۵ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۴۶
کد خبر: 83220791
T T
۰ نفر
فرقي بين مغز ما و انيشتين وجود ندارد

تهران- ايرنا- به گفته دكتر' ابراهيم پيشياره ' دكتري تخصصي علوم اعصاب شناختي هيچ فرقي بين مغز ما وانيشتين به لحاظ تعداد نورون ها وسلول هاي عصبي وجود ندارد اما نوع بكارگيري ورشد اين نورون ها تفاوت ها را ايجاد مي كند.

به گزارش گروه علمي ايرنا، مغز پيچيده ترن هديه الهي دربدن انسان است، به گونه اي كه تكامل جسمي و رواني كودكان درسير زمان به ميزان زيادي با تحول مغز او مرتبط است، مغز كودك در سال نخست زندگي بيشترين اثرپذيري را از محيط خود دارد.البته فقط سال نخست زندگي كودك براي رشد مغز او مهم نيست بلكه مغز كودك در سال هاي بعد نيز همچنان در حال رشد و تكامل است.
پيشياره روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگارعلمي ايرنا به مناسبت هفته آگاهي ازمغز با شعار 'مغزت رو بشناس' افزود: بايد بدانيم كه تعداد نورون ها و تعداد سلول هاي عصبي همه انسان ها يكسان است و هيچ فرقي وجود ندارد اما نوع به كارگيري، شبكه سازي،و رشد دادن اين نورون ها و يادگيري هايمان است كه رشد مغز را ايجاد مي كند.
وي بيان كرد: براثر به كارگيري مستمر مغز و بالا رفتن تعداد يادگيري ها، شاهد رشد مغز خواهيم بود.

*** زير سه سالگي زمان طلايي رشد مغز
وي اظهاركرد: خاصيت انعطاف پذيزي عصبي مغز اين طور هست كه زير سن 3 سالگي، بيشترين پتانسيل رشدي مغز را داريم، در هر ثانيه 10 هزار سينابس( يادگيري) در مغز اتفاق مي افتد كه رشد بسيار زيادي است.
دكتري تخصصي علوم اعصاب شناختي ادامه داد: مهمترين مسئله اي كه در اين سن هست توانايي رشد قسمت هاي مختلف مغز است ، انعطاف پذيري سيستم هاي مغز درسن زيرسه سالگي صورت مي گيرد و مي توان گفت كه زمان طلايي نام دارد.
پيشياره يادآور شد: اينطور نيست كه بعد از سن 3 سالگي مغز ديگر رشد نمي كند متاسفانه خيلي وقت ها اشتباه مي شود و فكرمي كنند كه بعد از 3 سال مغز ديگر رشد نمي كند، در سن 3 سالگي شاهد يك رشد يكپارچه و سيل آساي ازسيستم عصبي مغز هستيم و بعد از آن قسمت هاي مختلف مغز رشد مي كند.
وي با اشاره به اينكه قسمت هاي مختلف مغز سن هاي مختلف دارد، گفت: مثلا قسمت قشرجلويي مغز تا 15 سالگي رشد مي كند يعني به كارگيري خرد، عقلانيت درجامعه و استدلال را دريك فرد در سن 15 سالگي بروز مي كند، قسمت بينايي مغز تا 35 سالگي توانايي رشد و اصلاح كردن خود را دارد، قسمت حركتي مغز تا 40 سالگي توانايي رشد الگوها را دارد بنابراين مغز يك الگوي بسيار پيچيده اي است.
وي گفت: اين درحالي است كه زير مغز ساختارهايي داريم كه از پيش تعيين شده اند ،قسمت كورتكس و پيش پيشاني مغز بسيارچكش خور و قابل انعطاف هستند به شرطي كه از آن درست استفاده شود و درشرايط درست بكارگرفته شود تا بتوانند كودك را رشد دهند.

*** تجربيات پدران ومادران در رشد كودكان امروزكفايت نمي كند
كارشناس ارشد كاردرماني با اشاره به تغييرات محيط اطراف در خصوص رفتاربا كودكان افزود:بايد بپذيريم كه همانطور كه براي تعمير كردن ماشين و موبايل به دفترچه راهنما يا متخصص آن مراجعه مي كنيم براي رشد كودك نيز بايد به منابع روز و متخصص مراجعه كنيم؛ براي تربيت و رشد مغز كودكانمان چيزي كه 20 سال پيش از پدرانمان يادگرفتيم كفايت نمي كند و نبايد توقع داشت كه بر روي بچه هاي امروز جواب دهد.
وي يادآورشد: امروز قطعا نيازمند اين هستيم كه يك مقدار آگاهي نسبت به چرايي و بايد ها ونبايد ها و الزامات رشدي مخصوصا با توجه به اينكه مغز در سنين مختلف رفتارهاي مختلف دارد، داشته باشيم.
هفته جهاني آگاهي از مغز در ايران از چهارم تا دهم اسفند امسال با هدف آشنايي بيشتر افراد جامعه نسبت به مغز و توانايي هاي آن، در سه سطح مخاطبين عام، دانش‌آموزي و دانشجويي و با هدف آگاهي از مغز با شعار'مغزت رو بشناس' برگزار مي شود، اين رويداد با شعار' مغزت رو بشناس' به عنوان يك هفته ترويجي براي ارتقاي آگاهي جامعه از عملكرد مغز، به عموم مخاطبان اطلاع رساني و معرفي خواهد شد.
علمي ** 9340**1440
۰ نفر