۹ اسفند ۱۳۹۷، ۱۹:۰۰
کد خبر: 83226481
T T
۰ نفر
افتخار می كنم بین تهران و ایروان وفاق خوبی هست

اصفهان- ایرنا- نخست وزیر ارمنستان گفت: افتخار می كنم كه بین ما و جمهوری اسلامی ایران وفاق خیلی خوبی هست و این دو كشور در همه زمینه ها دوست خوبی برای یكدیگر هستند.

به گزارش ایرنا، نیكول پاشینیان عصر روز پنجشنبه در جمع ارامنه اصفهان در ورزشگاه آرارات این شهر افزود: هیچ كشوری نمی تواند دوستی دو ملت ایران و ارمنستان را از بین ببرد.
وی با اشاره به كوچ ارامنه به اصفهان در زمان های دور اظهارداشت: برای من افتخار است كه ارامنه با ایرانیان عزیز ارتباط نزدیكی دارند و از اینكه مردم مسلمان ایران پذیرای ارامنه بوده اند تشكر می كنم.
نخست وزیر ارمنستان با ابراز خرسندی از حضور در جمع ارامنه اصفهان تصریح كرد: بسیار خوشحالم كه ارامنه در ایران آزادانه مراسم های خود را برگزار می كنند و اولین كلیسایی كه در جلفای اصفهان به نام مریم مقدس پس از كوچ ارامنه بنا شد و همچنین كلیسای وانك بعنوان مركزیت كلیساهای اصفهان همچنان پابرجا و بی همتا هستند.
وی در سخنان خود جمله ' زنده باد دوستی ایران و ارمنستان ' را چندبار فریاد زد و تكرار كرد كه با تشویق ارامنه حاضر در سالن مواجه شد.
پاشینیان در ادامه سخنان خود به تحولات ارمنستان و انقلاب بوجود آمده در این كشور اشاره كرد و افزود: انقلابی كه در ارمنستان انجام دادیم برای وحدت ارامنه و بازگشت ارامنه به دوران پرافتخار خود بوده است.
وی اظهارداشت: پیش از این در ارمنستان پولشویی و فساد اقتصادی وجود داشت اما اكنون به هیچ كس اجازه نخواهیم داد با پولشویی و فساد، لغزشی در جامعه ارمنستان بوجود آورد و موجب سرافكندگی ارامنه شود.
نخست وزیر ارمنستان اضافه كرد: انقلابی در این كشور بوجود آمده كه مردمی است و اجازه نخواهد داد ارامنه در كل جهان احساس حقارت كنند و از نخست وزیر گرفته تا یك كارگر ساده از حقوق مساوی برخوردارند و باید در برابر قانون پاسخگو باشند.
وی بیان كرد: انقلاب بوجود آمده در ارمنستان با زحمات همه مردم این كشور بوجود آمده است و هیچ كس و هیچ كشوری در شكل گیری آن نقشی نداشته است.
پاشینیان ادامه داد: ارامنه از قرن های گذشته تاكنون سختی ها و پستی و بلندی های زیادی را طی كردند و اكنون كه در قرن بیستم قرار داریم كارهای زیادی داریم كه برای تحقق آنها باید به وحدت همه جانبه برسیم.
پیش از سخنان نخست وزیر ارمنستان، سفیر این كشور در تهران در سخنان كوتاهی با اشاره به قدمت سكونت ارامنه در محله جلفای اصفهان گفت: ارامنه پس از كوچ به اصفهان در كنار ایرانیان مسلمان منشا تحولات بزرگی در این منطقه شدند و ما به عنوان یك ارمنی از زندگی مسالمت آمیز ارامنه با مسلمانان در این شهر تاریخی افتخار می كنیم.
آرداشس تومانیان ادامه داد : از نخست وزیر ارمنستان و هیات همراه در اصفهان استقبال خوبی انجام شد كه نشان می دهد ارامنه اصفهان چقدر خونگرم هستند.
همچنین رئیس شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران با اشاره به سبقه تاریخی زندگی مسالمت آمیز ارامنه این شهر با سایر هموطنان مسلمان گفت: ارامنه اصفهان توانستند طی قرون گذشته زبان و آداب و رسوم خود را حفظ كنند و با آزادی كامل به مراسم های مذهبی و قومی خود بپردازند.
طاطاووس اوهانیان اضافه كرد : ارامنه جلفا اصفهان از انقلاب بوجود آمده در ارمنستان حمایت و صمیمانه ترین درودها را به مردم ارمنستان نثار می كند.
به گزارش ایرنا، نخست وزیر ارمنستان امروز در سفر یكروزه در بدو ورود در فرودگاه اصفهان از سوی عباس رضایی استاندار و 'سیپان كاشجیان' اسقف اعظم و پیشوای دینی ارامنه اصفهان و جنوب ایران مورد استقبال قرار گرفت.
وی امروز از با استاندار اصفهان دیدار و از آثار تاریخی و گردشگری كلانشهر اصفهان شامل پل های تاریخی ، میدان امام و كلیسای وانك و از نیایشخانه این كلیسا و موزه آن و با جامعه ارامنه و جنوب ایران دیدن و دیدار كرد.
ارمنستان با حدود 30 هزار كیلومتر مربع مساحت و بیش از سه میلیون نفر جمعیت در منطقه قفقاز با كشورهای تركیه ، گرجستان ، جمهوری آذربایجان و ایران هم مرز است.
این كشور حوزه قفقاز جنوبی به دلیل هم مرز بودن با كشورمان از اهمیت ویژه ای در مراودات اقتصادی برخوردار بوده و پلی میان ایران و كشورهای عضو اتحادیه اورآسیا محسوب می شود.
جمعیت ارامنه ساكن در اصفهان حدود هفت هزار نفر است كه بیشتر آنها ساكن شهرستان اصفهان هستند.
/6026/2093