۹ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۱۷
کد خبر: 83187884
T T
۰ نفر
صاحب اصلي اين پژوهش كيست؟

تهران- ايرناپلاس- «كاميل احمدي» مردم‌شناس، پژوهشگر و نويسنده مي‌گويد پژوهشي كه در پنجمين نشست ستاد ساماندهي امور جوانان استان تهران ارائه شده است، حاصل پژوهش‌هاي چند ساله خود اوست كه به نام شخص و وزارتخانه ديگري منتشر شده است.

پنجمين نشست ستاد ساماندهي امور جوانان استان تهران روز چهارشنبه سوم بهمن‌ماه، با حضور انوشيروان محسني بندپي، استاندار تهران برگزار شد. اين نشست ابتدا به موضوع ارائه تسهيلات ازدواج پرداخت، اما بيشتر وقت آن به بحث و بررسي پديده موسوم به ازدواج سفيد صرف شد.

در بخشي از اين نشست، پژوهشي با عنوان «اتاقي با درِ باز» از سوي كارشناس پژوهش معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان ارائه و نتايج آن در مورد ازدواج سفيد كه گفته مي‌شود به سفارش اين وزارتخانه تهيه شده است تشريح شد.

حال پس از انتشار اين پژوهش در اين مراسم، «كاميل احمدي» مردم‌شناس، پژوهشگر و نويسنده مي گويد آنچه در اين مراسم ارائه شده، حاصل پژوهش‌هاي چند ساله خود اوست كه به نام شخص و وزارتخانه ديگري منتشر شده است.

وي در اين مورد به ايرناپلاس مي‌گويد: بنده تحقيقي را با عنوان «خانه‌اي با در باز» (پژوهشي جامع در باب ازدواج سفيد در ايران) در مورد ازدواج سفيد در سه كلانشهر تهران، اصفهان و مشهد با جامعه آماري 216 نفر انجام دادم كه مدت دو سال به طول انجاميد كه يكي از نخستين تحقيقات ميداني در سطح كشور براي شناخت پديده ازدواج سفيد در ايران است.

احمدي ادامه داد: خلاصه اين تحقيق در 23 مردادماه امسال در نشستي تخصصي كه پيرامون همين موضوع در انجمن حمايت از حقوق كودكان برگزار شد و به بررسي وضعيت كودكان بدون هويت پرداخت، رونمايي و رسانه‌اي شد.

اين پژوهشگر مسائل اجتماعي ادامه داد: اين در حالي است كه در روز چهارشنبه در مراسمي كه با حضور استاندار تهران برگزار شده و خبر آن در خبرگزاري ايرنا نيز منعكس شده است در رخدادي سؤال‌برانگيز از تحقيقي با نام «اتاقي با در باز» از سوي مركز پژوهش و مطالعات وزارت ورزش و جوانان بدون ذكر نام بنده به آمار و دلايل و پيامدهاي پژوهش بنده پرداخته شده است كه حتي نام پژوهش را هم اشتباه ذكر كرده‌اند كه ' خانه‌اي با در باز است'.
وي با بيان اينكه نه‌تنها نامي از بنده برده نشد، بلكه حتي دعوتي از بنده براي اين مراسم به عمل نيامده بود افزود: نكته بسيار مهم و حقوقي ديگر اينكه اين كار و يافته‌ها را به اسم خود و با ادعاي اينكه از چندي قبل توسط اين وزارتخانه سفارش داده شده است، بدون ذكر نام مؤلف منتشر شده كرده‌اند.

«به عبارتي، حاصل تجربه، تحقيق و دانش بنده را به نام وزارت ورزش و جوانان منتشر و رسانه‌اي كرده‌اند، لذا بنده به‌عنوان مؤلف تأكيد مي‌كنم كه اين پژوهش نسخه كامل آن به‌صورت كتاب در حال چاپ است، به‌طور مستقل انجام شده و بنده هيچ‌گونه سفارشي را از اين وزارت خانه يا وزارت خانه ديگري دريافت نكردم.»

احمدي متذكر شد: جامعه آماري كه در اين گزارش ارائه شده حاوي برخي موارد اشتباه و خلاف است. براي مثال، محدوده سني ازدواج سفيد در اين گزارش را، 15 تا 24 سال اعلام كردند در حالي‌كه اين حقيقت ندارد. جامعه آماري تحقيق بنده از 19 تا 24 سال بوده و اين جامعه 25 درصد است و جامعه آماري بعدي محدوده سن 25 تا 30 است، اما در اين جا جامعه آماري 10 درصد ذكر شده است در حالي كه 45 را شامل مي‌شود. در محدوده جامعه آماري 31 تا 36 سال نيز روي 19 درصد و 37 تا 47 سال روي 10 درصد است.

به نظر مي‌رسد تحقيقي كه ارائه كردند عيناً از سوي خلاصه تحقيق بنده است- كه در سايت شخصي من موجود است- برداشته شده و همه آمار و ارقام و دلايل را به زبان خود در همايش شرح داده‌اند.

اين مردم‌شناس متذكر شد: موضوع ازدواج سفيد، موضوع نوظهوري در جامعه كلان‌شهرهاي ايران است و معدود پژوهش‌هايي در مورد آن انجام شده كه پژوهش بنده به نسبت جامعه آماري بالايي كه داشت، راهكارهاي اجرايي و مستندي ارائه كرده است كه خلاصه آن تحقيق در سايت بنده وجود دارد.

وي متذكر شد: انتظار دارم حداقل در چارچوب رعايت حق تأليف، نهادها و وزارتخانه‌ها، باني و مجري قوانين كپي‌رايت و حفظ حقوق مؤلفان باشند و از اجحاف در مورد صاحبان و پديدآورندگان آثار پيشگيري كنند.

احمدي خاطرنشان كرد: من اين موضوع را به اطلاع يكي از كاركنان وزارت ورزش رسانده‌اند، اما متأسفانه تاكنون جواب يا توضيحي به بنده نداده‌اند.

ازدواج سفيد معمولاً يك رابطه پنهاني و مخفي نگاه داشته شده از خانواده و اطرافيان است و گاهي تبعاتي از قبيل خشونت‌هاي فيزيكي و رواني، سقط‌جنين و طرد از خانواده‌ها را به همراه دارد. مدل مفهومي اين پژوهش به ما نشان مي‌دهد كه شرايط محيطي و ساختارهاي اجتماعي به‌عنوان شرايط محيطي، شرايط خانوادگي و كمرنگ شدن نظارت به عوامل مداخله‌گر هستند. تغييرات ارزشي و هنجاري در سبك زندگي پديده محوري اين پژوهش را تشكيل و رنگ باختن كليشه‌هاي جنسي و آزادي انتخاب، بي‌ميلي به ازدواج رسمي، طرد اجتماعي و فقدان حمايت و در نهايت، ترس از پيگرد قانوني به‌عنوان پيامدهاي اين تحقيق جامع معرفي شدند.

*اداره كل اخبار چندرسانه اي*ايرناپلاس*
۰ نفر