۳ بهمن ۱۳۹۷، ۱۲:۴۵
کد خبر: 83181145
T T
۰ نفر
روحانی: توطئه آمریكا را با تصویب نهایی لوایح چهارگانه خنثی كنیم

تهران - ایرنا - رییس جمهوری هدف تحریم ظالمانه و غیرقانونی آمریكا را تنها اعمال فشار به مردم ایران دانست و گفت: امیدوارم با تصویب نهایی لوایح چهارگانه، توطئه آمریكایی ها در موضوع مالی و بانكی خنثی شود.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین دكتر حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیأت دولت با تبریك فرا رسیدن بهمن‌ماه، ماه پیروزی انقلاب اسلامی و ایام‌ مبارك دهه فجر به ملت بزرگ ایران، اظهار داشت: همه می‌دانیم بهمن‌ماه، دهه فجر و بویژه روز 22 بهمن امسال از اهمیت خاص و ویژه‌ای برخوردار است.
وی افزود: خوشحالیم علیرغم همه توطئه‌هایی كه علیه انقلاب اسلامی بوده، تحریم‌های غیرقانونی آمریكا نتوانسته به اهداف مد نظرشان برسد و خودشان اعتراف می‌كنند كه این تحریم‌ها، آنها را به اهدافشان نمی‌رساند هر چند كه زحمت و سختی برای مردم ما بوجود می‌آورند اما هرگز نمی‌توانند به خواسته‌هایشان برسند.
رییس جمهوری با اشاره به اینكه دشمنان تلاش می‌كنند در دو موضوع نفت و صادرات و فروش آن و مسایل بانكی، ایران را در فشار قرار دهند، گفت: در ارتباط با مسایل نفتی خوشبختانه مسیرها و راه‌های مختلفی را برای فروش نفت دنبال می‌كنیم و با افتخار تحریم‌های آمریكا را دور می‌زنیم.
روحانی ادامه داد: همه كشورها می‌دانند كه این تحریم ظالمانه، غیرقانونی و علیه ملت ایران بوده و علیه هیچ فرد، نهاد یا دستگاه دولتی نیست و تنها منجر به اعمال فشار به مردم ایران خواهد شد.
وی با بیان اینكه خوشحالیم طی 40 سال گذشته ذخایر كشف شده نفت كشور نسبت به آغاز انقلاب حدود 2 برابر شده است، ادامه داد: میزان ذخایر امروز نفت و میعانات كشور در مقایسه با ابتدای انقلاب، رقم بالایی است و نشان می‌دهد كه موفقیت‌های خوبی در كشف منابع جدید داشته‌ایم.
رییس جمهوری خاطرنشان كرد: براساس خبر وزیر نفت در جلسه امروز هیأت وزیران، یك میدان جدید نفتی در حوزه آبادان كشف شده كه ذخایر آن از لحاظ كمی و كیفی قابل ملاحظه است و این بدان معناست كه با قدرتی كه ایران از لحاظ نفت و گاز در اختیار دارد، كشوری نیست كه كسی بخواهد آن را از بازار انرژی حذف كند.
روحانی با تأكید بر اینكه ایران نه تنها در بخش انرژی بلكه در دیگر زمینه‌ها از جمله تأثیرگذاری در منطقه، مسایل فرهنگی، سیاست‌های جهانی و موضوعات علمی و فناوری كه امروز نقش ارزشمندی در آن ایفا می‌كند، حذف‌شدنی نیست، گفت: با اطمینان به مردم ایران می‌گوییم كه همه مسئولان كشور بویژه در وزارت نفت، تلاش خواهند كرد تا به وظایف خود طبق قانون عمل كرده و در تولید و فروش نفت و گاز و میعانات همه كوشش خود را بكار بگیرند و از راه‌ها و مسیرهای مختلفی كه در اختیار داریم به خوبی استفاده كنند.
وی با اشاره به اینكه آمریكایی‌ها در زمینه مسایل بانكی تلاش می‌كنند تا نقل و انتقال مالی را برای ایران دچار مشكل كنند، افزود: آنها برای رسیدن به این هدف به دنبال یارگیری هستند و مسأله مبارزه مالی با تروریسم را در این راستا بهانه قرار داده‌اند.
رییس جمهوری با تاكید بر اینكه امروز همه دنیا می‌دانند كه ایران هم پیشتاز مبارزه با تروریسم بوده و هست و هم خود قربانی تروریسم از آغاز انقلاب تا به امروز بوده است، اظهار داشت: ملت و مسئولان ما به خوبی در برابر تروریست های مزدور پس از انقلاب مقابله كردند و امروز هم ایران نقش مهمی را در مبارزه با تروریسم و امنیت منطقه برعهده دارد.
