۲۲ بهمن ۱۳۹۷، ۲۱:۳۹
کد خبر: 83205958
T T
۰ نفر
از سر وقت تا كامل شدن جوایز آبیار

تهران - ایرنا - آیین اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر برای نخستین بار بدون تاخیر آغاز و شبی بود كه جوایز برای نرگس آبیار كامل شد.

به گزارش دوشنبه شب خبرنگار فرهنگی ایرنا، ساعت 18 جمعه 22 بهمن، زیرباران در صف شلوغی برای ورود به محل برگزاری اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر ایستاده ام...كنار گوشم مدام زمزمه می شود: خانم بلیت اضافه دارید؟
ساعت 18 و 30 دقیقه، سالن اصلی پر شده و جا برای نشستن نیست و بسیاری نیز ایستاده اند، درهای اصلی سالن همایش های برج میلاد بسته شده و پشت در، ازدحام بوجود آمده است و برخی در حال كوبیدن به درها برای گشودن آن هستند.
شهیدی فر به عنوان مجری كه روی صحنه می آید، برخی دست می زنند او ادای احترام می كند، علی نصیریان را كه نمایشگر نشان می دهد، مردم دست می زنند. استاد دو هفته ای هست كه همسرش را از دست داده، مجری اسامی هنرمندان را می خواند، الناز شاكر دوست (كه كنار نرگس آبیار كارگردان شاهكار این دوره نشسته)، سعید روستایی، هوتن شكیبا، فاطمه معتمد آریا، فرشته صدرعرفایی و .... و حاضران تشویق می كنند.
خانواده شهدا هم حضور دارند، شهدای انقلاب، شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم و ...
اما تنها دقایقی از برگزاری آیین اختتامیه جشنواره گذشته كه تصویری از مراسم اختتامیه در فضای مجازی در حال دست به دست شدن است.
مادر شهیدان فائزه و شهاب منصوری، الناز شاكردوست بازیگر نقش فائزه در فیلم «شبی كه ماه كامل شد» را به شدت در آغوش گرفته، رنج و درد از چهره اش هویداست، دو فرزندش را از دست داده و اكنون او بازیگر نقش دخترش را بشدت در آغوش می فشارد.
برای دریافت جایزه نگاه نو فیلم مسخره باز؛ خیال محمد یك مهاجر افغانستانی روی سن می آید و این متن را می خواند: اسم من خیال محمد است. نزد آقای غنی زاده كار می كنم من یك مهاجر افغانستانی هستم .از وی خواستم اگر توانست امروز از مشكلات مهاجران افغانستانی بگوید و بگوید كه زندگی درد دارد. او از من خواست به جای وی اینجا حاضر شوم و خودم از مشكلات مهاجران بگویم. در راه فكر كردم مگر مشكلات ما را همه نمی دانند؟ مشكلات تحصیلی، دانشجویی،امتیازات حقوقی و اجتماعی اما خود مردم ایران مگر مشكلات كم دارند؟ برای همین دیگر نیكو نیافتم در این شرایط گله كنم. امروز باید فقط حرف های خوب بزنیم. می خواهم از این فرصت استفاده كنم و مردم ایران را سپاس گویم. امروز كه آفتاب امید در افغانستان دمیدن گرفته ما مردم افغانستان به پاس سال های میزبانی شما برایتان آرزوی عبور از مشكلات و بحران ها می كنیم. امید كه رنگ آرامش دوباره به كشور بازگردد.
23 نفر رزمنده های آزاده به همراه 23 نوجوانی كه نقش آنها را در فیلم سینمایی 23 ‌نفر بازی كردند، روی سن می ایستند به همراه ملا صالح كه هم قبل از انقلاب و هم دوران دفاع مقدس و هم پس از آن در كشورمان در زندان بود.
آنها می ایستند و ما هم می ایستیم و به آنها افتخار می كنیم كه از خود گذشتند و كشور را سرافراز كردند.
