۵ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۰۲
کد خبر: 83220381
T T
۰ نفر

درمان شايع‌ترين بيماري چشمي با ژن درماني

۵ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۰۲
کد خبر: 83220381
درمان شايع‌ترين بيماري چشمي با ژن درماني

تهران- ايرنا- محققان دانشگاه آكسفورد با همكاري يك شركت انگليسي اولين عمليات ژن درماني را با هدف متوقف ساختن انحطاط وابسته به سن ماكولا كه از شايع‌ترين بيماريهاي چشمي است با موفقيت انجام دادند.

به گزارش يكشنبه گروه اخبار علمي ايرنا از پايگاه خبري مديكال اكسپرس، انحطاط ماكولا متداول ترين علت از بين رفتن ديد در افراد بالاي 50 سال است و ميليونها نفر را در سراسر جهان تحت تاثير قرار داده است. اين بيماري با اختلال در ميدان ديد مركزي شخص آغاز مي شود و به مرور ديد را از بين مي برد. در اين بيماري، سلول هاي شبكيه در اثر واكنش شديد سيستم ايمني از بين مي روند. اين واكنش ايمني در اثر يك سيستم پروتئيني بيش فعال، تحريك مي شود.
محققان اين شيوه جديد را براي اولين بار به منظور درمان انحطاط ماكولا در يك زن 80 ساله به كار گرفتند و با بهره گيري از نوعي ويروس توانستند «دي ان اي» را به درون سلولهاي شبكيه بيمار وارد كنند. هنگامي كه اين ويروس درون سلول هاي شبكيه بيمار باز مي شود، دي ان آي آزاد شده و سلول شروع به توليد پروتئيني مي كند كه توانايي تغيير روند بيماري و اصلاح عدم تعادل ناشي از التهاب را دارد.
براي اين منظور، محققان محلول حاوي ويروس را از طريق جراحي به پشت چشم بيمار تزريق مي كنند، به اين ترتيب ويروس هايي كه براي هدف گيري سلول هاي موردنظر مهندسي شده اند، در يك محدوده خاص فعاليت مي كنند.
با وجود اين كه هنوز نتيجه اين عمليات مشخص نشده است، محققان اميداورند اين شيوه جديد موجب بهبود بينايي بيمار شود.
ماكولا يك ناحيه كوچك در شبكيه است كه مسئول بينايي مركزي محسوب مي شود و باعث مي شود چشم قادر به ديدن جزييات باشد.
تاري تصاوير، مشاهده مناطق تيره و اعوجاج در ديد مركزي مهمترين علائم انحطاط ماكولاي مرتبط يا افزايش سن (AMD) محسوب مي شود.
علمي**9259** 1055
۰ نفر