۸ بهمن ۱۳۹۷، ۲۰:۳۵
کد خبر: 83187461
T T
۰ نفر
جهانگیری: پیشتازی در مبارزه با تروریسم از افتخارات ایران است

تهران - ایرنا - معاون اول رییس جمهوری با بیان این كه ایران افتخار می‌كند در مبارزه با تروریسم پیشگام و پیشتاز بوده است، گفت: اگر فداكاری دولت و مردم سوریه و هم پیمانان آنان نبود، امروز داعش در منطقه دولت داشت.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رییس جمهوری، مذاكرات مشترك هیات‌های عالی رتبه ایران و سوریه به ریاست جهانگیری معاون اول رییس جمهوری و عماد خمیس نخست وزیر سوریه بعداز ظهر امروز -دوشنبه - در محل كاخ نخست وزیری برگزار شد.
معاون اول رییس جمهوری در این نشست با قدردانی از استقبال گرم و صمیمانه دولت و ملت سوریه از هیات عالی رتبه كشورمان گفت: امروز ایستادگی و مقاومت مردم سوریه در مقابله با تروریست ها به نتیجه رسیده است و ما پیروزی های اخیر شما در صحنه سیاسی و نظامی را تبریك می گوییم.
جهانگیری ضمن اظهار امیدواری نسبت به محو كامل تروریست ها و نقش بر آب شدن نقشه های حامیان آنان تصریح كرد: جامعه جهانی و اروپایی ها بدانند اگر فداكاری دولت و مردم سوریه و هم پیمانان این كشور نبود امروز تروریست های داعشی كه نماد خشونت، قتل،‌ وحشی گری و غارت بودند در منطقه دولت تشكیل داده و مشكلی بزرگ و لاینحل برای امنیت جهان می شدند.
وی افزود: ایران افتخار می كند در مبارزه با تروریسم پیشگام و پیشتاز بوده است و پیروزی مردم و دولت سوریه را پیروزی خود می داند.
جهانگیری با بیان اینكه جامعه جهانی باید بداند كه امنیت در منطقه مرتبط با امنیت جهانی است، گفت: امروز كه در این منطقه گام به گام به سمت امنیت پیش می رویم جهان نیز به سمت امن شدن پیش می رود و باید جامعه جهانی خشنود باشد و از پیشگامان آن قدرشناسی كند.
وی با بیان اینكه جمهوری اسلامی ایران در دوران بازسازی سوریه نیز در كنار دولت و ملت این كشور خواهد بود، گفت: برگزاری چهاردهمین اجلاس مشترك اقتصادی دو كشور حاوی این پیام است كه سوریه وارد مرحله جدیدی شده و باید برای بازسازی این كشور تلاش شود.
جهانگیری با بیان اینكه ایران در حوزه های مختلف آمادگی انجام كارهای جدی و مهم در سوریه دارد، اظهار داشت: یكی از مهمترین موضوعات مساله نظام بانكی و ارتباط مستقیم كارگزاری بانك های دو كشور با سیستمی خارج از نظام سوئیفت است. در هیات عالی رتبه ما رییس كل بانك مركزی نیز حضور دارد تا قبل از هر اقدامی مسائل بانكی را مرتفع كنیم و زمینه را برای توسعه فعالیت بخش خصوصی با یكدیگر فراهم كنیم.
جهانگیری با تاكید بر تدوین همكاری ها به شكل بلند مدت و راهبردی گفت: فعالان اقتصادی باید مطمئن باشند كه دو دولت برای حل مسائل و انجام توافق ها اراده جدی دارند.
معاون اول رییس جمهوری با اشاره به اینكه ایران در زمینه ساخت نیروگاه های برق از توانمند ترین كشورها در سطح منطقه و جهان است، گفت: ما می توانیم همكار مطمئنی برای سوریه در ساخت نیروگاه باشیم.
وی بر بازسازی زیرساخت های حمل و نقل جاده ای و ریلی در سوریه تاكید كرد و گفت: ایران آماده است در چارچوب توافقی دو جانبه میان سوریه ـ ایران خط ریل مشترك ایجاد كرده و همچنین با اتصال خلیج فارس به دریای مدیترانه جریان تجارت میان دو كشور را تقویت كند.
معاون اول رییس جمهوری بر تفاهم بر گسترش تجارت بخش خصوصی دو كشور از طریق تجارت آزاد تاكید كرد و آمادگی ایران برای همكاری های آموزشی و فنی در حوزه اكتشاف و بهره برداری از منابع نفت و گاز سوریه را اعلام كرد.
