۲۴ اسفند ۱۳۹۷، ۱۶:۳۵
کد خبر: 83244317
T T
۰ نفر
اردوغان: گسترش و تشویق اسلام‌هراسی در جهان ابعاد كشتارجمعی یافته است

تهران- ایرنا- رئیس جمهور تركیه با محكوم كردن حملات امروز به مساجد در نیوزیلند تصریح كرد كه گسترش و تشویق اسلام‌هراسی در جهان از محدوده آزار و اذیت فردی فراتر رفته و ابعاد كشتارجمعی یافته است.

به گزارش ایرنا به نقل از آناتولی در روز جمعه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور تركیه ضمن محكوم كردن شدید حملات تروریستی امروز به دو مسجد در نیوزیلند و اعلام همدردی با بستگان قربانیان این مطالب را عنوان كرد.
اردوغان با بیان اینكه حملات تروریستی امروز به مساجد در نیوزیلند بر اساس برنامه‌ریزی طولانی مدت انجام گرفته است، تاكید كرد: هرگز نمی‌توان این این اقدام تروریستی را ناشی از یك رفتار و تصمیم گیری ناگهانی دانست و بر آن سرپوش گذاشت.
وی ادامه داد: تمامی جهان به ویژه كشورهای غربی را برای اتخاذ تدابیر در برابر این روند خطرناك كه تمامی بشریت را تهدید می كند، فرا می خوانیم.
رئیس جمهور تركیه همچنین گفت: رویكرد مهلكی كه تركیه و شخص بنده را هدف قرار داده همانند سرطان در جوامع غربی در حال گسترش است.
برنتون تارانت عامل اصلی این عملیات، پیش از این اقدام مانیفستی را منتشر كرد.
در بخشی از این مانیفست كه خطاب به مردم تركیه نوشته شده، آمده است: «می‌توانید در قسمت شرقی خاك خود با آرامش زندگی كنید، به شما آسیبی نخواهد رسید. اما هرگز در سمت غرب (بخش اروپایی استانبول) جایی را برای زندگی انتخاب نكنید. همچنین در اروپا نیز ساكن نشوید، زیرا شما را خواهیم كشت.»
این تروریست در مانیفست خود ادامه داده است: «ما به كنستانتینو پولیس (قسطنطنیه سابق و استانبول فعلی) خواهیم آمد و همه مساجد و مناره‌های شما را ویران می‌كنیم. ایاصوفیه از مناره‌ها پاكسازی خواهد شد و كنستانتینوپولیس (استانبول) بار دیگر مسیحی خواهد شد.»
براساس آخرین آمار دست‌كم 49 نمازگزار در حمله مسلحانه تروریستی امروز به مسجد النور و مسجدی دیگر در محله لینوود شهر كرایست چرچ نیوزیلند حین اقامه نماز جمعه جان خود را از دست داده و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.
سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی كشورهای اسلامی «آیسسكو» نیز پیش از این اعلام كرده بود كه قتل عام در مساجد نیوزیلند جنایت علیه بشریت و نتیجه اظهارات اسلام هراسانه است.
خاورم**1144