گوهر خیراندیش برای تقدیر از 23 آزاده و ملا صالح روی سن حضور می یابد: من سلام و تعظیم می كنم به قهرمانان كشورم. من توجیه هستم و كسی را در آغوش نمی گیرم و نمی‌بوسم نگران نباشید، قاضی‌القضات یزد با آن حكم دو سال زندان تعلیقی و شلاق تعلیقی مرا توجیه كرد. همه‌ شما قهرمانان كشورم را از دور می‌بوسم و تعظیم می كنم.
این بازیگر ادامه می دهد: با پای آسیب دیده امسال نتوانستم بیشتر فیلم ها را ببینم، یكی از روزهای جشنواره به سینما آستارا نزدیك منزل رفته بودم. «مردی بدون سایه» و «قصر شیرین» را دیدم. وسط این دو فیلم فكر می كردم با یك فیلم جنگی كه لابد حمایت های دولتی را دارد روبه‌رو خواهم شد، می‌خواستم آن را نبینم و بین دو فیلم یك چرتی بزنم. فیلم شروع شد اما پس از چند دقیقه دیدن، دیگر نتوانستم آن را رها كنم. به خودم می گفتم اگر فرزندان ما در جوانی و نوجوانی بخواهند اینقدر رشادت به خرج بدهند تا یك وجب از خاك ما به دست بیگانه نیفتد و اینگونه عمر خود را در اسارت بگذرانند ما باید چه كنیم؟
من شاهد یك فیلم با استانداردهای جهانی بودم. بعد از 130 فیلم كه بازی كردم و فیلم هایی كه دیدم، قاب بندی ها، فیلمبرداری و بازی گرفتن از نابازیگران آنقدر درخشان بود كه می توانست شما را درگیر كند.
سپس سیمرغ بلورین نمادین، به 23 آزاده اهدا شد.
فرشته صدرعرفایی بازیگر نقش مادر برادران ریگی هنگام دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مكمل زن، آرزو زیبایی كرد كه دنیای ما دنیای عشق در برابر تكفیر باشد.
نوبت به اهدای جایزه بهترین بازیگر نقش مكمل مرد به استاد علی نصیریان رسید، او گفت: من تاكنون سیمرغ نگرفتم ولی حالا محبت كردید سیمرغ درجه دو به من دادید، با كمال میل می پذیرم.
همایون غنی زاده كه جایزه كارگردان برگزیده نگاه نو را نپذیرفته بود، هنگام دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم هنر و تجربه برای فیلم مسخره باز گفت: «سیمرغ نگاه نو را دوست نداشتم، بخاطر همین آن را نگرفتم.»
وقتی نام الناز شاكر دوست برای دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن خوانده شد او از همان ابتدا كه از روی صندلی بلند شد گریه می كرد و در حالی كه با گریه پشت تربیون سخن می گفت، نرگس آبیار كارگردان فیلم شبی كه ماه كامل شد نیز در حال اشك ریختن بود، شاید یاد دشواری های ساخت فیلمش افتاده بود كه در كوچه‌های كویته كه بی محابا می دود به دنبال بازیگرانش.
شاكردوست ادامه داد: فایزه برای من جز نقش مسوولیت مهمی داشت. ممنونم كه فایزه رو شایسته جایزه دانستید و در اخر امیدوارم امانتدار خوبی باشم.
هوتن شكیبا هنگام دریافت جایزه اش به عنوان بهترین بازیگر نقش اول مرد گفت كه دستهایش از هیجان در حال لرزیدن است.
سعید روستایی كارگردان فیلم متری شش و نیم آمد پشت میكروفون این جمله را گفت و رفت: «من پشت دستم را داغ میكنم پلیس از جلوی دوربینم نه، از پشت دوربینم رد شود.»
تصویر فائزه و شهاب منصوری روی دست مادر بالا می رود، پایین می آید. هر از گاهی قاب عكس را بالا می گیرد و دوباره پایین می آورد.
