۲۵ اسفند ۱۳۹۷، ۸:۵۳
کد خبر: 83244647
T T
۰ نفر

بازگشت به جنگ‌هاي صليبي

۲۵ اسفند ۱۳۹۷، ۸:۵۳
کد خبر: 83244647
بازگشت به جنگ‌هاي صليبي

تهران- ايرنا- برخلاف آنچه دولت‌هاي غربي و رسانه‌هايشان به نمايش مي‌گذارند، شيپور جنگ‌هاي صليبي بار ديگر به صدا در آمده است. اگر در بين سال‌هاي 1095 تا 1291ميلادي هدف صليبيون بازپس‌گيري اورشليم و سرزمين‌هاي مقدس از مسلمانان بود، حالا دامنه اين مطالبه به استانبول و بخش غربي آن نيز رسيده است كه سفيدپوستان اروپايي مسلمانان را تهديد به نابود كردن مساجد و مناره‌ها كنند.

نبرد عليه مسلمانان از مسجد نور و مسجد لينوود در نيوزيلند آغاز شده است. ظهر روز جمعه به وقت محلي، چهار نفر با چند اسلحه به اين دو مسجد حمله كردند و نمازگزاران را به رگبار بستند.

انگيزه عوامل اين حادثه تروريستي، «مقابله با مهاجرت مسلمانان به اروپا» عنوان شده اما مانيفست منتشرشده از سوي عامل اصلي اين جنايت و همچنين خشاب‌هاي برجاي مانده از اين حادثه نشان مي‌دهد كه تعاليم اسلام‌ستيزانه غرب، جرقه جنگ‌هاي صليبي نوين را زده است. بر اساس مانيفستي كه عامل اصلي اين عمليات منتشر كرده، او مسلمانان تركيه را تهديد كرده كه مساجد مسلمانان را در غرب استانبول ويران خواهد كرد. اما مهم‌تر از اين مانيفست، خشاب‌هاي برجاي مانده از اين حادثه است.

روي اين خشاب‌ها اسامي فرماندهان مسيحي جنگ‌هاي صليبي نوشته شده است تا نشان دهد، آنچنان كه در مشرق زمين درباره تعامل و گفت‌وگو با غرب سخن گفته مي‌شود، در غرب درباره مسلمانان چنين نگاهي وجود ندارد. در حالي اين جنايت تروريستي در نيوزيلند رخ داده است كه در چند دهه گذشته جريان‌هاي غربگرا در كشورهاي اسلامي، جهان كنوني را دنياي گفتمان‌ها و گفت‌وگوي تمدن‌ها مي‌خواندند و بر همين اساس تلاش مي‌كردند با كرنش در برابر غرب، به يك همگرايي نسبي با اين كشورها دست پيدا كنند.

اين اقدام در حالي صورت مي‌گرفت كه در غرب نشانه‌هاي همراهي با اين ايده وجود نداشت و حتي جورج بوش پسر رئيس‌جمهور اسبق آمريكا از عبارت «جنگ‌هاي صليبي» براي حمله به افغانستان استفاده كرد. عقب‌نشيني‌ها در برابر غرب در كشورهاي اسلامي، نتيجه نداد و نه‌تنها منجر به همزيستي مسالمت‌آميز بين دوطرف نشد كه فضاي تقابلي غرب با اسلام را نيز تشديد كرده است. اين اتفاق البته جدا از جناياتي است كه كشورهاي غربي در سرزمين‌هاي اسلامي عراق، افغانستان و سوريه صورت دادند و چند ده هزار غيرنظامي را به خاك و خون كشيدند.

به گزارش خبرگزاري‌ها، ظهر جمعه به وقت محلي (بامداد به وقت تهران) رسانه‌هاي نيوزيلندي از وقوع حمله مسلحانه به مسجد «النور» در شهر «كرايست چرچ» خبر دادند. بر اساس آنچه رسانه‌هاي غربي گزارش داده‌اند در اين دو مسجد حدود 200 نفر در حال اداي نمازجمعه بودند كه تروريست‌ها وارد مسجد شدند و نمازگزاران را به رگبار بستند.

