۱۳ اسفند ۱۳۹۷، ۹:۴۸
کد خبر: 83230310
T T
۰ نفر
نمايندگان با ارجاع طرح اصلاح قانون انتخابات به كميسيون شوراها مخالفت كردند

تهران-ايرنا- نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با ارجاع طرح 70 ماده اي اصلاح قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي به كميسيون شوراها و امور داخلي مخالفت كردند.

به گزارش خبرنگار پارلماني ايرنا، مهرداد لاهوتي نماينده لنگرود در ادامه جلسه علني امروز - دوشنبه - مجلس در تذكري با استناد به ماده 22 آيين‌نامه‌ داخلي، پيشنهاد ارجاع طرح اصلاح موادي از قانون انتخابات مجلس به كميسيون شوراها و امور داخلي را مطرح كرد.
وي گفت‌: لايحه جامع انتخابات روز گذشته در مجلس اعلام وصول شد، با توجه به اين موضوع بهتر است طرح اصلاح موادي از قانون انتخابات مجلس به كميسيون شوراها ارجاع شود تا مجلس شوراي اسلامي دوباره كاري نكند.
علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي نيز در پاسخ به اين تذكر اظهارداشت‌: برخي از مواد اين طرح با لايحه دولت مشترك است، لذا نظر ما بر اين بود كه مواد مشترك را بررسي و تصويب كنيم و اين كميسيون در بررسي مواد ارجاعي تطابق‌هاي لازم را با لايحه دولت اعمال كند.
وي افزود: پيشنهاد نماينده لنگرود ارجاع تمامي طرح به كميسيون شوراها است كه مي‌توان آن را مدنظر داشت.
پس از آن رييس مجلس اين پيشنهاد را به راي گذاشت و نمايندگان نيز با راي خود با ارجاع اين طرح به كميسيون شوراها و امور داخلي كشور مخالفت كردند.
آراي اين راي گيري از صفحه نمايشگر مجلس نشان داده نشد.

**ارجاع دو ماده از طرح اصلاح قانون انتخابات به كميسيون شوراهاي مجلس
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در ادامه مواد 12 و 13 طرح اصلاح موادي از قانون انتخابات مجلس را براي بررسي بيشتر به كميسيون شوراها و امور داخلي مجلس شوراي اسلامي ارجاع دادند.
در ماده 12 اين طرح شرايط انتخاب كنندگان و انتخاب شوندگان تعيين شده است.
در اين ماده آمده است: نامزدهاي انتخابات بايد داراي شرايط عمومي مانند اعتقاد به اسلام؛ التزام عملي به اسلام؛ التزام عملي به انقلاب و نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران، التزام عملي به قانون اساسي و اصل ولايت مطلقه فقيه و تابعيت كشور جمهوري اسلامي ايران؛داشته باشند.
در تبصره اين ماده نيز تصريح شده است: داوطلبان نمايندگي اقليت هاي ديني مصرح در قانون اساسي از اعتقاد و التزام عملي به اسلام مستثني بوده و بايد در دين خود ثابت العقيده باشند.
در تبصره اين ماده آمده است: منظور از التزام عملي در اين بند، رعايت خطوط اساسي نظام جمهوري اسلامي ايران جهت حفظ اصل نظام است.
همچنين در ماده 13 اين طرح تاكيد شده است: هر يك از داوطلبان نمايندگي مجلس شوراي اسلامي بايد منحصرا از يك حوزه انتخابيه فرعي ثبت نام كند، ثبت نام در بيش از يك حوزه انتخابيه فرعي موجب ابطال ثبت نام و محروميت از داوطلبي نمايندگي آن دور انتخابات مجلس شوراي اسلامي مي شود.
سيام*9121**1058**1336