این جمله فرشته صدرعرفایی دوباره به ذهنم می آید: امیدوارم دنیای ما دنیای عشق در برابر تكفیر باشد.

**برگزیدگان سیمرغ ها چه گفتند
فرشته صدرعرفایی به سیمرغ رسید
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مكمل زن به فرشته صدرعرفایی برای فیلم شبی كه ماه كامل شد اهدا شد.
صدرعرفایی پس از دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش مكمل زن گفت: واقعا از هیات داوران و از خانم آبیار و ایمان امیدواری عزیز خیلی سپاسگزارم. از تیم خوب «شبی كه ماه كامل شد» متشكرم و می خواهم آرزو كنم كه دنیای ما دنیای عشق در برابر تكفیر و دوستی در برابر خشونت و صلح در برابر جنگ باشد تا دنیای بهتری داشته باشیم.
علی نصیریان بهترین بازیگر نقش مكمل مرد جشنواره فجر سی و هفتم شد
محمدعلی باشه آهنگر برای اعطای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مكمل مرد پشت تریبون قرار گرفت.
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مكمل مرد به علی نصیریان برای فیلم مسخره باز اهدا شد. حاضران در سالن، نصیریان را ایستاده تشویق كردند.
علی نصیریان پس از دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش مكمل مرد گفت: من تا حالا سیمرغ نگرفته بودم. در این چهل سال سیمرغ نداشتم. من می پذیرم فقط حس خیلی قرصی داشتم كه بیایم. برای اینكه مشكلاتی داشتم كه این روزها نمی توانستم خیلی روی پا باشم ولی دلم می خواست بیایم و فقط اینجا از این تریبون استفاده كنم و بگویم من آدم سعادتمندی بودم به دلیل اینكه در این سن و سال این امكان و فرصت را پیدا كردم كه با نوه خودم كار كنم. همایون جای نوه ام است چرا خوشحالم؟ این سناریو را كه من خواندم خیلی برایم جذاب بود. این شانس من بود كه بتوانم در یك كار خلاقانه و نوآورانه و شكننده چارچوب های معمول من پیرمرد مسن شركت داشته باشم.
نصیریان در ادامه گفت: من برای همایون غنی زاده آتیه بسیار درخشانی می بینم. از هیات داوران كه من را بین این همه استعداد جوان انتخاب كردند تشكر می كنم. از جشنواره تشكر می كنم و از تماشاگران این فیلم هم تشكر می كنم.
جمشید مشایخی وقتی علی نصیریان پس از دریافت جایزه اش به سمت او رفت گفت: اولین تئاترم را با علی خان نصیریان كار كردم. من عاشقش هستم. ایشان قسمتی از وجودش را از دست داده. نمی خواستم تسلیت بگویم اما امشب مجبورم. او همسر عزیزش را از دست داده است.
**سیمرغ بلورین بهترین پویانمایی برای «آخرین داستان»
محمد احسانی برای اعطای سیمرغ بلورین بهترین پویانمایی پشت تریبون قرار گرفت.
سیمرغ بلورین بهترین پویانمایی به «آخرین داستان» به كارگردانی اشكان رهگذر اهدا شد.
«مسخره باز» سیمرغ بخش هنر و تجربه را گفت
مهرزاد دانش برای اعطای سیمرغ بلورین بهترین فیلم هنر و تجربه پشت تریبون قرار گرفت.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم هنر و تجربه به «مسخره‌باز» به كارگردانی همایون غنی‌زاده اهدا شد.