نخست‌وزير استراليا روز گذشته اعلام كرد يكي از مظنونان اين حادثه، يك استراليايي است. ديروز نخستين مسجدي كه مورد حمله قرار گرفت مسجد النور بود. شاهدان مي‌گويند مرد سياه‌پوشي را ديده‌اند كه وارد اين مسجد شده و بعد از آن صداي چندين شليك را شنيده‌اند. برينتوت ترانت، شهروند استراليايي در جريان اين حمله با استفاده از دوربيني كه به لباس خود متصل كرده بود، تمامي مراحل حمله به مسجد النور را كه دست‌كم 30 كشته برجا گذاشته در شبكه اجتماعي فيسبوك منتشر كرده است.

ترانت در شبكه‌هاي اجتماعي نوشته كه به هيچ‌گروهي وابسته نيست و براي برنامه‌ريزي و تمرين اجراي اين حملات به نيوزيلند سفر كرده است. در تصاوير ضبط‌شده او وارد مسجد مي‌شود و بدون هيچ تعللي به سمت مردمي كه براي اداي فريضه در مسجد حضور دارند، شليك مي‌كند. ترانت پيش از اجراي اين حمله تروريستي، با انتشار ويدئويي در شبكه اجتماعي فيسبوك، ‌انگيزه خود را از حمله مسلحانه به نمازگزاران مسجد النور (يكي از مساجد هدف‌ قرار گرفته‌شده) در شهر كرايست كرچ نيوزيلند، «مقابله با مهاجرت مسلمانان» اعلام كرده است. اين فرد در اين ويدئو خود را «برنتون تارانت» 28 ساله، اصالتا اهل استراليا و يك «سفيد پوست معمولي» معرفي كرده است.

وي در اين ويدئو مي‌گويد: «مي‌خواستم به مهاجمان (مسلمانان مهاجر) بگويم كه سرزمين ما هرگز سرزمين شما نخواهد شد؛ زمين ما متعلق به خود ماست؛ تا زماني كه يك سفيدپوست زنده باشد، هرگز نمي‎توانيد به سرزمين‌هاي ما هجوم بياوريد و هرگز جايگزين مردم ما نخواهيد شد.»

اين ضارب با انتشار بيانيه‌اي 74 صفحه‌اي، در لحظات پيش از حمله به مسلمانان در مسجد مي‌گويد اين كار را براي كاهش نرخ مهاجرت به اروپا انجام مي‌دهد. اما در بخشي از اين مانيفست او با خطاب قرار دادن مردم تركيه آورده است: «مي‌توانيد در خاك خود با آرامش زندگي كنيد، به شما آسيبي نخواهد رسيد. در سمت شرق. اما در سمت غرب (بخش اروپايي استانبول) جايي را براي زندگي امتحان نكنيد و نه در اروپا، زيرا شما را خواهيم كشت. ما به كنستانتينوپوليس (قسطنطنيه سابق و استانبول فعلي) آمده و همه مساجد و مناره‌هاي شما را ويران مي‌كنيم. اياصوفيه از مناره‌ها پاكسازي خواهد شد و كنستانتينوپوليس(استانبول) مجددا مسيحي خواهد شد.»

دقايقي پس از اعلام خبر اوليه، رسانه‌هاي محلي همچنين از تيراندازي در دومين مسجد در حومه كرايست چرچ گزارش دادند. پليس نيوزيلند چهار مظنون مرتبط با اين حمله تروريستي را بازداشت كرد كه سه نفر از آنها مرد و يك نفر زن است. پليس مي‌گويد كه چندين خودروي بمبگذاري‌شده را در نزديك دو مسجد يافته كه مشغول خنثي‌سازي آنهاست. در مجموع و در جريان حمله به اين دو مسجد حداقل 50 نفر كشته و 30 تن ديگر مجروح شدند.

«جاسيندا آردرن»، نخست‌وزير نيوزيلند دقايقي بعد در كنفرانس مطبوعاتي حاضر شد و با اعلام كشته شدن حداقل 40 نفر و مجروح شدن 20 نفر، گفت: «اين حادثه را فقط مي‌توان يك حمله تروريستي توصيف كرد... كسي كه اين خشونت را مرتكب شده، از ما نيست و جايي در نيوزيلند ندارد.» «مايك بوش»، كميسر پليس نيوزيلند با حضور در مقابل دوربين خبرنگاران، با بيان اينكه اين حمله با دقت از پيش برنامه‌ريزي شده بود، آمار جديد تلفات را 49 كشته و 39 مجروح اعلام كرد.

