۷ اسفند ۱۳۹۷، ۲۳:۰۸
کد خبر: 83224106
T T
۰ نفر
تغییرنگرش اجتماعی درباره حقوق كودكان با آموزش امكان پذیر است

كرمان - ایرنا- معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری گفت : تغییر نگرش اجتماعی به موضوع حقوق كودكان با استمرار آموزش و دوری از نگاه احساسی امكان پذیر است.

به گزارش ایرنا، محمود عباسی عصر سه شنبه در كنوانسیون حقوق كودك استانداری كرمان و كارگروه بانوان و خانواده استانداری كرمان افزود: نگاه احساسی و عاطفی صرف، مانع از توجه جدی به حقوق كودكان می شود لذا باید این نگرش به سوی نگرش های اجتماعی سوق یابد.
وی با اشاره به لزوم سرمایه گذاری در حوزه تغییر نگرش به موضوع كودكان، اظهارداشت: قانون حمایت از كودكان و نوجوانان دستاوردهای خوبی را پیش روی ما گذاشته و یك گام و حركت رو به جلو به شمار می رود كه زمینه را برای نگاه دقیق و عمیق به موضوع كودكان فراهم می كند.
عباسی با بیان اینكه یك سوم جمعیت كشور را كودكان تشكیل می دهند، تصریح كرد: ایران اسلامی جز اولین كشورهایی است كه به كنوانسیون حقوق كودك پیوسته است و بر اساس مصوبات آن حركت می كند.
دبیر مرجع ملی كنوانسیون حقوق كودك گفت: دولت مردان و سیاست گذاران باید برای حقوق كودكان برنامه ریزی كنند و در كنار آن باید اموزش های لازم نیز از طریق مدارس به كودكان ارائه شود.
عباسی افزود: كشور ما در برخی زمینه ها فراتر از استانداردهای بین المللی كار كرده است و برای بهبود خدمات انجام شده، لازم است كه به موضوع پیشگیری نیز توجه جدی صورت گیرد.
**كودكان كار ساماندهی می شود
عباسی ادامه داد: آئین نامه ساماندهی كودكان كار و خیابانی نیز تدوین و بازبینی شده و در هیات وزیران است كه پس از تصویب اجرایی خواهد شد.
دبیر مرجع ملی كنوانسیون حقوق كودك تصریح كرد: در حوزه حقوق كودك، یكسری حقوقی به رسمیت شناخته شده و در كنار آن تكالیفی در زمینه های برنامه ریزی، سیاست گذاری، نظارت و پایش حقوق كودك برای مجموعه های دست اندركار نیز مطرح شده است.
عباسی گفت: لایحه تشكیل پلیس اطفال نیز تكمیل شده و در اختیار رئیس قوه قضائیه است تا پس از امضاء اجرایی شود.
وی با اشاره به راه اندازی كلینیك های حقوق كودك در برخی استان های كشور، تصریح كرد: این كلینیك به زودی در استان كرمان نیز دایر خواهد شد.
عباسی تصریح كرد: خانه مهر ایجاد شده در استان كرمان می تواند مكانی برای برگزاری دادگاه پرونده های كودكان و نیز مكانی برای اره اندازی كلینیك های حقوق كودك باشد.
معاون وزیر دادگستری و دبیر مرجع ملی كنوانسیون حقوق كودك اظهارداشت: ایران اسلامی در حوزه كودكان اتباع بیگانه نیز كارهای بزرگی را انجام داده است، به نحوی كه در حال حاضر 500 هزار نفر از این افراد تحت آموزش هستند.
عباسی با اشاره به اینكه اقداماتی برای كودكان بی هویت نیز انجام شده و در حال نهایی شدن است، ادامه داد: در زمینه جلوگیری از ازدواج كودكان زیر 13 سال نیاز به فرهنگسازی و توسعه آموزش ها داریم.
وی گفت: اورژانس اجتماعی نیز در كشور كارهای بزرگی را انجام داده و یكی از این اقدامات آموزش حقوقی به افرادی است كه در حوزه كودكان مشغول به كار هستند.
به گفته عباسی برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی باید از ظرفیت های خیران و سازمان های مردم نهاد استفاده شود زیرا اگر دولت ها مجری خوبی برای مدیریت آسیب های اجتماعی بودند، امروز شاهد این وضعیت نبودیم و در حقیقت در تمامی حوزه ها باید كار را به دست مردم سپرد.
7440/ 5054
۰ نفر