۲۶ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۳۰
کد خبر: 83173229
T T
۰ نفر

گزارش تعزیرات از گوشت های یخی در رستوران لوكس

۲۶ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۳۰
کد خبر: 83173229
گزارش تعزیرات از گوشت های یخی در رستوران لوكس

تهران- ایرنا- یك رستوران سنتی در محدوده مركز تهران برای سه پرس غذا شامل كباب و جوجه مبلغ 744 هزار تومان دریافت كرده بود كه پس از بررسی های گشت تعزیرات مشخص شد در این فاكتور بیش از 400 هزار تومان تخلف گرانفروشی داشته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، گشت مشترك تعزیرات بر اساس یك شكایت مردمی به دلیل گرانفروشی با حضور قاضی تعزیرات، بازرسان اتاق اصناف، كارشناس بهداشت محیط و كارشناس دامپزشكی از این رستوران بازدید كرد.
فاكتور عجیب این رستوران كه تقریبا مربوط به 50 روز پیش است، ١5درصد حق سرویس و بابت پارك سه خودرو نیز مبلغ ٩٠ هزار تومان دریافت كرده است و این در حالی است كه پاركینگ هم ندارد.
علاوه بر این با بررسی منوی غذاها توسط بازرس اتاق اصناف، مشخص شد كه فاكتور سه پرس غذا شامل كباب و جوجه به مبلغ 744 هزار تومان مربوط به چهارم آذر است و در این مدت باز هم این رستوران قیمت غذاهای خود را افزایش داده است و در واقع اگر با قیمت های جدید فاكتور صادر شود مبلغی بالغ بر یك میلیون تومان خواهد شد.
مریوان قادرپور، بازرس اتاق اصناف و كارشناس امور تالارها نیز با بررسی مدارك این رستوران گفت: این رستوران مجوزی از اتحادیه رستوران ها ندارد فقط یك معرفینامه از سازمان گردشگری ارائه شد.

* 5٠ درصد گرانفروشی در یك پرس جوجه كباب بدون برنج
رسول توحیدلو، بازرس اتاق اصناف با بررسی منوی قیمت این رستوران گفت: قیمت یك پرس جوجه با استخوان در منوی این رستوران 4٩ هزار تومان قید شده است در حالی كه در این رستوران جوجه كباب با استخوان درجه یك زعفرانی را به ازای هر كیلو ٢٢ هزار تومان كه در هر سیخ 6٠٠ گرم عرضه می شود و ١٣ هزار و ٢٠٠ تومان است به علاوه موادی كه در كنار غذا سرو می شود و با در نظر گرفتن هزینه های سربار شامل آب، برق، شارژ و تلفن همچنین سایر هزینه ها از جمله دستمزد، مالیات، اجاره بها و استهلاك و سود مجاز اتحادیه رستوران ها كه ١5درصد است باید 31 هزار و 360 تومان باشد.

* بازرسی آشپزخانه
تیم گشت به آشپزخانه این رستوران سنتی هم رفت تا كارشناسان وضعیت بهداشتی و كیفیت غذا را بررسی كنند.
بر اساس اعلام نظر مرضیه مرادی، كارشناس بهداشت محیط، دمای این آشپزخانه كه در زیرزمین قرار داشت بسیار بالا بود و گوشت ها در محیط باز قرار داشت. لباس كارگران بسیار كثیف و غیربهداشتی بود همچنین همه كاركنان كارت بهداشت نداشتند.
مرادی با بررسی یخچال ها گفت: مواد پخته و خام تفكیك نشده است و در یخچال كنار هم قرار دارد همچنین هیچ یك از اقلام داخل یخچال برچسب تاریخ تولید و مصرف ندارند.
وی اظهار داشت: تخته كار گوشت سفید و قرمز باید مجزا باشد اما هر دو نوع گوشت روی یك تخته در حال آماده سازی است كه این موضوع از نظر بهداشتی ایراد دارد ضمن اینكه تخته گوشت ترك برداشته و بار میكروبی آن بالاست.
كارشناس دامپزشكی با بررسی گوشت هایی كه روی تخته كار قرار داشت، تازگی آنها را تایید كرد اما پس از بررسی یخچال اعلام كرد كه گوشت های فاقد مشخصات و برچسب وجود دارد.همچنین در یخچال این رستوران گوشت های وارداتی برزیلی مشاهده شد كه مدیر داخلی این رستوران گفت كه این گوشت ها برای كارگران است اما از نظر قاضی تعزیرات پذیرفته نشد.
براساس اعلام نظر بهروز طالبیان، رئیس گشت های تعزیرات تهران و قاضی شعبه 46، وجود گوشت تنظیم بازار در رستوران ها، تالارها و كبابی ها تخلف است زیرا این گوشت ها ویژه مصرف خانواده است و به قیمت 29 هزار تومان با هدف تامین مایحتاج خانوار عرضه شده است.
وی ادامه داد: باید بررسی شود كه این واحد صنفی گوشت های تنظیم بازار را از كجا و به چه ترتیب تهیه كرده است زیرا مشتریان انتظار دارند كه گوشت گوسفندی تازه برای این غذای گران استفاده شده باشد نه گوشت یخی.
در پایان این گشت، پس از بررسی های لازم مقداری ماهیچه پخته شده و غذای آماده داخل یخچال این رستوران معدوم شد همچنین گوشت های فاقد مشخصات برای بررسی بیشتر به آزمایشگاه منتقل شد.
گزارش از حنانه شفیعی
اجتمام* 3229 * 3063
۰ نفر