۲۴ بهمن ۱۳۹۷، ۱۷:۵۲
کد خبر: 83208411
T T
۰ نفر

دانش آموزان اوتیستیك سرگردان در فضای آموزشی

۲۴ بهمن ۱۳۹۷، ۱۷:۵۲
کد خبر: 83208411
دانش آموزان اوتیستیك سرگردان در فضای آموزشی

تهران - ایرنا - تنبیه و برخوردهای سلبی با یك دانش آموز دارای شرایط اوتیسم توسط مدیر مدرسه ای در شهر تهران و خبرهای مشابه آن كه گاه و بیگاه در فضای مجازی منتشر می شود، حكایت از نبود فضای آموزشی مناسب و بسترهای لازم برای پذیرش این دانش آموزان در مدارس عادی دارد.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، طبق آخرین آمار اعلام شده از هر 65 تولد در دنیا، یك كودك و در ایران از هر 150 تولد یك كودك دارای اختلال طیف اوتیسم است.
بنا به گفته « محمد علی میری» سرپرست آموزش، پژوهش و توانبخشی انجمن اوتیسم ایران به خبرنگار ایرنا، بیماری اوتیسم طیف های مختلفی دارد و شماری از مبتلایان به اوتیسم می توانند در مدارس عادی تحصیل كنند كه حق تحصیل آنان در مدارس عادی طبق مصوبه مجلس، قوانین آموزش فراگیر بین المللی و حقوق شهروندی، پذیرفته شده است اما خانواده دانش آموزان دیگر به دلیل آشنا نبودن با این بیماری این مساله را نمی پذیرند.
با توجه به این قوانین آموزشی، انتشار خبر برخورد مدیر مدرسه با دانش آموزی كه از اوتیسم پایین رنج می برد و حبس كردن وی در اتاق به منظور تنبیه، خبرنگار ایرنا را برآن داشت تا درباره صحت و سقم این خبر، با پدر این دانش آموز ده ساله به گفت و گو بپردازد و به دنبال آن از «مجید قدمی» رییس سازمان مدارس استثنایی جویای حل مساله شود.
پدری كه ضمن اعلام شكایت از برخورد تند و تنبیهی مدیر مدرسه فرزندنش در منطقه هفت آموزش و پرورش تهران، خواستار برخورد جدی و رسیدگی فوری در جهت عدم اشاعه این نوع برخوردها در موارد مشابه شد.

**طرح شكایت والدین و پاسخ مسوولان
پدر این دانش آموز در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: هشت بهمن امسال، با مراجعه به مدرسه، مطلع شدم كه مدیر مدرسه به بهانه شیطنت و شلوغ كاری، فرزندم را در اتاقی حبس كرده و او را از پلیس ترسانده است. این در حالی است كه برای ثبت نام فرزندم تمامی مدارك پزشكی و سلامت و سنجش را به مدرسه تحویل دادیم و هیچ سندی مبنی بر مشكل روانشناختی یا كندذهنی در وی وجود ندارد.
وی ادامه داد: این مدیر علاوه بر آن، با محدود كردن ساعت حضور پسرم در مدرسه، ضربه های روحی و روانی زیادی به وی وارد آورد تا آن جا كه به دلیل این تمایز، نسبت به همسالان خود احساس كمبود و خجالت می كند. در ابتدا گمان می كردم این مشكل فرزند من است اما با بررسی و گفت و گو با سایر والدین، از شكایت و ناراحتی آنان مطلع شدم. در واقع وقتی شخصی هیچ نوع تجربه برخورد با دانش آموزان ندارد و از قسمت بودجه آموزش و پرورش و با رابطه به این سمت پا می گذارد چنین رفتارهایی بعید به نظر نمی رسد.
این پدر كه عضو انجمن جامعه شناسان است یادآور شد: بلافاصله از این مساله شكایت كردم و نامه سرگشاده ای به سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش نوشتم كه به دنبال آن رضوان حكیم زاده معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش در تماس تلفنی با بنده، از چند و چون ماجرا و قضایا پرسش كرد و قول پیگیری داد. اما متاسفانه شاهد بودیم كه عبدالرضا فولادوند مدیركل آموزش و پرورش شهر تهران مدعی شد طبق بررسی‌هایی كه انجام داده‌ایم، آن دانش‌آموزی كه بیماری اوتیسم داشته، نزد مدیر و مشاور و در اتاق آنها بوده است و طبق گزارشی كه به دست ما رسیده است، اولیا دیگر دانش‌آموزان از وضعیت دانش‌آموز مبتلا به اوتیسم اعلام نارضایتی كرده‌اند، زیرا دانش‌آموز اوتیسمی نباید در مدرسه عادی درس بخواند!
وی ادامه داد: مطرود كردن افراد و متمایز كردن آنان از دیگران یكی از معضلات بزرگی است كه در نظام آموزشی ما دیده می شود. نظام آموزشی باید یك تجربه زیسته یا یك رویكرد مهارتی به زندگی را هم آموزش دهد تا تمامی افراد از اقشار و زبان مختلف بتوانند پذیرش دیگری را داشته باشند.

