۳ فروردین ۱۳۹۸، ۹:۲۰
کد خبر: 83251641
T T
۰ نفر
موضع ترامپ درباره جولان مصرف داخلی دارد

نیویورك– ایرنا- مدیر مركز مطالعات آمریكایی-عربی در واشنگتن، هدف اساسی ترامپ را برای به رسمیت شناختن حاكمیت رژیم اسرائیل بر جولان اشغالی، جذب آرای گروه های حامی این رژیم در آمریكا دانست و گفت: این تصمیم در بلند مدت تاثیر گذار نخواهد بود.

'منذر سلیمان' روز شنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا درباره موضع رئیس جمهوری آمریكا مبنی بر به رسمیت شناختن حاكمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های جولان اشغالی افزود: اساسا این كار وی پیامی به داخل است.
وی ادامه داد: هدف اساسی وی تاثیرگذاری بر جامعه یهودیان در آمریكاست كه به طور تاریخی به حزب دمكرات گرایش داشته و رای می دهند. در انتخابات گذشته، تقریبا 70 درصد از یهودیان در آمریكا به حزب دمكرات رای دادند. ترامپ فكر می كند با این كار و پررنگ كردن پشتیبانی خود از اسرائیل می تواند آرای آنها را به دست آورد.
این كارشناس امور امنیت بین المللی در واشنگتن تاكید كرد: تصمیم ترامپ باطل و غیر قانونی است. اگر ترامپ گفته است 'زمان آن رسیده است كه ایالات متحده به طور كامل حاكمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت بشناسد'، من می گویم زمان آن است كه جولان را آزاد كنیم.
سلیمان تصریح كرد: دولت، ارتش و ملت سوریه كه توانستند مقاومت كنند، می توانند با كمك متحدان خود به سمت آزادی جولان بروند. باید با روش های مختلف به سمت تحقق این هدف مشروع حركت كرد.
مدیر مركز مطالعات آمریكایی-عربی گفت: این موضع گیری صرفا به درد مصرف داخلی برای ترامپ می خورد. این كار بر خلاف پیمان ها و معاهدات بین المللی است و در بلند مدت سودی برای ایالات متحده نخواهد داشت.
سلیمان با تاكید بر اینكه این موضع هیچ وزن و تاثیری بر قوانین بین المللی و قواعد نخواهد داشت، ادامه داد: این كار ترامپ دارای اثر نمادین بزرگی است اما در عمل نه از لحاظ قانونی و نه حقوقی و تاریخی چیزی را درباره جولان تغییر نخواهد داد.
وی تاكید كرد: این رئیس جمهوری از همه خطوط عبور می كند و یك لحظه هم به پیامدهای آن نمی اندیشد.

** كمك به نتانیاهو در انتخابات
منذر سلیمان به روابط ویژه میان ترامپ و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس هم اشاره و تصریح كرد: او با موضع گیری درباره جولان می خواهد به نتانیاهو در انتخابات اسرائیل یاری برساند.
وی خاطرنشان كرد: نتانیاهو در داخل اسرائیل با مشكلات بزرگی دست و پنجه نرم می كند. به همین دلیل، با این كار می خواهد پیامی به داخل اسرائیل بدهد كه وعده های من تحقق پیدا كرده است و دستاورد تاریخی و بزرگی داشته ام كه برآمده از روابط ویژه من با رئیس جمهوری آمریكاست.
تحلیلگر مسایل منطقه درباره دلیل اهمیت ویژه شخص نتانیاهو برای ترامپ هم اظهار كرد: اساسا، به فكر منافع خود است. ترامپ به طور اساسی سركرده قبیله و یك پدرخوانده است؛ حتی می توان او را رئیس مافیا توصیف كرد اما در خصوص نتانیاهو، موضع آن ها درباره ایران و پرونده هسته ای آن كاملا یكی است. در نتیجه، اگر كسی غیر از نتانیاهو با همین افكار و موضع گیری هم بیاید، مورد حمایت ترامپ قرار خواهد گرفت.
سلیمان ادامه داد: ترامپ از كشورهای خلیج فارس پول های كلانی برای مقابله با ایران دریافت می كند. برای همین به دنبال ایجاد یك ائتلاف علنی میان آنها و اسرائیل بوده است و از این روابط به نفع خود بهره می برد.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریكا روز پنجشنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: پس از 52 سال زمان آن رسیده است كه ایالات متحده به طور كامل حاكمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت بشناسد.
وی این منطقه را دارای اهمیت و ضرورت راهبردی و امنیتی برای رژیم صهیونیستی دانست و مدعی شد كه این اقدام در حمایت از «ثبات منطقه» است.
پیشتر رسانه‌های صهیونیستی از زمینه‌چینی دولت آمریكا برای حمایت از ضمیمه بلندی‌های جولان به سرزمین‌های اشغالی خبر داده بودند.
به نوشته این رسانه‌ها، این اقدام قرار است همزمان با سفر «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی به آمریكا برای شركت در كنفرانس سالانه «كمیته روابط عمومی آمریكا- اسرائیل (آیپك)» صورت بگیرد.
رژیم صهیونیستی بلندی های جولان را در جریان جنگ 6 روزه با اعراب در سال 1967 اشغال كرد اما به موجب قطعنامه 242 شورای امنیت باید این منطقه را به سوریه باز می گرداند.
اقدام آمریكا در حمایت از ضمیمه جولان به اراضی تحت حاكمیت رژیم صهیونیستی در شرایطی است كه دولت این كشور پیشتر هم قدس را پایتخت رژیم اشغالگر صهیونیستی شناسایی كرده بود.
این اقدامات دولت ترامپ كه نقض اساسی حقوق مردم فلسطین به شمار می آید، محكومیت مجامع جهانی را به دنبال داشته است.
اروپام*م.ع*1429