165
T T
۰ نفر
برای عبور از شرایط سخت با تمام وجود می مانم

تهران - ایرنا- معاون اول رییس جمهوری گفت: برای كمك به كارآفرینان و صنعتگران و عبور از شرایط سخت قول می دهم كه با تمام وجود بمانم و لحظه ای در حمایت از آنها كوتاهی نكنم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «اسحاق جهانگیری» امروز- سه شنبه - در سومین دوره اهدای نشان كارآفرینی امین الضرب كه در تالار وحدت تهران برگزار شد، افزود: در شرایط كنونی اقتصاد كشور و زندگی مردم اگر بتوانیم تولید، ارز و صادرات را به همراه تامین معیشت مردم مدیریت كنیم از شرایط موجود عبور می كنیم.
معاون اول رییس جمهوری اظهار داشت: مهم ترین اولویت دولت با توجه به تغییرات نرخ ارز، تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی با كمك نظام بانكی است و تلاش می كنیم نقدینگی واحدهای تولیدی كشور را تامین كنیم.
جهانگیری ادامه داد: باید در كنار یكدیگر، به دولت و بخش خصوصی كمك كنیم تا كالاهای اساسی و مورد نیاز كشور در اختیار مردم قرار گیرد.
وی تاكید كرد: نیازهای ارزی كشور باید برطرف شود و باید صادرات خود را احیا كنیم. ما به ارز صادرات نیاز داریم و به همین دلیل آمریكا نفت، پتروشیمی و فولاد را تحریم كرده است.

**انسجام از نان شب برای كشور واجب تر است
رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با بیان این كه دشمنان با اعمال فشار و تحریم بدنبال تحت تاثیر قرار دادن معیشت مردم و فروپاشی اقتصادی در كشور هستند، تصریح كرد: ما می توانیم با انسجام و وحدت از این شرایط عبور كنیم.
جهانگیری تاكید كرد :«حفظ و تقویت انسجام از نان شب برای كشور واجب تر است»، عده ای در كشور به جای فكر كردن برای عبور از شرایط موجود، بدنبال آن هستند كه چگونه رقیب خود را از میدان حذف كنند.
وی یادآور شد: بعد از انسجام باید مسائل اقتصادی را اولویت قرار دهیم، نباید اجازه دهیم معیشت مردم تحت تاثیر قرار گیرد.

‌**نوك پیكان تحریم ها متوجه زندگی مردم و فعالان اقتصادی است
جهانگیری گفت: كارآفرینی می تواند كشور را از شرایط و موانعی كه با آن مواجه هستیم، عبور دهد؛ حتی اگر با تحریم و محدودیت روبه رو نبودیم، بازهم باید با خلاقیت و حمایت از كارآفرینان افق های جدید برای آینده كشور و جوانان ایجاد كنیم.
معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان كرد: دشمنان بدنبال ایجاد آینده ای تاریك و نامعلوم برای كشور هستند، ولی ما در كنار یكدیگر می توانیم مانع این اتفاق شویم.
جهانگیری برخی از راهكارها و پیشنهادات گذشته را برای حل مشكلات كشور ناكارآمد دانست و گفت: نیازمند نوآوری و خلاقیت برای حل مشكلات هستیم؛ باید كارآفرینی را به سمت استفاده از فناوری های نو و براساس تغییرات و تحولات اجتماعی و اقتصادی ببریم و زمینه را برای حضور زنان و جوانان در عرصه های مختلف فراهم كنیم.
وی افزود: تغییرات زیادی در كارآفرینی جهان در حال وقوع است؛ عده ای در حال افول و گروه های دیگری در حال ظهور هستند؛ بسیاری از بنگاه ها دیگر وجود ندارند و باید از این فرازها و فرودها رمزگشایی شود و افول و ظهورها را باید بررسی و مطالعه شود.

