۱۲ بهمن ۱۳۹۷، ۴:۰۱
کد خبر: 83191980
T T
۰ نفر
آمريكا خروج از پيمان موشكي با روسيه را به زودي آغاز مي كند

تهران - ايرنا - واشنگتن با متهم كردن روسيه به نقض پيمان منع موشك هاي هسته اي ميان برد، به زودي با آغاز فرآيند خروج از اين پيمان، آن را به مدت 6 ماه تعليق مي كند.

به گزارش بامداد جمعه ايرنا به نقل از خبرگزاري رويترز، يك مقام آمريكايي گفت كه واشنگتن به زودي پايبندي خود به پيمان منع موشك هاي هسته اي ميان برد را به مدت 6 ماه به حالت تعليق درمي آورد.
اين مقام آمريكايي با بيان اينكه واشنگتن روسيه را متهم به نقض اين توافق كرده، تاكيد كرد كه آمريكا مي تواند پس از تاييد پايبندي مسكو به اين پيمان به تعليق پايبندي خود پايان دهد.
واشنگتن مدعي است كه روسيه با ساخت موشك «نوواتور 9M729» كه ناتو آن را با عنوان SSC-8 مي شناسد، اين پيمان موشكي را نقض كرده است.
مسكو واشنگتن را به بهانه تراشي براي خروج از پيمان موشكي و توليد موشك هاي جديد متهم و درخواست كاخ سفيد براي انهدام موشك نوواتور 9M729 را رد كرده است.
پيمان منع موشك هاي هسته اي ميان برد در سال 1987 ميان آمريكا و شوروي به امضا رسيد و دو طرف را از استقرار موشك هاي با برد كوتاه و متوسط در خاك اروپا منع كرد.
برخي كارشناسان براين باورند كه از بين رفتن اين پيمان باعث تضعيف توافق هاي كنترل تسليحات در سراسر جهان شده و نظام بين المللي را كه براي پيشگيري از اشاعه تسليحات هسته اي به وجود آمده، از بين مي برد.
به گزارش ايرنا، «آندرئ تامپسون» معاون وزير خارجه آمريكا در امور كنترل تسليحات پيشتر اعلام كرد كه كشورش از اول فوريه (12 بهمن ماه) خروج از پيمان منع موشك هاي هسته اي ميان برد با روسيه را آغاز مي كند.
هيات روسي در مذاكرات ژنو ميان مسكو و واشنگتن، آمريكا را به «بدتر كردن اوضاع» پيرامون اين پيمان متهم كرد و سرگئي ريابكوف معاون وزير خارجه روسيه نيز تاكيد كرد كه كشورش به شدت به اين پيمان پايبند است.
دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريكا اكتبر سال گذشته ميلادي (آبان ماه) با تهديد به خروج از پيمان منع موشك هاي هسته اي ميان برد، اعلام كرد كه كشورش بايد چنين تسليحاتي را توليد كند.
گورباچف در واكنش به تهديد ترامپ گفت كه خروج آمريكا از اين پيمان تهديد هولناك عليه صلح است.
ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه نيز در مصاحبه اي با بيان اينكه مسابقه تسليحاتي با آمريكا هيچ منافعي براي مسكو ندارد، هشدار داد كه خروج واشنگتن از اين پيمان پيامدهاي شديدي در پي خواهد داشت.
شبد**9416**1379