۱۶ بهمن ۱۳۹۷، ۲۳:۰۹
کد خبر: 83199262
T T
۰ نفر
فیلتر نباید «اولین» راه باشد

تهران-ایرنا- بحث فیلتر كردن سایت دیوار به اتهام فروش اجناس دزدی توسط برخی كاربران آن، مدتی قبل مطرح شد. امروز هم رئیس پلیس فتای تهران بزرگ از دادسرای جرایم رایانه ای درخواست كرد با دستور قضایی، دیوار را مسدود كنند. اما رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران معتقد است به جای دستور فیلتر می توان دنبال راه حل این مشكلات بود.

به گزارش ایرنا، زمزمه های فیلتر كردن سایت دیوار از چند ماه قبل از سوی پلیس و مقامات قضایی مطرح شد. دلیل آن هم شكایات متعدد كاربرانی بود كه در خرید محصولات با مشكل رو به رو بودند و اغلب طعمه كلاهبرداران می شدند. همین مسئله باعث شد آبان ماه كاظمی، رئیس پلیس فتای تهران اعلام كند كه اگر سایت های دست دوم فروشی، بحث كنترل وشناسایی و احراز هویت كاربران خود با بهبود نبخشند، حتما برخورد جدی تری با آنها خواهد شد. در حال حاضر زمزمه های چند ماه قبل به صدای بلندی تبدیل شده و رئیس پلیس فتای تهران درخواست مسدود شدن این پلتفرم را مطرح كرده است.
سازمان فناوری اطلاعات ایران جزو سازمان هایی است كه برای حمایت كسب و كارهای مجازی قدم های بسیار خوبی برداشته است. از تشكیل كمیته رسیدگی به شكایات این كسب و كارها تا هموار كردن مسیر كاری شان از طرق مختلف. دكتر امیر ناظمی رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی ایرنا در خصوص درخواست مسدود شدن سایت دیوار گفت : مشكلی كه در حال حاضر برای سایت دیوار به وجود آمده و پلیس فتا در خصوص آن صحبت كرده، این است كه قسمتی از اجناسی كه در این سایت به فروش می رسد دزدی است و هویت فروشندگان نیست مشخص نیست. در واقع مشكل دیوار این است كه نمی داند چه كسی كالای مورد نظر را برای فروش در سایت آن ها قرار داده است.
وی پس از شرح مشكل اصلی كه در این بین وجود دارد گفت: یكی از راه حل هایی كه می توان برای این كار در نظر گرفت احراز هویت است. به این ترتیب ؛ افرادی كه قصد دارند اجناس با ارزش بالایی - مثلا پنج میلیون تومان- را دراین سایت به فروش برسانند، ملزم شوند كه هویت خودشان را از طریق كارت ملی اعلام كنند. از طرف دیگر سایت دیوار نیز بتواند با كمك سامانه شاهكار، هویت فرد را احراز كند.
شیوه كار به این صورت است كه فروشنده از طریق سایت دیوار، كد ملی اش را به سامانه شاهكار اعلام كند. پس از چند دقیقه یك كد چند رقمی به شماره موبایل آن فرد و هم زمان برای دیوار ارسال می شود. زمانی كه او این كد را در سامانه وارد می كند، دیوار می تواند چك كند كه این كد با كدی كه همزمان برای او ارسال شده هم خوانی دارد یا نه.
او در ادامه به حفظ حریم خصوصی شهروندان تاكید كرد و گفت :در این روند لازم نیست سایت دیوار یا هر سایت دیگری كه از این طریق احزار هویت می كند، به تمام اطلاعات فردی كاربر دسترسی داشته باشد. این كار هم حریم شخصی شهروندان را حفظ می كند و هم این را به وجود می آورد كه سایت برای یكسری از موضوعات این تطبیق را انجام بدهد.
دكتر ناظمی و سازمان فناوری اطلاعات از دو ماه قبل این پیش بینی را انجام داده و شروع به آماده سازی این سیستم برای ارائه به شركت های استارتاپی و شركت های فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات كرده اند. او گفت :« ظرفیت این سرویس در حال حاضر كامل نشده و خیلی بالا نیست. احتمالا با توجه به این كه دیوار به سازمان فناوری اطلاعات اتصال فیزیكی پیدا كرده است، امیدواریم بتوانیم از روز شنبه این سرویس را به سایت دیوار بدهیم تا مشكل آن حل شود. با توجه به این كه ما از قبل خودمان را آماده كرده بودیم، تمام تلاش مان را می كنیم از شنبه یا در نهایت تا آخر هفته بعد این سرویس را ارائه بدهیم.
او افزود : حمایتی كه ما می توانیم از شركت های انجام دهیم، فراهم آوردن چنین سرویس ها و خدماتی از بدنه دولت الكترونیك است كه به كسب و كارها داده شود. باید قبول كنیم كه كشور و كل دنیا در حوزه فناوری های نوین تجربه های جدیدی را به دست می آورد كه برطرف كردن مسائل و مشكلات شان الزاما، خیلی راه حل های دقیق و دم دستی ندارد.
ما به مثابه كسی كه دارد سرویس دولتی می دهیم و فردی كه سرویس خدمات دیجیتال به كاربران ارائه می دهد، باید یاد بگیریم كه متوجه خطاهای مان بشویم و خودمان را اصلاح كنیم. ما سعی می كنیم خدمات مورد نیاز این كسب و كارها را در اختیار شان قرار بدهیم و به نظر من این یك پشتیبانی جدی در این حوزه است.
او درپایان گفت : زمانی كه این اتفاق در خصوص شركت های خارجی رخ می دهد، ما فیلترشان نمی كنیم. اما زمانی كه یك سرویس و اپلیكیشن ایرانی دچار چنین مشكلاتی می شود بلافاصله و راحت، بدون این كه به پیامدهای آن فكر كنیم خیلی راحت مسئله را رسانه ای می كنیم و دستور فیلتر آن را می دهیم در حالی كه این اقدام برای برندینگ آن تجارت بسیار خطرناك است.
چیزی كه باید یاد بگیریم و به یادگیری های قبلی اضافه كنیم، این است كه وقتی این اتفاق برای یك سرویس ایرانی رخ می دهد، اولا خیلی حرفه ای تر برخورد كنیم و برند یك سامانه، شركت یا پلتفرم را این چنین مورد تهاجم قرار ندهیم و دوم سعی كنیم با همفكری هم راه حل هایی مانند احراز هویت پیدا كنیم تا این اتفاق را مدیریت كند و كیفیت خدمات را بهبود ببخشد. نباید اولین چیزی كه به ذهن مسئولان خطور می كند، دستور فیلترینگ باشد.
مدتی قبل در سازمان فناوری اطلاعات ایران ای تشكیل شد برای این كه مجموعه ها و سازمان های دولتی نتوانند مستقیم از كسب و كارها شكایت كنند و ملزم شدند قبل از شكایت به مراجع قضایی، مشكل شان را در كارگروه تشكیل شده مطرح كنند. امیر ناظمی در این خصوص گفت : كارگروهی كه ما تشكیل داده ایم برای مجموعه های دولتی است و نیروهای انتظامی در آن چهارچوب نمی گنجد.
گزارش از : میترا شكری
شبك**٢٠١٨
۰ نفر