**بنگاه اقتصادی پویا تغییرات جهان را می شناسند
معاون اول رییس جمهوری گفت: بنگاه هایی موفق بوده اند كه همزمان با تغییرات جهانی خود را تغییر داده اند و ادامه حیات داده اند و بنگاه هایی كه خود را تغییر نداده اند، در چرخ دنده های تغییرات از بین رفته اند.
جهانگیری تصریح كرد: بنگاه اقتصادی پویا تغییرات امروز جهان را می شناسند و امیدواریم هم زندگی شخصی، هم اجتماعی و هم بنگاه ها بتوانند خود را با تغییرات و تحولات تطبیق دهند.
وی ادامه داد: نباید اجازه دهیم در چرخ دنده های تحولات، قربانی تغییر باشیم و بلكه باید با اتكا و پشتوانه مردم از این مسائل و مشكلات عبور كنیم.
رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تاكید كرد كه همه ما مسئولیت داریم اعتماد و اطمینان را در میان جوانان و صاحبان سرمایه و دانش افزایش دهیم و بتوانیم با خلق فرصت های جدید از این شرایط عبور كنیم.
جهانگیری با بیان این كه نوك پیكان تحریم های اعمال شده متوجه زندگی مردم و فعالان اقتصادی است، گفت: در دهه اخیر فعالان اخیر تجار و بازرگانان و تولیدكنندگان شرایط سختی داشتند و هم تحریم ها را از سال ٩٠ تا ٩٤ را تجربه كردند و هم اكنون نیز از چند ماهه اخیر با بازگشت تحریم ها مواجه شده اند.
معاون اول رییس جمهوری به چالش ها و ابرچالش های پیش روی كشور اشاره كرد گفت: مسأله آب، بودجه و نقدینگی و مسائل محیط زیست كشور، امروز به چالش های بزرگی در كشور تبدیل شده و توسعه كشور و زندگی مردم را تهدید می كند؛ باید برای حل این ابر چالش ها تلاش و برنامه ریزی می كردیم اما امروز هم با تحریم ها هم مواجه هستیم.
جهانگیری به بازگشت تحریم‌های آمریكا بر ضد ملت ایران اشاره كرد و افزود: آمریكا در تحریم‌های سال های 91 و 92 استدلال می‌كرد كه ایران به قواعد بین‌المللی پایبند نیست، و ایران را متهم می كرد كه به سمت سلاح كشتار جمعی حركت كرده و مسابقه تولید سلاح هسته‌ای در منطقه به راه انداخته است؛ مردم كشور ما هم می گفتند با استدلال، ادعاهای آنها را رد كنیم یا اگر هم اتفاقی افتاده آن را اصلاح كنیم.
معاون اول رییس جمهوری بیان كرد: ما هزینه‌ زیادی دادیم و از سال 92 به بعد وارد مذاكره شدیم؛ دنیا هم پذیرفت ایران خوب عمل كرده و این نتیجه بدست آمد كه با گفت و گو و تعامل و منطق می‌توان مسائل بین‌المللی را حل و فصل كرد.

** آمریكایی ها نمی‌خواهند ایران قدرتمند وجود داشته باشد
جهانگیری با اشاره به اینكه این بار آمریكا چه می‌خواهد به مردم دنیا و ایران بگویند اظهار كرد:‌ مهمترین استدلال رییس جمهوری آمریكا این است كه «ایران در برجام كلاه گشادی بر سر ما گذاشته است و با همین استدلال این توافق بین‌المللی را زیر پا گذاشت»؛ آیا ما در این شرایط راهی داریم كه با او مذاكره كنیم؟
وی افزود: آمریكایی ها نمی‌خواهند ایران قدرتمند در منطقه وجود داشته باشد؛ آنها از این كه ایران مقابل سیاست‌های آنها ایستاده است، ناراحت هستند؛ آنها القاعده و داعش را ایجاد كرده‌اند اما ایران اجازه نداد نقشه‌های آنها در منطقه محقق شود.
وی افزود: ترامپ می‌گوید «7 هزار میلیارد دلار در این منطقه هزینه كرده ایم، ولی هیچ چیزی بدست نیاوردیم»؛ آنها اگر 10 برابر این -7 هزار میلیارد دلار – هم هزینه كنند چون برخلاف جریان ملت‌های منطقه حركت می‌كنند نتیجه‌ای بدست نمی آورند.

** شرایط سخت كشور طولانی نخواهد بود
معاون اول رییس جمهوری بیان كرد: آمریكا می‌خواهد معیشت مردم سخت شود تا فروپاشی اقتصادی و فروپاشی داخلی انجام شود، اما ما می‌توانیم با برنامه ریزی و در كنار یكدیگر این دوره را خوب مدیریت كرده و كوتاه كنیم، اما كوتاه كردن این دوره شروطی دارد.
جهانگیری شرایط كشور را سخت و دشوار عنوان كرد و افزود: این دوره چون بی‌منطق و بی پشتوانه است، طولانی نخواهد بود، اما باید باید برای عبور از این زمستان سخت برنامه ریزی كنیم.
رییس ستاد اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: عده‌ای از مردم زیر فشارهای اقتصادی هستند و باید به داد ملت برسیم. ملت با غولی مثل آمریكا مواجه است كه فعالان اقتصادی كشور را تحت فشار قرار داده است.
وی با اشاره به سخنان یكی از كارآفرینان در مراسم كه ‌گفت «به داد كارآفرینان برسید» گفت: من می‌دانم كه شرایط برای فعالیت سخت است؛ برخی ظلم می كنند كه می‌گویند در این شرایط، كارآفرینان دنبال سود خود هستند.

