۱۵ بهمن ۱۳۹۷، ۲۱:۰۶
کد خبر: 83197526
T T
۰ نفر
اتحادیه اروپا در حمایت از سازوكار مالی با ایران بیانیه داد

تهران – ایرنا – اتحادیه اروپا روز دوشنبه بیانیه ای در حمایت از ساز و كار مالی با ایران و رویكرد و مواضع كشورهای عضو این اتحادیه در قبال تحولات منطقه منتشر كرد.

به گزارش ایرنا، در متن بیانیه كه تحت عنوان «جمع بندی» منتشر شده، از ساز و كار ویژه روابط تجاری با ایران كه «ساز و كار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا» (اینستكس - INSTEX) نام گرفته، اعلام حمایت و از آن به عنوان اقدامی برای تقویت روابط با تهران و بهبود شرایط اقتصادی ایران یاد شده است.
متن كامل این بیانیه به شرح زیر است:
1- با یادآوری تصمیمات نوامبر 2016 شورای وزیران، اتحادیه اروپا تعهد راسخ خود به برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) و تداوم حمایت از آن را اعلام می‌كند. برجام عنصری كلیدی در معماری جهانی منع توسعه هسته‌ای و دستاوردی در دیپلماسی چندجانبه است كه به اتفاق آرا در قطعنامه 2231 مورد حمایت شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفت.
2- اتحادیه اروپا از تداوم اجرای كامل و موثر تعهدات هسته‌ای ازسوی ایران كه در 13 گزارش متوالی، مورد تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گرفته است، از جمله گزارش فصلی اخیر این آژانس كه در 12 نوامبر 2018 (21 آبان 1397) منتشر شد، استقبال می‌كند. اتحادیه اروپا بر لزوم تداوم اجرای همه تعهدات از سوی ایران و همكاری كامل و به موقع این كشور با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاكید دوباره می‌كند. اتحادیه اروپا از اقدامات آژانس در نظارت بر اجرای برجام از سوی ایران استقبال و به طور كامل از آن حمایت می‌كند. اتحادیه اروپا تعهد دائمی ایران به عدم پیگیری، توسعه و اكتساب هرگونه تسلیحات هسته‌ای را مورد استقبال قرار می‌دهد. اتحادیه، پذیرش موقت پروتكل الحاقی مربوط به توافق جامع پادمان را ارج می نهد و ایران را به تصویب آن تشویق می‌كند.
3- اتحادیه اروپا، لغو تحریم‌ها را به عنوان بخشی ضروری از برجام به رسمیت می‌شناسد و از وضع مجدد تحریم‌ها از سوی ایالات متحده كه در پی خروج این كشور از برجام رخ داد، عمیقا ابراز تاسف می‌كند. اتحادیه اروپا بر تلاش‌های صورت گرفته باهدف حفظ منافع اقتصادی و دیگر منافع پیش‌بینی‌شده در برجام برای ایران تاكید می‌كند. این تلاش‌ها در چارچوب ابتكار مطرح شده از جانب فرانسه، آلمان و انگلیس برای راه‌اندازی سازوكار ویژه مالی شدت بیشتری گرفته است؛ ساز و كاری كه هم‌اكنون به منظور تاثیرگذاری مثبت روی روابط اقتصادی و تجاری با ایران و از همه مهمتر، روی زندگی ایرانی‌ها، به عنوان نهادی خصوصی به ثبت رسیده است. ساز و كار ویژه از عاملان اقتصادی اروپا كه ارتباط مشروع تجاری با ایران دارند، در مطابقت با قوانین اتحادیه اروپا و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد، حمایت می‌كند.
همانطور كه در بیانیه مشترك 2 نوامبر 2018 (11 آبان 1397) نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی و وزیران امور خارجه و امور دارایی كشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس اشاره شد، تعهدی راسخ برای به سرانجام رساندن این اقدام وجود دارد. اتحادیه اروپا بروزرسانی «قانون مسدودساز» و «مجوز وام خارجی بانك سرمایه‌گذاری اروپا» را كه با هدف دربرگیری ایران صورت گرفت و در تاریخ 7 اوت 2018 (16 مرداد 1397) اجرایی شد، یادآور می‌شود.