روحانی با اشاره به اینكه لوایح 4 گانه‌ای كه دولت در این زمینه تقدیم مجلس شورای اسلامی كرده اهمیت ویژه‌ای دارد، گفت: همه باید بدانند كه ایران نه تنها در مبارزه عملی با تروریسم بلكه در همه زمینه‌ها در این راستا پیشگام و پیشتاز است.
وی افزود: امروز در زمینه مسایل مالی و انسداد راه‌هایی كه برخی گروه‌ها می‌خواهند برای اقدامات تروریستی از سیستم بانكی و پولشویی و نظایر آن استفاده كنند، با همه توان مقابله می‌كنیم و آمریكایی‌ها كه امروز صهیونیست‌ها نیز پشتیبان آنها هستند، باید در این زمینه دچار شكست شوند.
رییس جمهوری ادامه داد: خوشبختانه دولت و مجلس با همكاری هم اقدامات خوبی راجع به لوایح 4گانه به انجام رسانده‌اند و امیدواریم نهادهای دیگری هم كه در این زمینه باید اقداماتی را در مراحل نهایی انجام دهند با سرعت بیشتر تلاش كرده تا بتوانیم این لوایح را به تصویب رسانده و این امید آمریكا را ناامید و توطئه آنها را در موضوع مالی و بانكی خنثی كنیم.
روحانی با بیان اینكه امروز همه دوستان ایران كه در منطقه و جهان با آنها تعامل و همكاری می‌كنیم، منتظر هستند، گفت: همواره جمهوری اسلامی ایران توطئه‌های آمریكا را با گام‌هایی حساب‌شده و محكم خنثی كرده و امیدواریم این توطئه هم توسط نهادهای مسئول و اقداماتی كه باید انجام گیرد، خنثی شود.
وی افزود: ما می‌توانیم به وضوح به دنیا این اطمینان را بدهیم كه جمهوری اسلامی ایران همواره با تروریسم مبارزه كرده و امروز هم در مسایل مالی و دیگر موضوعات با آنها مبارزه خواهد كرد.
رییس جمهوری با اشاره به بررسی برخی لوایح در دولت كه دارای ویژگی‌ها و اهمیت فوق‌العاده‌ای هستند، اظهار داشت: امروز در دولت لایحه جامع انتخابات به تصویب رسید و در هفته آینده تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد.
روحانی با بیان اینكه انتخابات برای مردم ایران بسیار مهم است، افزود: انتخابات آزاد و سالم یكی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است و آنچه می‌توانیم به وسیله آن امروز كشور را با گذشته به خوبی مقایسه كنیم و مورد شهادت همه مردم هم هست، این است كه امروز مردم پرشور در صحنه انتخابات حضور دارند و به خوبی می‌دانند كه رأی آنها مؤثر است و به همین دلیل است كه در انتخابات حضور یافته و در صف‌های طولانی منتظر می‌مانند.
وی با اشاره به اینكه «به همین دلیل است كه وقتی به مردمی كه ساعت‌های طولانی در صف‌ها ایستادند، اعلام می‌كنیم رأی‌گیری در ساعت 12 شب به پایان می‌رسد، آنها ناراحت می‌شوند و احساس می‌كنند وظیفه‌ای سنگین را نتوانستند به انجام برسانند»، گفت: حوزه‌های انتخابیه به لحاظ سرعت در دریافت آراء از مردم دچار كندی‌هایی هستند اما نباید تاوان آن را مردم بدهند؛ همانطور كه در انتخابات اخیر ریاست جمهوری 2 تا 3 میلیون نفر از مردم نتوانستند رأی خود را بدهند در حالی كه برخی از آنها بیش از 3 ساعت در صف ایستاده بودند و این نشان می‌دهد كه حضور در انتخابات برای مردم اهمیت دارد.
رییس جمهوری افزود: در هیچ كجای دنیا اینگونه نیست و در تاریخ پیش از انقلاب كشورمان نیز نمی‌بینیم كه مردم اینقدر با اطمینان پای صندوق آراء آمده باشند؛ همانطور كه پیش از انقلاب نتیجه آراء در انتخابات های گوناگون مشخص بود و همه می‌دانستند كه در هر منطقه چه فردی نماینده خواهد بود.
روحانی با بیان اینكه انتخابات یكی از دستاوردهای بسیار مهم انقلاب اسلامی است، گفت:‌ بخش بزرگی از استمرار انقلاب اسلامی و تضمین نظام جمهوری اسلامی ایران در سایه انتخابات و صندوق آراء است.
وی با اشاره به اینكه مردم همواره نسبت به انتخابات امیدوار هستند و اگر از نهاد یا فردی گلایه‌مند هستند، امید دارند كه چند سال دیگر فردی بهتر را برمی‌گزینند، گفت: در لایحه‌ای كه دولت تقدیم مجلس خواهد كرد، نكات بسیار مهمی در راستای انتخابات و چگونگی برگزاری آن لحاظ شده است.
