۲۴ بهمن ۱۳۹۷، ۱۸:۲۷
کد خبر: 83208476
T T
۰ نفر

واشنگتن پست: اختلاف آمریكا و اروپا در نشست ورشو

۲۴ بهمن ۱۳۹۷، ۱۸:۲۷
کد خبر: 83208476
واشنگتن پست: اختلاف آمریكا و اروپا در نشست ورشو

تهران- ایرنا- روزنامه واشنگتن پست روز چهارشنبه در گزارشی از شكست تلاش های وزیر امور خارجه آمریكا در جلب نظر همتایان غربی اش برای شركت در نشست ورشو و شكاف بین واشنگتن و اروپا خبر داده است.

به گزارش ایرنا، این روزنامه، عدم حضور وزرای امور خارجه كشورهای غربی در این نشست را نشانه ای از اختلاف بین واشنگتن و متحدان اروپایی اش در مورد ایران برشمرد.
پمپئو روز سه شنبه پس از ورود به لهستان برای میزبانی كنفرانسی بین المللی در مورد صلح و امنیت خاورمیانه، اعلام كرد كه بیش از 30 وزیر امور خارجه در این نشست شركت می كنند.
با این وجود، كشورهای زیادی اعلام كرده اند كه دیپلمات های ارشد خود برای شركت در این نشست را راهی لهستان نمی كنند.
در حالی كه پمپئو و «مایك پنس» معاون رییس جمهوری آمریكا برای استقبال از نمایندگان حدود 60 كشور در لهستان آماده می شوند، مشخص نیست كه چه دستاوردی در روز برگزاری جلسات در مورد درگیری هایی كه در طول سال های متمادی، منطقه را به تلاطم درآورده است، حاصل می شود.
آنچه پمپئو در ابتدا به عنوان كنفرانسی مهم درباره ایران اعلام كرد، حال با اینكه چه كسی نمی آید، تعریف می شود.
به نظر می رسد چند كشور مهم وارد تحقیری دیپلماتیك و زیركانه ای می شوند تا به سیاست های دولت آمریكا در قبال ایران و سوریه اعتراض كنند.
واشنگتن پست در ادامه این گزارش آورده است كه «فدریكا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا (از نشست ورشو) حذف می شود؛ چرا كه گفته است مشغله دارد.
فرانسه و آلمان گفته اند كه دیپلمات های رده دوم خود را به ورشو می فرستند. روسیه اصلاً در این نشست شركت نمی كند و وزیر امور خارجه انگلیس نیز احتمالاً زودتر نشست را ترك می كند.
این پاسخ خاموش به تلاش جاه طلبانه كاخ سفید، تا حدی به واسطه نگرانی از این مساله است كه پمپئو و پنس حملاتی لفظی را متوجه ایران كنند.
واشنگتن پست در ادامه این گزارش نوشت: كشورهای اروپایی سیستم تجاری ویژه ای از نوع پایاپای را برای همكاری با ایران ایجاد كرده اند.
به گفته مقام های خارجی، پس از آنكه برخی كشورها در مورد تمركز ضد ایرانی كنفرانس ورشو ابراز نگرانی كردند، پمپئو به چند تن از همتایان خود تلفن كرد و از آنها خواست در نشست شركت كنند.
اما از زمانی كه پمپئو در جریان سفر ماه گذشته خود به خاورمیانه، برگزاری این كنفرانس را اعلام كرد، دولت آمریكا تا اندازه ای حرف خود را پس گرفته است.
«جاناتان كوهن» سرپرست نمایندگی آمریكا در سازمان ملل بوضوح در شورای امنیت گفت كه این نشست، محفلی برای حمله به ایران نیست.
در عوض، دستور جلسه نشست به مباحثی در مورد جنگ یمن، جنگ داخلی سوریه و درگیری رژیم صهیونیستی با فلسطینی ها بسط یافته است.
به رغم این مسائل افزوده شده، این كنفرانس دو روزه تنها در روز پنجشنبه در برگیرنده جلساتی است و در روز چهارشنبه صرفاً مراسم استقبال برگزار می شود.
پمپئو به حضور نیافتن وزرای امور خارجه اعتنایی نكرده و ابراز امیدواری كرده است كه پیشرفت زیادی در جریان این نشست حاصل شود.
پمپئو گفت: تصور می كنم كه نتایج واقعاً خوبی داشته باشیم.
وی افزود: وزرای خارجه برخی كشورها می آیند و كشورهای دیگر نمی آیند. انتخاب با خودشان است، اما این نشست، محفلی برای بحث جدی در مورد طیف وسیعی از موضوعاتی است كه از عملیات مقابله با تروریسم تا نفوذ ایران در خاورمیانه و بی ثباتی آن را شامل می شود.
واشنگتن پست در ادامه این گزارش نوشت: مقام های ارشد دولت آمریكا، مهار ایران را به عنوان گامی لازم در اجرای یك برنامه گسترده تر در زمینه سازش خاورمیانه تلقی می كنند كه به یكپارچه سازی رژیم صهیونیستی در منطقه، كمك می كند.
رژیم صهیونیستی، ایران را تهدید اصلی خود می داند و اكثر كشورهای حاشیه خلیج فارس نیز این كشور شیعه را به عنوان رقیب اصلی شان برای اعمال نفوذ تلقی می كنند.
عربستان، چند كشور دیگر حاشیه خلیج فارس و رژیم صهیونیستی در كنفرانس ورشو حضور دارند.
تشكیلات خودگردان فلسطین و لبنان در نشست ورشو حاضر نخواهند بود.
ایران نیز كه این كنفرانس را یك سیرك مذبوحانه خوانده است، در كنفرانس نخواهد بود.
آمریكا، متحدان عرب بویژه در خلیج فارس را تحت فشار قرار داده تا از برنامه ی هنوز فاش نشده كه ترامپ آن را به عنوان توافق قرن عنوان كرده، حمایت و فلسطینی ها را به قبول آن متقاعد كنند.
همچنین امریكا با اهرم های مختلف فشار تلاش دارد كه كشورهای حاشیه خلیج فارس آشكارا نشان دهند كه برای برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی، آماده اند.
عكس یادگاری «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در كنار مقام های كشورهای عربی خلیج فارس یكی از شاخص های این فشار آمریكاست.
«مارك دوبوویتز» رئیس بنیاد دفاع از دمكراسی ها و منتقد توافق هسته ای گفت كه آوردن كشورهای بیشتری به صحنه، امری نافع و سودمند است.
وی افزود كه این مسأله تنها در حیطه صرف كشورهای 1+5 نیست كه در مورد توافق هسته ای با ایران مذاكره كردند.
دوبوویتز گفت: تصور می كنم كه از زمان دولت های اوباما و بوش به این ایده عادت كردیم كه تنها راه حل چالش ایران، از طریق شش كشور انجام می شود و اینكه این شش كشور باید در جایگاه بالاتر باشند و مابقی در جایگاه پایین تر قرار گیرند.
واشنگتن پست در پایان این گزارش آورد: حضور نیافتن وزرای امور خارجه كشور های اروپایی در نشست ورشو، بیانگر شكاف و اختلاف بین آمریكا و متحدان اروپایی واشنگتن در مورد ایران است.
شبس**اروپام**9109**1917
۰ نفر