4- اتحادیه اروپا بر حمایت خود از توسعه روابط با ایران در حوزه های منافع مشترك كه در بیانیه نماینده عالی اتحادیه اروپا و وزیر امور خارجه ایران به تاریخ آوریل 2016 (فروردین 1395) اشاره شده بود و تحكیم‌كننده تعاملات در چارچوب همكاری‌های دوجانبه است، تاكید می كند. این زمینه‌ها شامل گفت وگوهای سیاسی، حقوق بشر، همكاری‌های اقتصادی، تجارت و سرمایه‌گذاری، كشاورزی، حمل و نقل، انرژی و تغییرات آب و هوایی، همكاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای، محیط زیست، حفاظت مدنی، علوم، تحقیقات و نوآوری، آموزش از جمله از طریق تعاملات دانشگاهی، فرهنگ، داروسازی، مهاجرت، امور منطقه‌ای و بشردوستانه است.
5- شورای وزیران اروپا پیشرفت صورت گرفته در ایجاد اصلاحات لازم را مورد استقبال قرار داده و از ایران می‌خواهد كه قوانین لازم در ارتباط با تعهدات این كشور تحت برنامه اقدام گروه ویژه اقدام مالی (اف‌ ای تی اف – FATF) را به تصویب رسانده و اجرایی كند. اتحادیه اروپا و كشورهای عضو آمادگی دارند تا به همكاری با ایران در این زمینه‌ها، از جمله با ارائه كمك‌های فنی برای اجرای برنامه اقدام FATF ادامه دهند.
6- شورای وزیران درخصوص افزایش تنش‌ها در منطقه و نقش ایران در این زمینه، از جمله حمایت‌های نظامی، مالی و سیاسی از بازیگران غیردولتی در كشورهایی مانند سوریه و لبنان ابراز نگرانی می‌كند.
7- شورای وزیران نگرانی‌هایی جدی در ارتباط با نقش نظامی ایران و تداوم حضور نیروهای ایرانی در سوریه دارد. اتحادیه اروپا از ایران می‌خواهد كه رویه مورد هدایت سازمان ملل متحد در سوریه را در مطابقت با قطعنامه 2254 شورای امنیت، به طور كامل مورد حمایت قرار دهد. این شورا همچنین از ایران می‌خواهد كه نفوذ خود در ارتباط با رژیم سوریه را در راستای همین هدف بكارگیرد. شورا از ایران به عنوان یكی از تضمین‌كنندگان آستانه می‌خواهد كه با همكاری روسیه و تركیه، از ترك خصومت و دسترسی ایمن، پایدار و بدون مانع بشردوستانه به سرتاسر سوریه، به ویژه ادلب، اطمینان حاصل كنند.
8- در ارتباط با موضوع یمن، اتحادیه اروپا از همه طرف‌ها در منطقه، از جمله ایران، می‌خواهد كه از اجرای قطعنامه 2451 شورای امنیت حمایت كرده و به نحوی سازنده با هدف دستیابی به یك راه‌حل دائمی سیاسی برای درگیری‌ها، تحت هدایت سازمان ملل متحد، اقدام كنند. اتحادیه اروپا ضمن ابراز نگرانی، نتیجه‌گیری هیات كارشناسی سازمان ملل متحد در گزارش مربوط به یمن را متذكر می‌شود كه عدم پایبندی به تحریم تسلیحاتی ناظر به پاراگراف 14 قطعنامه 2216 شورای امنیت را اعلام كرده بود. اتحادیه اروپا به تداوم گفت وگوهای منطقه‌ای سیاسی خود با ایران، با هدف تداوم دستیابی به نتایج ملموس و بهبود فضای منطقه‌ای، پایبند است. اتحادیه، نتایج حاصل از تلاش‌های صورت گرفته در چارچوب گفت وگوهای تحت هدایت اتحادیه اروپا در مسائل منطقه‌ای را ارج می‌نهد. اتحادیه اروپا در همین ارتباط، حمایت علنی ایران از گفت و گوهای سازمان ملل متحد در سوئد را كه به توافق استكهلم انجامید، مورد استقبال قرار می‌دهد.