رییس جمهوری با بیان اینكه در این لایحه اجرا و نظارت به خوبی تفكیك شده است، اظهار داشت: یكی از مشكلات این است كه گاهی اجرا بخواهد در كار نظارت دخالت كند یا نظارت قصد دخالت در كار اجرا را داشته باشد كه در این لایحه به خوبی پیش‌بینی شده است.
روحانی افزود: در این لایحه نقش احزاب پررنگ شده است و اگر همینطور كه هست به تصویب برسد، آنها می‌توانند در انتخابات حضوری چشمگیر داشته باشند و در برخی از مناطق مردم می‌توانند به لیست احزاب رأی بدهند.
رییس جمهوری با بیان اینكه در این لایحه به خوبی مشخص شده كه زمان نظارت از چه مرحله ای آغاز شده و چه زمانی به پایان می‌رسد، خاطر نشان كرد: راجع به احراز صلاحیت‌ها نكات روشنی در این لایحه آمده است كه می‌تواند به نگرانی‌هایی كه در این زمینه وجود دارد، پایان دهد.
وی افزود: در این لایحه نهادهایی كه باید اطلاعات لازم را به بخش نظارت ارایه كنند به خوبی مشخص شده كه چه اطلاعاتی و به چه صورت باید باشد و نیز شفافیت مسایل مالی در تبلیغات و نحوه تبلیغات هم برای حفظ حقوق افراد مشخص شده تا مردم اعتمادشان نسبت به انتخابات بیشتر شود.
روحانی تأكید كرد: یكی از وظایف بزرگی كه امروز بر دوش داریم این است كه مردم با یك اعتماد صد در صد و بدون دغدغه در انتخابات‌ شركت كرده و رأی خود را به صندوق بیندازند و بدانند كه رأی آنها به عنوان امانت و حق‌الناسی مهم حفظ شده و مورد نظر است.
وی با بیان اینكه رأی مردم تعیین‌كننده دولت، مجلس، خبرگان و تمام مسیرهای این كشور برای آینده است، افزود: خوشحالیم كه این لایحه پس از ماه ها و سال‌ها تلاش و دقتی كه انجام گرفته، امروز آماده شده و تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود.
رییس جمهوری با اشاره به اینكه تدوین لایحه شفافیت در دستور كار قرار دارد كه به زودی بررسی آن در هیأت دولت انجام خواهد شد، گفت: شفافیت باید یكی از دستاوردهای بزرگ انقلاب باشد و اگر امروز در گوشه‌ای هم شفافیت وجود ندارد باید پرده‌ها را برداریم و این یكی از آثار مهم انقلاب اسلامی است.
روحانی تأكید كرد: همه باید بدانند كه حساب مالی مسئولین و نهادهای مختلف چگونه و به چه میزان است.
وی با بیان اینكه امروز در زمینه بودجه با شفافیتی كه انجام شده، مردم می‌دانند كه هر بخش چه میزان پول دریافت كرده و چه قدر خدمت به انجام رسانده است، گفت: بهترین ناظر برای امور كشور مردم هستند و بهترین راه برای مبارزه با فسادهایی كه در جامعه وجود دارد، نظارت مردم است و نظارت مردم با شفافیت انجام می‌شود.
رییس جمهوری با اشاره به اینكه امروز مردم با امكانات دیجیتالی كه در اختیارشان قرار دارد، می‌توانند به خوبی مسایل را دنبال كنند، افزود: امروز به خوبی تمام مراحل استفاده از پولی كه برای كارهای گوناگون در اختیار افراد گذاشته می‌شود از زمان تحویل تا زمانی كه تبدیل به اجناس گوناگون شده و در فروشگاه به فروش می‌رسد، قابل رصد است.
روحانی خاطر نشان كرد: مردم در زمینه‌های گوناگون از جمله بخش سلامت و خدمات اداری باید بدانند و ببینند كه چه اقداماتی صورت می‌گیرد، فسادها برای این صورت می‌گیرد كه مردم ناچارند در ادارات برای انجام كارشان پله‌ها را بالا و پایین رفته و در نهایت نیز انجام كارشان به امروز و فردا موكول می شود.
وی تصریح كرد: اگر همه چیز از طریق دیجیتال و دولت الكترونیك انجام شود، بسیاری از مفاسد از بین خواهد رفت.
رییس جمهوری با اشاره به اینكه در لایحه شفافیت تلاش دولت این است كه مردم نسبت به همه چیز در كشور آگاهی و نظارت داشته باشند، گفت: امیدواریم بتوانیم با نظارت دقیق‌تر و بهتر جامعه‌ای سالم‌تر داشته باشیم.
روحانی تأكید كرد: اساس اهداف و اقدامات در انقلاب اسلامی ،رسیدن به جامعه‌ای رشد یافته، سالم و اخلاقی است و امیدواریم ملت ایران با حضور و پیگیری خود در این راستا به موفقیت‌های بیشتری دست یابد.
سیام**9314**1553
۰ نفر