۶ اسفند ۱۳۹۷، ۱۵:۰۹
کد خبر: 83222192
T T
۰ نفر
دولت مكلف به ارائه بودجه شركت هاي دولتي به مجلس شد

تهران-ايرنا-نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، دولت را مكلف كردند بودجه تفصيلي شركت هاي دولتي را به همراه لوايح بودجه كل كشور براي بررسي به مجلس شوراي اسلامي ارائه كند.

به گزارش خبرنگار پارلماني ايرنا، نمايندگان در ادامه جلسه علني امروز دوشنبه مجلس با پيشنهاد كميسيون تلفيق براي الحاق به تبصره 2 بودجه سال 98 كل كشور با 119 راي موافق، 39 راي مخالف و 6 راي ممتنع از 202 نماينده حاضر موافقت كردند.
نمايندگان در اين پيشنهاد، دولت را مكلف كردند بودجه تفصيلي شركتهاي دولتي را كه حداكثر تا پايان آبان‌ماه هر سال به تصويب مجامع آنها مي‌رسد، در يك پيوست جداگانه تهيه و به همراه لوايح بودجه كل كشور براي بررسي به مجلس شوراي اسلامي ارائه نمايد.
مجامع عمومي شركتهاي دولتي مكلفند ضمن رعايت كامل ماده (75) قانون الحاق برخي مواد به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت (2) در خصوص اصلاح بودجه تفصيلي شركت، از هرگونه تغيير در هزينه‌هاي پرسنلي اعم از حقوق و مزايا و ساير پرداختي رفاهي به پرسنل شركت و كاهش هزينه‌هاي سرمايه‌گذاري اجتناب كنند.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي همچنين سازمان برنامه و بودجه كل كشور را موظف كردند با همكاري وزارت نفت، نسبت به تنظيم روابط مالي جديد بين دولت و شركتهاي اصلي وزارت نفت (شركت ملي نفت، شركت ملي گاز، شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي و شركت ملي صنايع پتروشيمي) ظرف شش‌ماهه اول سال 1398 اقدام و پس از أ‌خذ مجوزهاي قانوني، در پيوست جداگانه‌اي، مبناي تهيه بودجه سال 1399 قرار دهد. روابط مالي جديد بايد علاوه بر ايجاد شفافيت در رابطه دولت و شركتهاي مذكور، همه منابع و مصارف مرتبط با نفت و گاز و مشتقات مربوطه را در بر گيرد و موجب تقويت عملكرد و هويت شركتي آنها شود.
نمايندگان همچنين سازمان برنامه و بودجه كشور را موظف كردند علاوه بر بودجه شركتهايي كه مجموع سهام دولت و زير مجموعه‌هاي دولتي در آنها بالاي 50‌درصد است، اطلاعات مربوط به كليه شركتهايي را كه مجموع سهام دولت و زير مجموعه‌هاي دولتي در آنها كمتر از 50 درصد است، به تفكيك ميزان سهام، مبلغ سود سهام واريزي و اطلاعات عملكردي را به صورت مستقل در پيوست ذي‌ربط لايحه بودجه 1399 درج و ارائه نمايد
سيام**9121**3050**1535