۲۵ دی ۱۳۹۷، ۱۲:۰۱
کد خبر: 83171559
T T
۰ نفر
ظریف: شریك مطمئنی برای همه شركا و اقلیم كردستان عراق هستیم

اربیل - ایرنا - محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: تحریم ها نخواهند توانست مانعی بر سر راه توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق شود. ما شریك بسیار مطمئنی برای همه شركای خود بخصوص اقلیم كردستان عراق هستیم.

به گزارش ایرنا، ظریف روز سه شنبه در همایش فعالان اقتصادی ایران و استان اربیل عراق اظهار داشت: كردستان عراق یك همسایه مهم است و خواهران و برادران كرد در عراق و سوریه را از خودمان می دانیم، همه یك ریشه تاریخی داریم و از مصیبت های همدیگر رنج بردیم.
وی افزود: وقتی صدام حلبچه را بمباران شیمیایی كرد همان قدر كه مردم ایران نیز به اندازه مردم حلبچه، احساس غم و اندوه كردند. ما در مبارزه با رژیم بعث و افراط گرایی كنار هم بودیم و خون جوانان كرد و شیعه و سنی و مسیحی و ایزدی به هم پیوند خورد.
وزیر امور خارجه ایران تاكید كرد: كسی نمی تواند از بیرون بیاید و به ما بگویید نمی توانیم باهمدیگر باشیم.هیچ كدام نمی توانیم بدون طرف مقابل امنیت داشته باشیم اگر امروز اربیل در كنترل داعش بود همان مقدار ما هم نگران بودیم و احساس ناامنی می كردیم. امنیت جدایی ناپذیر است و نمی توانیم بدون همدیگر امنیت داشته باشیم.
ظریف گفت: ما به عراق و اقلیم آمدیم تا روابط مان هر چه نزدیكتر شود. از كمك به تشكیل دولت مركزی بسیار خوشنود هستیم، از گفتگوهای احزاب كرد عراقی برای تشكیل دولت استقبال می كنیم و از دولت اقلیم بشكل قوی حمایت می كنیم.

** مناسبات اقتصادی ایران، عراق و اقلیم كردستان بطور جدی پیگیری می شود
وزیر امور خارجه ایران اظهار داشت: امروز نگرانی های بخش خصوصی را خدمت آقای نیچروان باررانی مطرح كردم و از ایشان خواستم برای حل این مشكلات اقدام شود، بدهی های شركت های ایرانی بسوی حل شدن پیش می رود و مناسبات اقتصادی ایران و عراق و اقلیم بطور جدی پیگیری خواهد شد.
ظریف گفت: پیشنهاد كردیم كه شهرك های صنعتی مشترك در مرزها ایجاد كنیم و تولید مشترك داشته و با استفاده از توانایی های همدیگر آن را صادر كنیم.
وی افزود: مزیت های ایران در اوراسیا و عراق در كشورهای عربی می تواند سبب توسعه روابط اقتصادی مشترك شود. بحث تسهیلات گمركی را مطرح كردیم و گفت و گوهای خوبی بین اربیل و بغداد درجریان است و این گفت و گوها سبب خواهد شد روابط اقتصادی توسعه یابد.
ظریف خطاب به مسوولان و فعالان اقتصادی كرد عراقی گفت: ما به حسن نیت دولت اقلیم باور داریم و شما به حسن نیت ایران نیز باور داشته باشید.
وزیرامورخارجه جمهوری اسلامی ایران اظهار امیدواری كرد كه روابط ایران و اقلیم بیشتر از گذشته توسعه یابد.
ظریف صبح سه شنبه در صدر یك هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی وارد اربیل شد و مورد استقبال نیچروان بارزانی نخست وزیر دولت اقلیم كردستان عراق قرار گرفت.
ظریف را یك هیات بلندپایه اقتصادی و سیاسی و نیز 'ایرج مسجدی' سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد همراهی می كنند.
این دومین سفر ظریف به كردستان عراق از زمان تصدی پست وزارت امور خارجه است.
وزیر امور خارجه قرار است همچنین با 'مسعود بارزانی' رهبر حزب دموكرات كردستان عراق نیز دیدار و گفتگو كند.
ظریف بعدازظهر یكشنبه وارد بغداد شد و طی دو روز اقامت در این شهر با مقامات ارشد و نیز شخصیت های سیاسی از طیف های مختلف این كشور دیدار و گفتگو كرد.
وی همچنین در همایش بزرگ اقتصادی ایران و عراق با حضور صدها مدیران صدها شركت و فعالان اقتصادی دو كشور در بغداد، سخنرانی كرد.
وزیر امور خارجه عصر امروز به سلیمانیه می رود.
خاورم *2**351*380*