۲۰ اسفند ۱۳۹۷، ۱۳:۳۷
کد خبر: 83239342
T T
۰ نفر
مراكز آموزش عالی نیازمند اصلاح ساختاری آموزش پژوهش است

تهران- ایرنا- رئیس دبیرخانه هیات حمایت از كرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره با بیان این‌كه ساختار دانشگاه در ایران آموزش محور است، گفت: مراكز آموزش عالی نیازمند اصلاح ساختاری و ساختار آموزش پژوهش محور كارآمد است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه روز دوشنبه در سومین كنگره كرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره در چهل سالگی انقلاب اسلامی به ارائه گزارشی از عملكرد هیأت نظریه پردازی پرداخت و گفت: در حال حاضر بیش از هزار طرح به این هیات فرستاده شده است كه بیش از 4٠٠ طرح آن به مرحله اجرا رسیده است.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در این برنامه كه در واحد مركزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، اظهار كرد: علاوه بر این، 46 نظریه نوآوری به ثبت رسیده و ٢6٠٠ كرسی ترویجی در پنج سال اخیر در كشور برگزار شده است.
خسروپناه با بیان این‌كه این نشست سومین كنگره نظریه پردازی است، خاطرنشان كرد: نخستین نشست در این زمینه در دانشگاه شهید بهشتی و پس از آن دومین كنگره در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
وی همچنین تشكیل كمیته دستگاهی دانشگاه ها را یكی دیگر از اقدامات ارزشمند این هیات معرفی كرد و افزود: در حال حاضر دانشگاه ها هریك به صورت مستقل دارای كمیته های دستگاهی هستند كه پذیرای نظریه و طرح های استادان برای اجرا است.
خسروپناه ادامه داد: در برگزاری كرسی های ترویجی و تخصصی خط قرمزی وجود ندارد و هریك از استادان و اعضای هیأت علمی با روش علمی در پرداختن به بحث‌ها آزاد هستند.
وی نظریه نقد به ولایت فقیه و همچنین كرسی های تهران، كرمان و سیستان و بلوچستان در نقد سیاست های جمعیتی را به عنوان مصداقی در این زمینه مطرح كرد.
به عقیده خسروپناه، آزادی بیان جامعه دانشگاهی نیز یكی دیگر از دستاوردهای تشكیل هیأت كرسی‌های نظریه پردازی به شمار می رود.
وی در ادامه سخنان خود به تعریفی از مفهوم نظریه پرداخت و گفت: نظریه یك ادعای نو، روش مند، مدلل و مورد قبول اكثر متخصصان آن حوزه است، اما چگونه باید در دانشگاه ها توسعه پیدا كند؟
خسروپناه همچنین با بیان این‌كه جمعیت اساتید علوم انسانی و هنر با تعداد نظریه ها تناسب ندارد، تصریح كرد: فرایند نظریه پردازی باید در كشور تقویت شود و این مهم تحقق نمی یابد، مگر آن كه فلسفه های علوم به ویژه روش شناسی علوم در رشته های متعدد راه اندازی شود.
به گفته وی تكنیك و روش با یكدیگر متفاوت و در دانشگاه ها روش شناسی كه در حقیقت به معنای چگونگی كاربست مبانی در حل مسائل و مشكلات است، آموزش داده نشده و تنها بر تكنیك تاكید می شود.
خسروپناه تأسیس رشته های بین رشته ای و دانشكده های بین رشته ای را نیز از دیگر نیازهای اساسی دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی در كشور عنوان كرد.
**٩4٨4**1584
۰ نفر