۲۰ اسفند ۱۳۹۷، ۱۵:۲۱
کد خبر: 83239555
T T
۰ نفر

بازار داغ ماهی قرمز و توصیه های بهداشتی

۲۰ اسفند ۱۳۹۷، ۱۵:۲۱
کد خبر: 83239555
بازار داغ ماهی قرمز و توصیه های بهداشتی

ساری - ایرنا - ماهی های عید نوروز به عنوان مهمانان همیشگی و جدا نشدنی سفره های هفت سین وارد بازار شده و این روزها در گوشه و كنار خیابان ها و مراكز خرید خودنمایی می كنند اما توجه به نكات مراقبتی و بهداشتی آن ضروری است.

به گزارش ایرنا، با توجه به استقبال شهروندان از خرید ماهیان قرمز عید نوروز، كارشناسان بهداشتی می گویند مردم قبل از خرید باید به توصیه های بهداشتی برای جلوگیری از انتقال هر گونه بیماری پوستی توجه كنند.
ماهی های قرمز را می توان همانند بسیاری از حیوانات اهلی با رعایت مسائل بهداشتی در منزل نگهداری كرد ولی در صورت بی توجهی به نكات مراقبتی و بهداشتی احتمال بروز بیماری های پوستی و انگلی در انسان به ویژه برای كودكان وجود دارد.
شكسته شدن یا تا خوردن بال های ماهی، شنای نامتعادل، بیرون زدگی چشم ها، تشكیل گلوله های پنبه ای اطراف دهان، دم یا بال ها و سفیدك زدن جداره پوست از علائم بیماری ماهی های قرمز است كه از خرید آنان باید اجتناب كرد.
مدیر كل دامپزشكی مازندران روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از شهروندان خواست تا ماهی قرمز و تزئینی را از اماكن مسقف دارای پروانه بهداشتی دامپزشكی خریداری كنند و به كودكان اجازه دست زدن به آنها را ندهند.
سید حسین رضوانی از جمله اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از آلودگی افراد به برخی از بیماری های ناشی از تماس با این ماهیان تزئینی را استفاده از دستكش برای افراد حساس و دارای سوابق آلرژی، شست و شوی كامل دست‌ها با آب و صابون بعد از هر بار دست زدن به آب ماهیان زینتی برشمرد.
رضوانی بر لزوم جلوگیری از دست زدن كودكان به ماهیان و آموزش بهداشت فردی به آنها و عدم دستمالی چشم ، صورت و دهان بعد از كار با آكواریوم یا ظرف نگهداری تاكید كرد و گفت: آب مورد استفاده برای نگهداری ماهیان باید بهداشتی باشد.
وی افزود: آب شرب شبكه آبرسانی شهری باید كلرزدایی و یا جهت تبادل گازها و خروج كلر قبل از مصرف ،حداقل 24 تا 48 ساعت در ظروف دهانه گشاد نگهداری و ذخیره شود.
او توضیح داد : برای انتقال ماهی از مراكز فروش معتبر به منازل حداكثر به مدت 2 ساعت كیسه های پلاستیكی مناسب بوده و باید 2 برابر میزان آب در كیسه ، هوا وجود داشته باشد.
مدیركل دامپزشكی مازندران از جمله ویژگی ماهی قرمز سالم را مواردی همچون ، تحرك مناسب ، شنای عادی ، پولك های سالم و بدون زخم ، پوست درخشان ، خوش رنگی، باله های برافراشته و دم كشیده بدون زخم و پوسیدگی نام برد .
وی گفت : در برخی از مراكز عرضه ماهی قرمز ،اقدام به فروش گونه ای از حلزون به نام حلزون سیبی و یا لاك پشت گوش قرمز می كنند كه تاكید می شود به دلیل بروز و انتقال بیماری مشترك بین انسان و حیوان از خرید و انتقال به منزل خودداری كنند.

**تولید حدود سه میلیون قطعه ماهی زینتی در مازندران
مدیر كل شیلات مازندران با بیان اینكه 24مزرعه تولید انواع ماهیان زینتی در استان فعال است، گفت: امسال حدو سه میلیون قطعه ماهیان زینتی از جمله ماهی 'گل فیش ' دراستان تولید شده است.
محمد محمد زاده به خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به اینكه خرید ماهی قرمز به عنوان یكی از نمادهای طبیعت در سفره هفت سین در بین مردم ایران زمین به ویژه مازندران با استقبال مواجه است، تولید امسال نسبت به سال قبل بیشتر شد.
وی با اشاره به اینكه مردم باید نسبت به نحوه نگهداری و مراقبت آن دقت لازم را داشته باشند، ادامه داد: دمای مناسب برای نگهداری ماهیان قرمز 22 تا 26درجه سانتی گراد است.

**ماهی قرمز را پس از تعطیلات عید در رودخانه ها رها نكنید
مدیر كل شیلات مازندران از مردم خواست تا ماهی قرمز را پس از تعطیلات عید وارد رودخانه ها و نهرهای استان نكنند ، چراكه احتمال اینكه این ماهیان به بیماری قارچی مبتلا شده باشند ،زیاد است.
محمد زاده افزود: شهرداری های استان مازندران دارای حوضچه و استخر هایی است كه با هماهنگی آنان می توان ماهی قرمز را در این محیط رها كرد.
6990/1899
۰ نفر