۱۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۳:۰۲
کد خبر: 83227957
T T
۰ نفر
دستیابی به بازارهای جهانی، از جاده «برندسازی» می گذرد

تهران-ایرنا- زمانی نه چندان دور تعداد كارخانه ها، میزان سرمایه‌ و نوآوری‌ها تعیین كننده قدرت اقتصادی در جهان بودند، اما امروز «برند» (نشان های تجاری) تعیین كننده جایگاه كشورها در اقتصاد بین الملل هستند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، امروزه همه بازرگانان و مدیران واحدهای بزرگ و كوچك، تضمین بقای سازمان ها و حضور در بازار را برندسازی و توجه به آن می دانند.
100 برند برتر جهان یك هزار و 972 میلیارد دلار ارزش دارد كه معادل 11 درصد كل صادرات جهان است؛ در این میان، 10 برند نخست حدود 42 درصد از كل ارزش برندها و پنج درصد از مجموع صادرات جهان را به خود اختصاص داده اند؛ در این شرایط، نمی توان از اهمیت این مساله چشم پوشی كرد.
این در حالی است كه ایران با سابقه ای طولانی در امر تولید و تجارت، در این زمینه با مشكلات متعددی دست و پنجه نرم می كند و به گفته «محمدرضا مودودی» سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران، در 40 سال اخیر سه هزار و 500 میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم اما 10 نشان تجاری پرقدرت نداریم كه به پشتوانه خود، نام ایران را به عنوان كشوری كه فناوری دارد معرفی كنند.
وی می گوید: در كشورمان كالایی كه همراه با برند خود، برند ایران را هم همراه كنند، بسیار كم است. حدود 10 هزار واحد صادركننده در كشور داریم، اما كمتر از 500 واحد، صادرات بالای 10 میلیون دلار دارند.
این مقام مسئول اظهار داشت: از كل این 500 واحد صادراتی، فقط یك یا دو واحد صادراتی بالای یك میلیارد دلار صادرات دارند.
مودودی اضافه كرد: نزدیك به 20 هزار واردكننده در سال 96 داشتیم كه 900 واردكننده بالای 10 میلیون دلار واردات كردند؛ بنابراین در بخش واردات نیز شاخص «برند» مورد توجه قرار نگرفته است.

** تحریم های داخلی، دغدغه برندها
در این پیوند، مدیرعامل یك برند تولیدكننده ماكارونی اظهار داشت: این روزها تولید به كاری سخت و دشوار تبدیل شده است.
به گفته «مرتضی سلطانی»، همه دغدغه صاحبان برندها تولید، اشتغالزایی، بهبود معیشت افراد و افزایش صادرات است؛ هرچند سعی می كنیم تحریم های خارجی را جدی نگیریم، اما 80 درصد مشكلات ما از تحریم ها و سنگ اندازی های داخلی نشات می گیرد.
وی بیان داشت: این روزها شرایط به گونه ای رقم خورده كه پس از سالیان سال تلاش و زحمت، تازه باید «اهلیت» خود را به مسئولان وزارت صنعت ثابت كنم.
این كارآفرین ادامه داد: همه مسئولان وقتی به صاحبان برندها می رسند، شروع به تعریف و تمجید می كنند و از حمایت و تشویق دم می زنند، اما «جزیره ای» عمل می كنند كه این مساله سدی بزرگ فراروی تولیدكنندگان است.
وی یادآور شد: «ما صاحبان برندها و تولیدكنندگان بزرگ فرزندان همین سرزمین هستیم و به مراتب بیشتر از برخی مسئولان دغدغه تولید و اشتغال را داریم، اما عملكرد برخی مسئولان به گونه ای است كه انگار از كره دیگری آمده ایم».
سلطانی مدعی شد «با شرایط موجود، اگر بیل گیتس به عنوان یكی از بزرگترین كارآفرینان جهان به ایران بیاید حتی برای یك هفته نمی تواند یك قهوه خانه را اداره كند».

** توجه ویژه به برندها، لازمه حضور در بازارهای جهانی
همچنین مدیرعامل یك برند تولیدكننده باتری خودرو گفت: امروز اقتصاد ملی كشور بیش از هر چیز به تلاش و جدیت آگاهانه نیاز دارد تا از وضعیت موجود رهایی یابیم.
«مسعود گل شیرازی» خاطرنشان كرد: اقتصاد مقاومتی با 2 مشخصه اصلی درونزایی و برون نگری، نیازمند شاخص اندازه گیری است تا بدانیم به معنای واقعی كلمه در راستای این خواسته رهبر معظم انقلاب در حركتیم یا خیر؟
وی تاكید كرد: امروز اقتصاد كشور نیازمند توجه به این شاخص ها و استمرار در مسیر بهبود و ارتقای خود است.
گل شیرازی، حضور در بازارهای صادراتی را نیازمند توجه ویژه به برندها به عنوان شاخص های مهم در اقتصاد ملی برشمرد.
به گزارش ایرنا، پیش از این «رضا رحمانی» وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم دومین جایزه ملی برندهای برتر اظهار داشت: مسائل و مشكلات تولیدكنندگان و برندها را می‌شناسیم و واقفیم؛ امروز برندسازی یك ضرورت است و اگر بخواهیم كالای ایرانی را به جهانیان بقبولانیم، راه آن از برند سازی می گذرد.
وی گفت: صادرات جهان نیز در سال‌های گذشته به همین شیوه یعنی برندسازی تقویت شده است و امروز برندها در سطح جهان با هم رقابت می‌كنند نه كشور ها.
به گفته رحمانی، برندسازی تقویت یك ملت و اقتصاد است، در این پیوند باید كار فرهنگی و رسانه ای انجام دهیم.
به گزارش ایرنا، در مراسم دومین جایزه ملی برندهای برتر كه هفتم اسفندماه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد، 26 برند برتر كشور با اهدای تندیس و لوح یادبود مورد تقدیر قرار گرفتند.
اقتصام*3065**9189