۲۱ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۲۶
کد خبر: 83203632
T T
۰ نفر
تركيه خواستار اقدام سازمان ملل در رابطه با اويغورها شد

تهران- ايرنا- تركيه رفتار چين با اقليت اويغور ترك زبان اين كشور را مايه 'ننگ بشريت' خواند و از سازمان ملل خواست در رابطه با 'فاجعه انساني' بازآموزي اقليت اويغور در استان 'سين كيانگ' چين وارد عمل شود.

به گزارش خبرگزاري فرانسه، سخنگوي وزارت خارجه تركيه گفت: سياست هدفمند جذب و همگون سازي مقامات چين در قبال ترك هاي اويغور مايه ننگ بشريت است و گروه هاي مدافع حقوق بشر به بازداشت گروهي اويغورها در چين اعتراض كردند.
وي افزود، تركيه ديروز(شنبه) از مرگ غم انگيز 'عبدالرحيم هيئت'، شاعر و موسيقيدان اويغور در زندان چين مطلع شد. وي كه به خاطر سرودن تصنيف به هشت سال زندان محكوم شده بود، در دومين سال حبس، درگذشت.
به گفته وي، اين حادثه غم انگيز موجب تقويت بيشتر واكنش مردم تركيه به نقض جدي حقوق بشر در منطقه سين كيانگ چين شده است. بر كسي پوشيده نيست كه بيش از يك ميليون ترك اويغور در اردوگاه ها و زندان معرض شكنجه و شست و شوي مغزي هستند و آنهايي هم كه بازداشت نشدند تحت فشار شديد قرار دارند.
سخنگوي وزارت خارجه تركيه خاطر نشان كرد، تركيه از جامعه بين المللي و دبيركل سازمان ملل خواسته است براي پايان دادن به فاجعه انساني در سين كيانگ اقداماتي موثر انجام دهند.
منطقه سين كيانگ در شمال غرب چين واقع شده است و اكثر ساكنان آن اويغور هستند كه پس از تنش هاي خشونت بار بين اين اقليت، در سال هاي اخير تحت نظر پليس چين قرار دارند.
طبق اعلام كارشناسان سازمان ملل، حدود يك ميليون اويغور و ساير اقليت هاي ترك زبان چين در اردوگاه هاي بازآموزي هستند.
در حالي كه پكن مي گويد، هدف از ايجاد اين اردوگاه ها، همگوني اقليت ها با آموزه هاي كمونيسم و جامعه است، منتقدان مي گويند، هدف چين جذب اقليت ها و سركوب مذاهب و آداب فرهنگي مغاير با ايدئولوژي حزب كمونيست و فرهنگ مسلط 'هان' است.
آساق**1088**1663**
۰ نفر