۱۳ اسفند ۱۳۹۷، ۷:۵۹
کد خبر: 83230153
T T
۰ نفر

پروتز كاشت حلزون شنوایی نیازمند تامین بودجه است

۱۳ اسفند ۱۳۹۷، ۷:۵۹
کد خبر: 83230153
پروتز كاشت حلزون شنوایی نیازمند تامین بودجه است

شیراز- ایرنا- رئیس كمیته علمی كاشت حلزون شنوایی ایران با اشاره به مشكلات فراروی تهیه پروتز حلزون شنوایی، تامین بودجه مورد نیاز این عمل های جراحی از سوی هیات امنای ارزی را خواستار شد.

دكتر سید بصیر هاشمی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بدون تردید با تامین پروتز مورد نیاز، جراحی و توانبخشی گفتاری و تربیت شنیداری به موقع و منظم از عوارض و معضلات ناشی از این معلولیت خاموش (ناشنوایی) به شدت كاسته می شود.
رئیس مركز كاشت حلزون شنوایی فارس با اشاره به آمار اعمال جراحی این مركز گفت: طی سال های اخیر سالانه برای 140 تا 150 نفر د‌‌‌‌‌‌ر استان فارس، كاشت حلزون صورت می گرفت كه این آمار طی سال جاری با توجه به مشكلات و محدودیت های موجود در تهیه پروتز، 120 مورد‌‌‌‌‌‌ بود‌‌‌‌‌‌ه است.
هاشمی در ادامه توسعه مراكز غربالگری شنوایی در كشور برای تشخیص زودهنگام بیماری های گوش را خواستار شد و گفت: با توجه به این كه زمان طلایی برای درمان ناشنوایی تعریف شده است، ‌شناسایی نوزاد‌‌‌‌‌‌ان ناشنوا د‌‌‌‌‌‌ر ماه های اول زندگی، كمك قابل توجهی به د‌‌‌‌‌‌رمان آنها می كند‌‌‌‌‌‌.
وی افزود: هم اینك پرونده 200 بیمار در شیراز به همین منظور در حال بررسی است و از این تعداد، 80 نفر در شیراز در انتظار عمل جراحی كاشت حلزون شنوایی هستند كه تامین پروتز مورد نیاز، امكان عمل سریعتر بیماران و در نتیجه ضریب بالاتر موفقیت این عمل جراحی و بازگشت شنوایی را فراهم می كند.

** آمار كاشت حلزون در شیراز از 1600 مورد گذشت
رئیس كمیته علمی كاشت حلزون شنوایی ایران همچنین گفت: طی 14 سال و نیم گذشته شمار بیمارانی كه با این عمل جراحی در شیراز شنوایی خود را بازیافته اند از یك هزار و 600 نفر گذشته است كه آماری در خور توجه محسوب می شود.
هاشمی افزود: طی دو دهه گذشته افزون بر 10 هزار عمل كاشت حلزون شنوایی در 11 مركز فعال در ایران صورت گرفته است.
رئیس مركز كاشت حلزون شنوایی فارس گفت: این مركز از بهمن سال 82 فعالیت خود را به عنوان چهارمین مركز ایران و سومین شهر پس از تهران و مشهد، با انجام دو عمل همزمان در بیمارستان خلیلی آغاز كرد و همچنان در حال خدمت به بیماران است.
هاشمی گفت: تمامی مراحل گفتار درمانی، تنظیم، ارزیابی و آموزش پردازشگر گفتار در مركز آموزشی درمانی خلیلی و مركز كاشت حلزون شنوایی، به همت نیكوكاران و اعضای تیم كاشت انجام می پذیرد.
وی، تولد‌‌‌‌‌‌ نوزاد‌‌‌‌‌‌ نارس و بستری د‌‌‌‌‌‌ر بخش مراقبت های ویژه، زرد‌‌‌‌‌‌ی و تعویض خون به این د‌‌‌‌‌‌لیل را از جمله د‌‌‌‌‌‌لایل ناشنوایی د‌‌‌‌‌‌انست.
به گفته دكتر هاشمی، طبق آمار موجود‌‌‌‌‌‌ سالانه 80 تا 100 نفر د‌‌‌‌‌‌ر فارس به د‌‌‌‌‌‌لیل مشكلات شد‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌ ناشنوایی نیاز به عمل كاشت حلزون پید‌‌‌‌‌‌ا می كنند‌‌‌‌‌‌.
پروتز كاشت حلزونی، ابزاری الكترونیكی است كه از طریق جراحی در گوش داخلی قرار می گیرد و احساس شنیدن صدا در افراد ناشنوا یا كم شنوای عمیق را فراهم می‌كند.
6113/ 2027
۰ نفر