۱ اسفند ۱۳۹۷، ۲۳:۱۶
کد خبر: 83217144
T T
۰ نفر
عون: كشورهاي بزرگ اقدامي براي بازگشت آوارگان سوري نمي كنند

بيروت-ايرنا-'ميشل عون' رئيس جمهوري لبنان كه كشورش ميزبان حدود يك و نيم ميليون آواره سوري است، گفت كه كشورهاي بزرگ اقدامي براي بازگشت آوارگان به كشورشان نمي كنند.

به گزارش ايرنا به نقل از روز چهارشنبه خبرگزاري ملي لبنان افزود: كشورهاي بزرگ حتي از ما نمي خواهند تا براي بازگشت آوارگان اقدامي انجام دهيم.
رئيس جمهوري لبنان تاكيد كرد كه كشورش در موضوع بازگشت آوارگان نمي تواند منتظر به نتيجه رسيدن راه حل سياسي در سوريه باشد.
وي با بيان اينكه راه حل سياسي مساله اي پيچيده است، ياداور شد كه لبنان سال هاست كه پذيراي فلسطينياني است كه از هفت دهه پيش تاكنون در انتظار راه حل سياسي هستند اما هيچ چشم اندازي براي آن وجود ندارد.
وي خاطرنشان كرد كه تاكنون 156 هزار آواره سوري از لبنان به كشورشان بازگشته اند كه تاكنون با هيچ مشكلي روبرو نشده اند.
عون ياداور شد كه دولت سوريه آمادگي خود را براي بازگشت آوارگان اعلام كرده است.
رئيس جمهوري لبنان با انتقاد از عملكرد كشورهاي بزرگ و سازمان هاي بين المللي گفت كه افرادي كه تاكنون به كشورشان بازگشته اند جزو كساني نبودند كه اسامي شان در ليست سازمان هاي بين المللي ثبت شده باشد.
حدود يك و نيم ميليون آواره سوري در لبنان حضور دارند.
مقام هاي لبنان بارها اعلام كرده اند كه اين كشور توان لازم براي ادامه ميزباني از اين تعداد آواره را ندارد.
طي ماه هاي اخير با بهبود اوضاع امنيتي در سوريه، درخواست ها براي بازگشت آوارگان به كشورشان افزايش يافته است.
عون در بخش ديگر سخنانش درباره هشدار آمريكا نسبت به آنچه خطرات حزب الله و نفوذش در دولت كنوني لبنان مي خواند، گفت: اين ديدگاه آمريكاست و با واقعيت فرق دارد.‌ حزب الله حضور سياسي پيشين خود را در دولت حفظ كرده است و اينكه نفوذش در لبنان در حال افزايش است نادرست است.
رئيس جمهوري لبنان ادامه داد: در عرصه امنيتي گفته مي شود نفوذ حزب الله در مناطق بقاع و جنوب لبنان افزايش يافته است اما هيچ قدرتي بالاتر از قدرت ارتش و نهادهاي امنيتي كه اخيرا عمليات گسترده اي را در منطقه داشت و باعث ايجاد امنيت و ثبات شد، وجود ندارد.
خاورم**2054