۱۱ بهمن ۱۳۹۷، ۲۱:۳۶
کد خبر: 83191871
T T
۰ نفر
بیانیه آلمان، انگلیس و فرانسه درباره سازوكار ویژه مالی باایران

تهران- ایرنا- وزیران خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه همزمان با اعلام راه اندازی سازوكار مالی ویژه اروپا برای ایران موسوم به INSTEX بیانیه ای مشترك در حمایت از برجام و بهره مندی اقتصادی ایران از آن منتشر كردند.

به گزارش پنجنشبه شب ایرنا، هایكو ماس، جرمی هانت و ژان ایو لودریان وزیران خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه بیانیه ای مشترك پیرامون سازوكار مالی ویژه اروپا برای ایران موسوم به INSTEX دادند.
متن كامل این بیانیه به شرح زیر است:
آلمان، انگلیس و فرانسه در راستای تعهد قاطع و تلاش های مستمر خود برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) كه به تایید قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل رسیده، ایجاد INSTEX SAS كه سازوكاری ویژه با هدف تسهیل تجارت مشروع میان عوامل اقتصادی اروپا با ایران است را اعلام می كنند.
سه كشور اروپایی (E3) تاكید می كنند كه بهره مندی های اقتصادی برجام مشروط بر پایبندی كامل ایران به تعهدات هسته ای خود شامل همكاری كامل و به موقع با آژانس بین المللی انرژی اتمی است.
INSTEX از تجارت مشروع اروپا با ایران حمایت می كند؛ این تجارت در ابتدا بر بخش های بسیار ضروری برای مردم ایران مثل دارو، دستگاه های پزشكی و كالاهای كشاورزی-غذایی تمركز می كند. هدف بلندمدت INSTEX این است كه به روی عاملان اقتصادی كشورهای ثالث كه خواهان تجارت با ایران هستند باز باشد و سه كشور اروپایی به تلاش برای رسیدن به این هدف ادامه می دهند.
ایجاد INSTEX گام ابتدایی مهمی است كه امروز توسط سه كشور اروپایی برداشته شد. عملیاتی شدن INSTEX با رویكردی گام به گام دنبال می شود: سه كشور اروپایی به همراه INSTEX به كار بر روی جزئیات عینی و عملیاتی ادامه می دهند تا روش كار این شركت را مشخص كنند، سه كشور اروپایی در راستای ایجاد یك نهاد همكاری اثرگذار و شفاف كه برای عملیاتی كردن INSTEXT لازم است با ایران همكاری می كنند.
در رابطه با مقابله با پولشویی، مبارزه با تامین مالی تروریسم (AML/CFT) و انطباق با تحریم های اتحادیه اروپا و سازمان ملل، INSTEXT تحت بالاترین معیارهای بین المللی عمل خواهد كرد. در این راستا، سه كشور اروپایی از ایران انتظار دارند همه عناصر برنامه اقدام اف.ای.تی .اف خود را سریعا اجرا كند.
سه كشور اروپایی بر تعهد خود برای پیگیری توسعه بیشتر INSTEX به همراه كشورهای علاقه مند اروپایی به منظور عملیاتی كردن این ابزار در حمایت از تبادلات تجاری با ایران از طریق پیگیری گام های ذكر شده در بالا، تاكید می كنند.
به گزارش ایرنا، شركتی كه با عنوان INSTEX ثبت شده در پاریس مستقر خواهد بود و یك كارشناس بانكی آلمانی مسئولیت آن را برعهده دارد. انگلیس ریاست هیات نظارت را برعهده خواهد داشت.
پس از خروج آمریكا از برجام در اردیبهشت ماه سال جاری، اتحادیه اروپا با موضع‌گیری علیه این اقدام، به بررسی طرح‌‎هایی با هدف حفظ تجارت با ایران پرداخت.
این اتحادیه با اجرای قانون مسدودسازی تحریم‌ها (Blocking Statute) گامی در حمایت از شركت های كوچك و متوسط برداشت تا این شركت ها به موجب این قانون، مشمول تحریم های آمریكا قرار نگیرند.
اتحادیه اروپا قرار بود روز دوشنبه با صدور یك بیانیه، اجرای این ساز وكار را اعلام كند؛ اما انتشار این بیانیه به دنبال آنچه كه اختلاف‌های داخلی بر سر ادبیات بكار رفته اعلام شد، به تأخیر افتاد.
شبد**9416**9122
۰ نفر