۱۲ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۰۱
کد خبر: 83192106
T T
۰ نفر
بازتاب راه اندازی سازوكار مالی ویژه اروپا برای ایران در رسانه های هند

دهلی نو-ایرنا- راه اندازی سازوكار مالی ویژه اروپا برای ایران موسوم به INSTEX روز جمعه در رسانه های هند بازتاب گسترده ای داشت.

به گزارش ایرنا، روزنامه 'بیزینس استاندارد' در گزارشی نوشت : اروپا مكانیسم تجاری با ایران جهت عبور از تحریم های آمریكا را اجرایی كرد.
این ساز و كار مالی جدید به اروپا این امكان را خواهد داد تا بدون وابستگی به تراكنش های مالی به تجارت خود با ایران ادامه دهد.
دولت آمریكا كه از نزدیك طراحی مكانیسم جدید مالی اروپا برای ایران را دنبال كرده است اعلام كرد هرگونه اقدام برای كاهش فشار بر ایران با مجازات این كشور روبرو خواهد شد.
در ادامه این گزارش آمده است: این اولین اقدام اروپا برای مخالفت با سیاست های دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریكا علیه ایران است و از سوی كشورهایی چون آلمان، فرانسه و انگلیس مطرح شده است. قرار است مكانیسم INSTEX به تایید تمام كشور های اروپایی برسد.
روزنامه 'دیلی پایونیر' نیز در گزارش خود نوشت: اروپا با هدف حفظ توافق هسته ای ایران مكانیسم ویژه مالی جهت تسهیل تجارت با ایران را اجرایی كرد. این مكانیسم تحریم های آمریكا را بی اثر می كند.
این سازو كار مالی ویژه ، به ایران اجازه خواهد داد تا با وجود تحریم های آمریكا پس از خروج این كشور از برجام یا توافق هسته ای، به تجارت خود با اروپا ادامه دهد.
این مكانیسم روز سه شنبه در پاریس به ثبت رسید. فدریكا موقرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا كه برای حفظ توافق هسته ای ایران تلاش زیادی كرده است گفت: سازو كار مالی ویژه، مكانیسمی است كه ادامه تجارت مشروع و قانونی با ایران در راستای توافق هسته ای را ممكن می سازد. بنابراین ما به طور كامل از آن حمایت می كنیم.
روزنامه 'تایمز او ایندیا' نیز در خصوص INSTEX اعلام كرد: فرانسه، انگلیس و آلمان یك مكانیسم برای تجارت با ایران طراحی كردند.
رهبران اروپایی كه از اقدام آمریكا در خروج از برجام و همچنین وضع مجدد تحریم ها علیه ایران ناراضی بودند اعلام كرده بودند كه یك راه حل برای ادامه تجارت تهران با سایر جهان را پیشنهاد خواهند داد.
روز پنجشنبه پس از ماه ها تاخیر و همچنین در میان تمسخر دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریكا، كشور های اروپایی مكانیسم ویژه ایران را اجرایی كردند.
این سه كشور اروپایی تاكید كرده اند كه بهره مندی های اقتصادی برجام مشروط بر پایبندی كامل ایران به تعهدات هسته ای خود شامل همكاری كامل و به موقع با آژانس بین المللی انرژی اتمی است.
مكانیسم ویژه پیشنهاد شده از تجارت مشروع اروپا با ایران حمایت می كند؛ این تجارت در ابتدا بر بخش های بسیار ضروری برای مردم ایران مثل دارو، دستگاه های پزشكی و كالاهای كشاورزی-غذایی تمركز می كند. هدف بلندمدت INSTEX این است كه به روی عاملان اقتصادی كشورهای ثالث كه خواهان تجارت با ایران هستند باز باشد و سه كشور اروپایی به تلاش برای رسیدن به این هدف ادامه می دهند.
به گزارش ایرنا، شركتی كه با عنوان INSTEX ثبت شده در پاریس مستقر خواهد بود و یك كارشناس بانكی آلمانی مسئولیت آن را برعهده دارد. انگلیس ریاست هیات نظارت را برعهده خواهد داشت.
پس از خروج آمریكا از برجام در اردیبهشت ماه سال جاری، اتحادیه اروپا با موضع‌گیری علیه این اقدام، به بررسی ‌‎طرح هایی با هدف حفظ تجارت با ایران پرداخت.
این اتحادیه با اجرای قانون مسدودسازی تحریم‌ها گامی در حمایت از شركت های كوچك و متوسط برداشت تا این شركت ها به موجب این قانون، مشمول تحریم های آمریكا قرار نگیرند.
اتحادیه اروپا قرار بود روز دوشنبه با صدور یك بیانیه، اجرای این ساز وكار را اعلام كند؛ اما انتشار این بیانیه به دنبال آنچه كه اختلاف‌های داخلی بر سر ادبیات بكار رفته اعلام شد، به تأخیر افتاد.
آساق**267**1908