۱۵ بهمن ۱۳۹۷، ۱۵:۱۰
کد خبر: 83196970
T T
۰ نفر
عادل الجبير : خواستار استقلال و تماميت ارضي سوريه هستيم

تهران - ايرنا- 'عادل الجبير' وزير مشاور در امور خارجي سعودي كه دولت متبوعش در7سال گذشته با تجهيز و تامين گروههاي جدايي طلب و تروريست هاي تكفيري براي تجزيه سوريه تلاش كرد با اقرار به ناكامي در به زانو در آوردن دولت قانوني دمشق از لزوم حفظ استقلال و تماميت ارضي اين كشور سخن گفت .

به گزارش خبرگزاري اسپوتنيك، وي امروز (دوشنبه) در كنفرانس وزراي كشورهاي عربي-اروپايي براي بررسي پرونده سوريه كه بدون حضور نماينده سوريه در بروكسل پايتخت بلژيك برگزار شد ، تصريح كرد كه با برادران عرب درباره دستيابي به نتيجه اي كه دربرگيرنده اجراي قطعنامه بين المللي 2254 گفت و گو مي كنيم.
قطعنامه 2254 شوراي امنيت 28 آذرماه سال 94 با اجماع كامل اعضاء به تصويب رسيد كه طي آن اعضاي شوراي امنيت خواستار توقف جنگ و آغاز مذاكرات صلح از اول ژانويه 2016 ميلادي زير نظر سازمان ملل شدند.
وزير مشاور دولت عربستان گفت: رياض در پرونده سوريه خواستار دستيابي به نتايجي است كه بر اساس آن استقلال و تماميت سوريه حفظ و نيروهاي بيگانه از اين كشور خارج شوند.
الجبير مدعي شد كه اروپايي ها و اعراب با چالش ها مشتركي در زمينه مبارزه با تروريسم و افراط گرايي روبرو هستند.
كنفرانس وزراي كشورهاي عربي و اروپايي امروز در بروكسل به منظور مقدمه چيني براي نشست مشترك طرفين درباره بحران سوريه برگزار شده است.
براساس اين گزارش منابع ديپلماتيك مي گويند كه كشورهاي عربي هم اكنون توافق كرده اند كه مساله عادي سازي روابط با دمشق را به تعويق بياندازند كه از دلايل اين تصميم عدم درخواست مستقيم از سوي دولت دمشق براي بازگشت به اتحاديه عرب و نيز مقاومت دولت سوريه در برابر راه حل سياسي بخصوص درباره تشكيل كميته قانون اساسي است.
ادعاي الجبير درباره حفظ استقلال و تماميت ارضي سوريه درحالي است كه اين كشور و متحدانش در طول هفت سال گذشته از مخالفان دولت دمشق و گروه هاي تندرو حمايت كرده اند.
با تغيير معادلات جنگ در سوريه كشورهاي حوزه خليج فارس در حال از سرگيري روابط با دمشق بوده و سفارتخانه هاي امارات و بحرين در ماه دسامبر در دمشق شروع به فعاليت كرد.
خاورم**9366**1508
۰ نفر