9- شورای وزیران اروپا همچنین از فعالیت موشكی بالستیك ایران، به ویژه پرتاب موشك‌های بالستیك كه ناهمسو با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد است، عمیقا نگران بوده و از این كشور می‌خواهد كه از چنین فعالیت‌هایی اجتناب كند. ایران همچنان به تلاش‌های خود برای افزایش برد و دقت موشك‌ها و افزایش شمار آزمایش‌ها و پرتاب‌های عملیاتی ادامه می‌دهد. این فعالیت‌ها، به سوءاعتمادها دامن می‌زند و موجب افزایش بی‌ثباتی در منطقه می‌شود. شورای وزیران از ایران می‌خواهد كه برای رعایت كامل همه قطعنامه‌های شورای امنیت در ارتباط با انتقال موشك‌ها و قطعات و فناوری های مربوطه به بازیگران دولتی و غیردولتی در منطقه، اقدامات لازم را صورت دهد. در مقیاسی كلان‌تر، شورا نگرانی‌های جدی كه از دیرباز در ارتباط با افزایش تجهیزات نظامی در منطقه داشته است، یادآور می‌شود.
10- شورای وزیران عمیقا نگران از فعالیت‌هایّی ‌است كه ایران در خاك چند كشور عضو انجام داد و در همین ارتباط، دو شخص و یك نهاد در فهرست تحریم ها قرار گرفت. اتحادیه اروپا به نمایش اتحاد و همبستگی در این زمینه ادامه می‌دهد و از ایران می‌خواهد كه فورا چنین رفتار غیرقابل‌قبولی را متوقف كند.
11- شورای وزیران عمیقا نگران وضعیت حقوق بشر در ایران است. ایران همچنان به دفعات، احكام اعدام را اجرایی می كند. گرچه شورا از اینكه الحاقیه صورت گرفته به قانون مبارزه با مواد مخدر مورخ اكتبر 2017 (آبان 1396) به كاهش چشمگیر شمار اعدام‌های مرتبط با مواد مخدر منجر شده است، قدردانی می‌كند، اما لازم به تاكید می‌داند كه اتحادیه اروپا مخالف اعدام در هر شرایطی و در هر كشوری است. اتحادیه اروپا تاكید می‌كند كه اعدام نوجوانان بزهكار در تناقض با میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و كنوانسیون حقوق كودكان است كه ایران در هر دوی آن‌ها عضویت دارد.
شورا در همسویی با تعهدات خود برای حصول اطمینان از حقوق برابر زنان و دختران و اقلیت‌ها، از جمله اقلیت‌های قومی و مذهبی، از ایران می‌خواهد كه معاهده‌های بین‌المللی مربوطه را كه در آن‌ها عضویت دارد، اجرا كرده و حقوق بشر و آزادی‌های اساسی را كاملا محترم بشمارد.
12- شورا تاكید می‌كند كه تنش‌ها و سوءاعتماد فعلی در منطقه، نباید تشدید شود و از ایران و همه‌ی بازیگران منطقه‌ای می‌خواهد كه در این ارتباط نقشی سازنده ایفا و اظهارات غیرسودمند، خودداری كنند. شورای وزیران اروپا از رویكردی متعادل و جامع در قبال ایران كه شامل گفت وگو با هدف رسیدگی به تمامی مسائل مورد نگرانی است، حمایت می‌كند كه این رویكرد، در زمان اختلاف عقیده، انتقادی و در زمینه منافع مشترك، رویكردی همكارانه است.
شبس ** 9386 **1859
۰ نفر