همایون غنی زاده پس از دریافت جایزه بهترین فیلم هنر و تجربه گفت: خیلی خوشحالم كه امشب در جمع شما هستم. آقای نصیریان عزیز گفتند كه بعد از 40سال جایزه شان را گرفتند. به من در یك شب دو سیمرغ دادند. سیمرغ اول را نگرفتم چون جایزه اش را دوست نداشتم. معادلات جشنواره را هم پذیرفتم ولی سیمرغ نگاه نو را دوست نداشتم چون در پایان دیدم فیلم من موفق نشده نگاه نویی به جشنواره تزریق كند اما این جایزه را دوست دارم و می گیرم.
الناز شاكردوست و سیمرغ بهم رسیدند
پوران درخشنده برای اعطای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن پشت تریبون قرار گرفت. او گفت: همه بازیگرهای زنی كه در این جشنواره بودند خوب بودند. این انتخاب خیلی سخت بود. من به همه كاندیداها تبریك می گویم چون همه شان خوب بودند.
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن به الناز شاكردوست برای «شبی كه ماه كامل شد» اهدا شد.
الناز شاكردوست پس از دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن گفت: همیشه خیال می كردم این مسیر را تا اینجا می دوم؛ نشد با دو بیایم اما بالاخره شد خدایا شكرت خیلی خوشحالم. واقعا الان كه اینجا ایستادم فكر می كنم تشویق های شما ارزش آن همه سختی را داشت.
او گفت: از بانو نرگس آبیار تشكر می كنم كه در تاریك‌ترین بخش زندگیم آمد و كنارم ایستاد و فرصت زندگی در این نقش را داد. خانم آبیار شما جدا از نبوغتان یك انسان واقعی هستد.
نقش فائزه برای من یك مسئولیت بزرگ داشت. فائزه نماینده همه مادرانی است كه به جز خوشبختی بچه هایشان آرزوی دیگری ندارند.
امروز در جمع ما مادر نقشی كه بازی كردم هم حضور دارند و من را دخترم خطاب كرد و به من گفت فائزه و این بزرگترین جایزه بود. من با احترام به تك تك كاندیداها خانم معتمدآریا كه اسطوره من هستند، خانم ژاله صامتی، مهناز عزیزم كه می دانم چقدر سختی كشیده و بهنوش جان طباطبایی خسته نباشید می گویم. از هیات داوران تشكر می كنم و ممنونم كه فائزه را شایسته جایزه دانستید و در آخر امیدوارم بتوانم امانتدار خوبی باشم.

**سیمرغ بهترین بازیگر مرد در دست هوتن شكیبا
محمد بزرگ‌نیا برای اعطای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد پشت تریبون قرار گرفت.
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد به هوتن شكیبا برای شبی كه ماه كامل شد اهدا شد.
هوتن شكیبا پس از دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد گفت: من خیلی خوشحالم كه این جایزه را گرفتم. یك خوشحالی خیلی بزرگ دارم برای اینكه خانواده‌ام بزرگ تر می شود. اول خانواده خودم كه در این سال ها حامی من بودند. بعد خانواده بزرگ تئاتر كه 16سال از آنها یاد گرفتم و خانواده «شبی كه ماه كامل شد» كه همه از جان برای این فیلم سخت مایه گذاشتند و خانواده سینما كه اجازه دادند عضوی از آنها باشم.
از هیات داوران ممنونم كه اجازه دادید اسمم كنار نوید محمدزاده، امین حیایی، پیمان معادی و حامد بهداد باشد.
مراسم با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور، حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی، ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره فیلم فجر در كنار داوران روی سن ادامه یافت.
سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به محسن قرایی و محمد داوودی برای فیلم سینمایی قصرشیرین اهدا شد.
محسن قرایی پس از دریافت جایزه اش ضمن تشكر از داوران گفت: می خواستم از رضا میركریمی و حامد بهداد تشكر كنم كه با اجرای درخشان‌شان فیلمنامه ما را ارتقا دادند.
محمد داوودی هم گفت: ممنونم از میركریمی و اهتمامش ممنون از قصر شیرین ماندگاری كه برای سینمای ایران ساختید. اگر فیلمنامه یك كار دیده می شود زحمت همه عوامل است.