** معیشت مردم نباید آسیب ببیند
معاون اول رییس جمهوری به اولویت ها در مسائل اقتصادی اشاره كرد و با تاكید بر اینكه باید مطمئن شویم معیشت مردم آسیب نمی‌بیند، افزود: باید كالاهای ضروری و روزمره مردم تامین شود، از تجار و صنوف هم خواهش دارم تلاش كنند كالاها با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار بگیرد؛ مردم بعد از این مدت كوتاه قضاوت می كنند و خواهند گفت چه كسی به آنها كمك كرده است؟
وی با تاكید بر لزوم افزایش صادرات برای تامین نیاز ارزی كشور خاطر نشان كرد: می‌دانم كارآفرینان دل پری از صادرات دارند ولی صادرات نباید از اولویت خارج شود؛ كشور به ارز حاصل از صادرات نیازمند است و آمریكا نیز به همین دلیل می‌خواهد جلوی صادرات ما را بگیرد.
جهانگیری مهم ترین مسئله واحدهای تولیدی را كمبود نقدینگی عنوان كرد و ادامه داد: حل این مساله در دستور كار دولت است تا واحدهای تولیدی كار خود را ادامه دهند، ما اگر موفق شویم تولید و صادرات را تداوم داشته باشد و ارز مورد نیاز كشور را تامین شود، حتما از این شرایط سخت عبور می‌كنیم.

** باید مردان بزرگ به میدان بیایند
معاون اول رییس‌جمهوری گفت: در شرایط سخت باید مردان بزرگ به میدان بیایند؛ مطمئن هستم كارآفرینان می‌توانند این دوره را خوب مدیریت كنند، من قول می‌دهم كه با تمام وجود بمانم و از حمایت شما هم لحظه‌ای تردید نخواهم كرد، آنچه در توان دولت است را به میدان می‌آورم تا از این دوره عبور كنیم.
جهانگیری گفت: انتخاب كارآفرینان برتر در بخش خصوصی توسط خود بخش خصوصی به معنای ترغیب همه شركت‌ها و موسسات و شهروندان به این دلیل است كه كارآفرینی یكی از ضروریات امروز و آینده كشور است.
وی با بیان این كه كارآفرینی با كشف و خلق فرصت‌های جدید می‌تواند كشور را از موانع و شرایط موجود عبور دهد، افزود: دولت در این شرایط با همكاری بخش خصوصی مسئولیت دارد و می‌تواند افق‌های بزرگی را پیش روی كشور باز كند.

**نیازمند تعقل، نوآوری و خلاقیت در راهكارها هستیم
جهانگیری تصریح كرد: در شرایط فعلی ساز و كارهای متعارف به دلیل فساد فرسودگی، و ناكارآمدی خیلی كارساز نیست، بیان كرد:‌ ما نیازمند تعقل، خلاقیت و نوآوری در راهكارها و ارائه راهكارهای جدید برای حل مسائل كشور هستیم.
معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان كرد:‌ انتخاب مدیران دی‌جی‌كالا و آپارات به عنوان كارآفرینان برتر، به این معنا است كه باید كارآفرینی در جهت توسعه فناوری های جدید و بر اساس تغییر و تحولات اجتماعی كشور باشد.
وی با اشاره به تغییرات بسیار پرشتاب و گسترده گفت: با اتكا به نخبگان، ملت و سابقه تاریخی خود می‌توانیم سربلند از این مسیر بیرون بیاییم؛ در این شرایط فعالان اقتصادی، دولتمردان و نخبگان دانشگاهی همه یك مسئولیت مشترك دارند، همه باید با شناسایی و تقویت فرصت‌های كارآفرینی، نگرانی و ابهام نسبت به آینده كشور را كاهش دهند.

**در حمایت از كارآفرینان لحظه‌ای تردید نخواهم كرد
معاون اول رییس جمهوری بر ضرورت تقویت و افزایش اعتماد به نفس در نسل جوان و صاحبان سرمایه و فكر در كشور تاكید كرد و افزود: در دهه‌ اخیر فعالان اقتصادی، تولید و تجارت شرایط سختی را پشت سر گذاشتند؛ اقتصاد ما قبل از تحریم‌ها با مجموعه بیماری‌های مزمنی مواجه بوده است و چون این بیماری‌ها درمان نشده بود، به ابر چالش‌هایی تبدیل شده است كه باید پیش از این حل می شد.
جهانگیری گفت: در شرایط سخت باید مردان بزرگ به میدان بیایند؛ مطمئن هستم كارآفرینان می‌توانند این دوره را خوب مدیریت كنند، من قول می‌دهم كه با تمام وجود بمانم و در حمایت شما هم لحظه‌ای تردید نخواهم كرد.
به گزارش ایرنا، سومین دوره اهدای نشان كارآفرینی امین الضرب به مناسبت یكصد و سی و پنجمین سالگرد تاسیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران، امروز - سه شنبه - با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری، رییس و اعضای هیات مدیره اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران و شماری از بازرگانان، تجار و كار آفرینان اقتصادی كشور در تالار وحدت تهران برگزار شد.
در این مراسم هشت كارآفرین برتر كشور نشان و لوح امین الضرب و دو كارآفرین برتر نیز علاوه بر نشان و لوح، تندیس امین الضرب دریافت كردند.
سیام*3070*1336
۰ نفر