**تاييد حركت تروريستي نيوزيلند
عمليات تروريستي نيوزيلند هر چند با ادعاي مخالفت با مهاجرت صورت گرفته، اما مانيفست و نوشته‌هاي روي خشاب‌ها حكايت از اسلام‌ستيزي افراطي در غرب دارد. اين موضع را مي‌توان در بيانيه سناتور فريزر آنينگ، سناتور استراليايي يافت.
او علت اين حمله نژادپرستانه را مهاجرت مسلمانان به اين كشور و برنامه مهاجرتي دولت نيوزيلند را كه به مسلمانان اجازه مي‌دهد وارد كشور شوند، خواند و نوشت: «علت واقعي خونريزي در خيابان‌هاي نيوزيلند برنامه مهاجرتي است كه به مسلمانان ديوانه اجازه مي‌دهد به نيوزيلند مهاجرت كنند.» در ادامه اين بيانيه جانبدارانه و نژادپرستانه بدون اشاره به حمايت متحدان غرب از جريانات تكفيري آمده است؛ «بگذاريد شفاف باشيم درحالي كه مسلمان‌ها امروز قرباني شده‌اند، اما معمولا آنها خودشان مجرم هستند.»

**مقدمات جنگ‌هاي صليبي
بسياري از رسانه‌ها و مقامات غربي حاضر نشدند اين جنايت را حادثه تروريستي بخوانند. دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريكا يكي از اين افراد است. بي‌بي‌سي نيز كه حمله به مردم در انگليس با سلاح سرد را «تروريستي» خوانده بود، از تروريستي خواندن اين حادثه خودداري كرد. اين واكنش‌ها برگرفته از تلاشي است كه در دو دهه اخير در غرب با هدف اسلام‌ستيزي و اسلام‌هراسي صورت مي‌گيرد. در چند سال گذشته در كشورهاي اروپايي مسلمانان تحت شديدترين حملات قرار گرفته‌اند.

سال گذشته در سوئيس حملات نژادپرستانه عليه مسلمانان در سوئد افزايش چشم‌گيري داشت. تحقيقات انجام‌شده در زمينه اسلام‌هراسي، نشان مي‌دهد كه اين موج در 2018 ميلادي فزاينده بوده است. كارشناسان معتقدند ورود مهاجران بعد از آغاز بحران سوريه و عراق به اروپا كليد خورد و موجب افزايش بيگانه‌ستيزي و اسلام‌هراسي شده است. در بسياري ديگر از كشورهاي اروپايي نيز اين وضعيت مشاهده شده است. بر اساس گزارش وزارت كشور آلمان در 9ماهه ابتدايي سال كنوني2018، بيش از 570 حمله به مسلمانان در اين كشور ثبت شده است. بر اساس اين گزارش، حملات به نهادهاي اسلامي در آلمان نيز افزايش يافته است.

**غرب بدون روتوش
واقعيت نگاه غرب به اسلام را مي‌توان در جنگ‌هاي منطقه‌اي در عراق، افغانستان و سوريه جست‌وجو كرد. نظاميان اين كشورها در غرب آسيا، به بهانه مبارزه با گروه‌هاي تروريستي، غيرنظاميان را هدف قرار مي‌دهند. تنها در عراق و سوريه آمريكا و نيروهاي ائتلاف بيش از 20 هزار غيرنظامي را به شهادت رسانده‌اند.

اين را ماه گذشته يك منبع حقوق بشري در عراق اعلام كرد و گفت: «نيروهاي ائتلاف بين‌المللي مدعي مبارزه با داعش به سركردگي آمريكا تاكنون 20 هزار غيرنظامي را در كشورهاي سوريه و عراق كشته‌اند.»

«علي اكرم البياتي»، عضو كميسارياي عالي حقوق بشر عراق گفت: «ائتلاف آمريكايي پيشتر به رقم‌هاي بسيار كمتري از تعداد غيرنظاميان كشته‌شده در اثر بمباران‌هاي خود در اين دو كشور اشاره كرده و همچنين مدعي شده بود كه هدف گرفتن غيرنظاميان عمدي نبوده است.»

شايد با ديدن اين وقايع اكنون بهتر بتوان درباره قرن حاضر سخن گفت؛ قرني كه براي جريان غربگرا آن را قرن گفتمان‌ها نامگذاري مي‌كند ولي در غرب، به جاي گفتمان و گفت‌وگو، سوداي جنگ تمدن‌ها را در سر مي‌پرورانند.

منبع: روزنامه فرهيختگان؛ 1397.12.25
گروه اطلاع رساني **9370**2002
۰ نفر