**آموزش فراگیر مدنظر نظام آموزش و پرورش است و كسی حق سلب آن را ندارد
اما قدمی ضمن تاكید بر پیگیری جدی موضوع گفت: به طور كلی ما در حوزه آموزش فراگیر كه یك رویكرد جهانی است عمل می كنیم و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هم بر آن تاكید دارد كه آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه و استثنایی تا آن جا كه امكان دارد باید با آموزش فراگیر انجام شود و دانش آموزان در كنار بچه های عادی قرار گیرند.
وی افزود: این امر مستلزم داشتن شرایطی است از جمله آموزش به اولیای مدرسه و خانه و استفاده از معلم رابط كه تلاش كردیم بسترهای آن را فراهم كنیم. همچنین دانش آموز را مورد ارزیابی قرار می دهیم كه آیا می تواند در كلاس عادی و با قوانین و مقررات مدارس عادی كنار بیاید یا خیر.
رییس سازمان مدارس استثنایی یادآور شد: دانش آموزان نابینا، ناشنوا و افرادی كه مشكلات جسمی حركتی دارند هم از این قاعده مستثنا نیستند. دانش آموزان مبتلا به اوتیسم كه دارای طیف های مختلفی است و در برخی موارد با اختلالات رفتاری شدید همراه است در مجموعه آموزش و پرورش عادی قرار نمی گیرند اما افرادی كه مبتلا به اوتیسم خفیف هستند در مدارس عادی قرار می گیرند و تاكنون بیش از 100 نفر در مدارس عادی هدایت شده اند كه سیستم كنترل و معلم رابط به مسایل آنان رسیدگی می كند.
قدمی تصریح كرد: ارجاع این دانش آموزان به مدرسه با نگاه كارشناسی ما صورت می گیرد. این اتفاق ناگوار هم مورد بررسی ما است و بنا داریم با پیگیری گزارش های مشابه تصمیم گیری جدی انجام دهیم.
وی درباره اظهارات فولادوند هم گفت: منظور ایشان دانش آموزان دارای اختلال های شدید بود كه باید به مدارس استثنایی بروند و نه این مورد خاص. نه من و نه هیچ شخص دیگری نمی تواند خلاف رویكرد فراگیر سازی عمل و فردی كه بهره هوشی عادی دارد را از نظام آموزش عادی طرد كند.
قدمی ادامه داد: هنر ما این است كه همه افراد با شرایط خاص كنار هم رشد كنند به همین منظور نزدیك به 73 هزار نفر را تحت پوشش آموزش فراگیر قرار داده ایم حال آن كه مدارس خاص ما 78 هزار نفر تحت پوشش دارد.

علمی*9294*2017
۰ نفر