۱۱ بهمن ۱۳۹۷، ۱۵:۳۸
کد خبر: 83191488
T T
۰ نفر
موگرینی از كانال پرداخت مالی اروپا و ایران استقبال كرد

لندن – ایرنا – فدریكا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بابیان اینكه ظرف چند ساعت آینده آلمان، فرانسه و انگلیس راه‌اندازی رسمی كانال پرداخت مالی اروپا و ایران را اعلام می كنند تصریح كرد كه پس‌ازآن دربیانیه ای حمایت قوی خود را از این سازوكار اعلام می كند.

به گزارش ایرنا، وی این اظهارات را پیش از آغاز نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بخارست پایتخت رومانی اعلام كرد و افزود كه تصمیم برای راه‌اندازی این سازوكار سپتامبر گذشته در حاشیه اجلاس سازمان ملل متحد به‌ منظور اجرای كامل برجام گرفته شد.
موگرینی افزود: اتحادیه اروپا به ‌طور كامل حامی اجرای توافق هسته‌ای ایران است.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: تاكنون در 13 گزارش سازمان انرژی اتمی تائید شده كه ایران به تعهداتش در برجام پایبند است و ما معتقدیم كه این یك سند كلیدی برای امنیت ما در منطقه است.
وی عنوان كرد كه سازوكار ویژه مالی اروپا و ایران سبب می شود كه تجارت‌های مشروع با ایران، چنانچه در برجام دیده ‌شده ادامه پیدا كند.
موگرینی همچنین عنوان كرد كه صحبت‌ها در این رابطه و سایر موضوعات منطقه با مقام‌های آمریكایی در جریان است و دراین‌باره به گفت‌وگوی تلفنی خود با مایك پمپئو وزیر امور خارجه آمریكا اشاره كرد و افزود: خطری متوجه سازوكار مالی اروپا و ایران نیست.
پس از خروج آمریكا از برجام در اردیبهشت ماه سال جاری، اتحادیه اروپا با موضع‌گیری علیه این اقدام، به بررسی طرح‌‎هایی با هدف حفظ تجارت با ایران پرداخت.
این اتحادیه با اجرای قانون مسدودسازی تحریم‌ها (Blocking Statute) گامی در حمایت از شركت های كوچك و متوسط برداشت تا این شركت ها به موجب این قانون، مشمول تحریم های آمریكا قرار نگیرند.
اتحادیه اروپا قرار بود روز دوشنبه با صدور یك بیانیه، اجرای این ساز وكار را اعلام كند؛ اما انتشار این بیانیه به دنبال آنچه كه اختلاف‌های داخلی بر سر ادبیات بكار رفته اعلام شد، به تأخیر افتاد.
شبكه خبری آلمانی NDR امروز پنجشنبه اعلام كرد كه آلمان، فرانسه و انگلیس، به صورت رسمی كانالی به منظور تبادل مالی با ایران ایجاد كرده‌اند و نام این كانال INSTEX مخفف Instrument in Support of Trade Exchanges یا همان «ابزار پشتیبان فعالیت‌های تجاری» است.
بر اساس این گزارش، پاریس میزبان كانال مالی است و یك بانكدار برجسته آلمانی هم مسئولیت آن را بر عهده دارد. انگلیس هم رئیس هیأت نظارت است و از هر كدام از این كشورها هم یك نفر از وزارت امور خارجه حضور خواهد داشت. دیگر كشورهای اروپایی هم می‌توانند به این سه‌كشور بپیوندند.
اروپام** هـ . ن** 1546