۲۹ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۳۸
کد خبر: 83213480
T T
۰ نفر
مقام روس: مذاكرات با عربستان برای خرید اس 400 ادامه دارد

مسكو - ایرنا - مدیر شركت روس اكسپورت صادركننده صنایع دفاعی روسیه گفته است كه عربستان به دنبال خرید سامانه موشكی اس 400 است و مذاكرات در این باره میان مسئولان دو طرف ادامه دارد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، الكساندر میخائیف در حاشیه نمایشگاه بین المللی صنایع دفاعی در ابوظبی با بیان این مطلب به ریانووستی گفته است، بزودی تولید مشترك تفنگ ای.ك 103 كلاشینكف در عربستان نیز آغاز می شود.
وی افزود: احتمالا سه تا چهار ماه دیگر كار آغاز این سلاح روسی در عربستان آغاز خواهد شد.
اظهارات اخیر این مسئول روس در حالی مطرح شده است كه چندی پیش، «ریاض خالد كریمی» سفیر عربستان سعودی در مسكو از نگرانی كشورش برای روبرو شدن با تحریم های آمریكا در صورت خرید پدافند موشكی اس 400 خبر داده بود.
«رائد بن خالد قرملی» خرداد ماه امسال چندی پس از اعلام اینكه روند گفت و گوها با روسیه برای خرید سامانه دفاع موشكی اس 400 به خوبی جریان دارد، به سفیر پیشین عربستان در مسكو تبدیل شد.
كرملین پاییز گذشته در سفر «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان به مسكو با فروش اس 400 به ریاض موافقت كرد.
بسیاری از كشورهای منطقه از جمله چین، هند، عراق، تركیه و قطر نیز خواهان در اختیار گرفتن اس 400 شده بودند كه تاكنون تنها چینی ها موفق به دریافت این تسلیحات شده اند.
آمریكا تمامی این كشورها را تهدید كرده است كه در صورت خرید این سامانه پدافند موشكی ممكن است با تحریم روبرو شوند.
مایك پنس معاون رئیس جمهوری آمریكا دو روز پیش در كنفرانس امنیتی مونیخ به متحدان آمریكا در ناتو هشدار داد كه واشنگتن یك گوشه نمی نشیند تا شاهد خرید تسلیحات رقبا (روسیه) از سوی متحدان باشد.
قطر نیز از طرف عربستان تهدید شده است كه نباید چنین سامانه ای در اختیار داشته باشد.
«ولادیمیر یرماكوف» مدیركل اداره كنترل تسلیحات و منع گسترش تسلیحات (كشتار جمعی) وزارت امور خارجه روسیه به تازگی اعلام كرده است كه ایرانی ها از جمله كشورهایی بوده اند كه درخواستی برای خرید اس 400 نداشته اند.
گفتنی است، ایران از جمله كشورهایی است كه پس از چندین سال كشمكش سرانجام موفق شد با تاخیر از روسیه اس 300 بگیرد.
اروپام ** 1346 **