۱۱ بهمن ۱۳۹۷، ۲۱:۰۹
کد خبر: 83191850
T T
۰ نفر
آلمان، انگلیس و فرانسه راه اندازی اینستكس را اعلام كردند

تهران- ایرنا- وزیران خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه در كنفرانس مشترك خبری پس از نشست وزیران اتحادیه اروپا در بخارست پایتخت رومانی راه اندازی سازوكار مالی ویژه (اینستكس) را رسما اعلام كردند.

به گزارش پنجشنبه شب ایرنا هایكو ماس، جرمی هانت و ژان ایو لودریان وزیران خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه در كنفرانس خبری مشترك در بخارست پس از نشست وزیران اتحادیه اروپا راه اندازی رسمی سازوكار مالی ویژه اروپا برای ایران موسوم به INSTEX را اعلام كردند.
ماس در این كنفرانس خبری گفت: ما تصریح می كنیم كه درباره حفظ توافق هسته ای با ایران فقط حرف نمی زدیم، و اكنون امكانی برای اجرای تراكنش های تجاری ایجاد می كنیم.
وزیر خارجه آلمان افزود: اجرای تعهداتی كه در ازای درخواست از ایران برای آغاز نكردن غنی سازی نظامی اورانیوم بر عهده گرفتیم، پیش شرطی برای ما بود.
وزیر خارجه فرانسه نیز در این كنفرانس با بیان اینكه این یك اقدام سیاسی است، تصریح كرد: این حركتی برای حمایت از شركت های اروپایی است.
همچنین هانت با اشاره به تلاش ها برای راه اندازی این كانال مالی، آن را نماد عملی تعهد اتحادیه اروپا به توافق هسته‌ای با تهران عنوان كرد.
وی افزود كه تمركز اولیه این سازوكار روی كالاهایی خواهد بود كه موردنیاز فوری مردم ایران همچون مواد غذایی، دارویی و مصرفی است.
هانت ادامه داد: 'سه كشور اروپایی در یك همكاری تنگاتنگ تلاش می‌كنند تا تمام ابعاد تكنیكی و حقوقی لازم را برای فعال شدن این مكانیسم مورد توجه قرار دهند. این اقدامات شامل همكاری با ایران برای راه‌اندازی ساختارهای لازم است.
شركتی كه با عنوان INSTEX ثبت شده در پاریس مستقر خواهد بود و یك كارشناس بانكی آلمانی مسئولیت آن را برعهده دارد. انگلیس ریاست هیات نظارت را برعهده خواهد داشت.
پس از خروج آمریكا از برجام در اردیبهشت ماه سال جاری، اتحادیه اروپا با موضع‌گیری علیه این اقدام، به بررسی طرح‌‎هایی با هدف حفظ تجارت با ایران پرداخت.
این اتحادیه با اجرای قانون مسدودسازی تحریم‌ها (Blocking Statute) گامی در حمایت از شركت های كوچك و متوسط برداشت تا این شركت ها به موجب این قانون، مشمول تحریم های آمریكا قرار نگیرند.
اتحادیه اروپا قرار بود روز دوشنبه با صدور یك بیانیه، اجرای این ساز وكار را اعلام كند؛ اما انتشار این بیانیه به دنبال آنچه كه اختلاف‌های داخلی بر سر ادبیات بكار رفته اعلام شد، به تأخیر افتاد.
شبد**9416**9122
۰ نفر