جایزه ویژه هیات داوران به نیما جاویدی رسید.
سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران به نیما جاویدی برای سرخپوست اهدا شد.در غیاب نیما جاویدی نماینده او جایزه ویژه را دریافت كرد. محمد بدرلویی مدیر تولید فیلم «سرخپوست» كه به جای نیما جاویدی این سیمرغ را دریافت می كرد ،گفت: برای جاویدی مشكلی پیش آمد نتوانست بیاید. از من خواست از این فرصت استفاده كنم از مردم تشكر كنم كه با استقبال فوق العاده از سرخپوست به ما خیلی انرژی دادند.

**سیمرغ بهترین كارگردانی در دستان نرگس آبیار
سیمرغ بلورین بهترین كارگردانی به نرگس آبیار برای شبی كه ماه كامل شد اهدا شد.
نرگس آبیار پس از دریافت سیمرغ بلورین بهترین كارگردانی جشنواره سی‌وهفتم گفت: دلگیری ای كه همیشه داشتم این بود كه در كشور خودم هیچوقت كاندیدای بهترین كارگردانی نشدم. این جایزه برای من خیلی بزرگ و مهم است ولی من را امشب خیلی خوشحال می كند و شب این گروه كه زحمت كشیدند را می سازد ولی می دانم دوستانی كه زحمت زیادی برای فیلمشان كشیدند ولی این جایزه را نگرفتند ته دلشان ممكن است غمگین باشند و این من را می آزارد.
این جایزه برای همه دوستان كارگردانم است. من هم می خواهم از مادر شهاب و فائزه واقعی خانم اعظم محسن دوست تشكر كنم ، و تشكر كنم از تیم مان؛ ما یك تیم عالی داشتیم. بچه هایی كه شبانه روز وقت گذاشتند و شرایط سخت را دوام آوردند در 50درجه گرما سختی ها را تحمل كردند. حمید نجفی راد كه خیلی برای تدوین وقت گذاشت. من به نمایندگی از همه عوامل اینجا حضور دارم.

** سیمرغ بلورین بهترین فیلم به «شبی كه ماه كامل شد» رسید
سیمرغ بلورین بهترین فیلم به شبی كه ماه كامل شد تعلق گرفت. محمدحسین قاسمی تهیه كننده این فیلم جایزه را دریافت كرد.
محمدحسین قاسمی پس از دریافت جایزه بهترین فیلم برای «شبی كه ماه كامل شد» گفت: تشكر می كنم اول از خدای خودم؛ پدر و مادرم و مادر همسرم كه اگر خدا به من نگاه می كند به خاطر آنهاست. از هیات داوران و گروه خوبی كه داشتیم و اصل و فرع این جایزه را به خانم اعظم محسن دوست تقدیم می كنم.
منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما برای معرفی فیلم برگزیده بهترین فیلم از نگاه مردمی روی سن حضور یافت.
منوچهر شاهسواری گفت: امشب را به همه سینمای ایران تبریك می گویم. باور دارم كه بقیه نهادهای كشور باید از سینما یاد بگیرند كه چگونه می شود و همدل و رفیق بود و معرفت به خرج داد.
او افزود: سینمای ایران و همه ما مرهم زخم های این مملكت هستیم. ما زخم نمی زنیم. آن كه زخم می زند حتما روزی گرفتار عقوبت خود خواهد شد. در این ایام همكاران من علی آشتیانی پور و همكارانشان در امانتداری این آرا سعی بسیار كردند. همین جا می گویم همه صاحبان آثار اجازه دارند به شكل خصوصی آرای فیلم هایشان را دریافت كنند.
امشب می خواهیم فاصله این پنج فیلم را بگوییم و تماشاگران به عنوان یك جامعه آماری چه گفتند.
این خبر در حال تكیمل شدن است..
فراهنگ ** 9012 ** 1355 **
۰ نفر