جهانگیری با تاكید بر علاقه مندی ایران برای تامین نیازهای دارویی سوریه، به علاقه مندی مردم ایران برای بازدید از اماكن زیارتی و تاریخی سوریه را یادآور شد و بر برنامه ریزی های دو جانبه در این خصوص تاكید كرد.
وی در پایان این مذاكرات گفت: جمهوری اسلامی ایران علاقه مند است در دوران بازسازی سوریه به این كشور كمك كند و سطح روابط اقتصادی خود را همچون مناسبات سیاسی ارتقا بخشد. قطعاً حضور هیات عالی رتبه ایرانی در دمشق حاوی این پیام است.

** سوریه از وجود شركت‌های دولتی و خصوصی ایران برای بازسازی این كشور استقبال می‌كند
نخست وزیر سوریه نیز در این جلسه با بیان خوش آمد به هیات ایرانی به نمایندگی از دولت و ملت سوریه گفت: این سفر پیام های زیادی دارد و سرآغازی برای روابط عمیق تر دو ملت دوست و برادر ایران و سوریه است.
عماد خمیس با بیان اینكه این سفر در سایه تحولات اخیر بین المللی و تحریم های بی سابقه در حوزه اقتصادی علیه دو ملت انجام شده است، گفت: باید تلاش كنیم تا با كمك یكدیگر از موانع عبور كنیم.
وی با قدردانی از كمك ها و حمایت های جمهوری اسلامی ایران در سال های اخیر گفت: پیروزی هایی كه سوریه برابر تروریست ها به دست آورد پیروزی همه منطقه محور مقاومت و دو كشور است.
نخست وزیر سوریه با تاكید بر اینكه دولت و ملت سوریه با قدرت در برابر توطئه ها می ایستد و به آینده خود در سایه همكاری با كشورهای دوست امیدوار است ادامه داد: سفر هیات عالی رتبه ایرانی فرصتی برای گسترش روابط در همه زمینه ها است. ما برای بازسازی سوریه طرح های بسیاری داریم و خواستار همكاری با كشورهای دوست برای پیشبرد این برنامه ها هستیم.
عماد خمیس با بیان اینكه فرصت های بسیاری برای سرمایه گذاری در سوریه وجود دارد گفت: دمشق پذیرای شركت های دولتی و خصوصی ایران برای بازسازی زیرساخت ها،‌ تامین مسكن و انرژی است.
نخست وزیر سوریه گفت: براساس تاكید بشار اسد رییس جمهوری سوریه اولویت اجرای طرح های بازسازی متعلق به شركت های ایرانی است.
وی با بیان اینكه ما برای تامین سالانه 500 تا 800 مگاوات برق نیازمند توسعه نیروگاهی هستیم، گفت: ایران می تواند در این زمینه نقش بسزایی ایفا كند.
نخست وزیر سوریه با بیان اینكه در زمینه تامین و بازسازی صدها هزار واحد مسكونی،‌ توسعه بنادر، كشاورزی و تلفن همراه فرصت های بسیاری برای همكاری میان دو كشور وجود دارد،‌ گفت: تلاش خواهیم كرد تا مشكلات شركت های ایرانی كه در سال های گذشته در سوریه سرمایه گذاری كرده بودند را برطرف كنیم و حقوق همه آنها را تامین نماییم.
وی گفت: تروریست زیرساخت ها و راه آهن سوریه را نابود كرد، در این زمینه برنامه داریم و اولویت بازسازی هزاران كیلومتر خط ریلی و جاده ای را به شركت های ایرانی خواهیم داد.
نخست وزیر سوریه با بیان اینكه دولت سوریه آماده ارائه تسهیلات به گردشگران دینی و سیاحتی ایرانی اظهار امیدواری كرد با استقرار كامل امنیت شاهد حضور بیش از پیش ایرانی ها در سوریه باشیم.
عماد خمیس گفت: ما از هیات عالی رتبه ایرانی در وطن خودشان استقبال كرده ایم و می توانیم فعالیت هایمان را در حوزه انرژی، بانك و گمرك ارتقا دهیم.
در این جلسه كه وزرای نیرو، راه و شهرسازی، رییس كل بانك مركزی، رییس سازمان حج و اوقاف، رییس قرارگاه خاتم الانبیاء حضور داشتند در خصوص بخش های مختلف تجاری و اقتصادی و نحوه حضور شركت های ایرانی در حوزه بازسازی سوریه بحث و تبادل نظر شد.
سیام**1751**1535
۰ نفر