۳ فروردین ۱۳۹۸، ۲۲:۰۲
کد خبر: 83252334
T T
۰ نفر
منطقه آزاد انزلی سریع‌تر به راه‌آهن سراسری متصل شود

رشت - ایرنا - رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با اشاره به اهمیت كریدور شمال - جنوب گفت: برای بهره‌مندی اقتصادی از راه‌آهن قزوین - رشت و در راستای تكمیل این كریدور ، منطقه آزاد انزلی باید به راه‌آهن سراسری متصل شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا محمود واعظی عصر شنبه در حاشیه بازدید از زیر ساخت های بندری، عمرانی و گردشگری منطقه ازاد انزلی اظهار كرد: گام های بزرگی در زمینه توسعه زیرساخت های مختلف بندری، گردشگری، تولیدی و صنعتی در این منطقه برداشته شده و با ایجاد زیرساخت های بندری و راه اندازی كریدور چین - قزاقستان - ایران، اقدامات مثبتی در راستای توسعه مراودات با كشور های حاشیه خزر و چین انجام شده است.
وی با بیان اینكه تحولات ارزشمندی در مدتی كوتاه و درتمامی زمینه ها در منطقه آزاد انزلی ایجاد شده ، افزود: روندی كه این منطقه آغاز كرده می تواند اتفاقات بزرگی را در اقتصاد كشور رقم بزند و ضرورت دارد منطقه آزاد انزلی هرچه سریع تر به راه آهن سراسری متصل شود.
واعظی با اشاره به اهتمام وزارت راه برای تسریع در اتصال منطقه آزادانزلی به راه آهن سراسری بر اساس دستور رئیس جمهوری گفت: طراحی و برنامه ریزی برای استفاده از این كریدور و جابجایی كالا میان ایران و چین از این مسیر در شرایط كنونی كشور و وجود تحریم ها، اقدامی بسیار مهم است.
وی تاكید كرد: ایجاد زیرساخت های مختلف مانند سیلو، مخازن سوخت و روغن در پسكرانه مجتمع بندری كاسپین، تكمیل كننده زنجیره واردات كالاهای ضروری و مواد اولیه است و فعالیت های انجام شده در زمینه تولید و صادرات محصولات در منطقه آزاد انزلی بسیار مهم و مورد توجه در كشور است .
واعظی با اشاره به نقش مهم منطقه آزاد انزلی در اقتصاد كشور و لزوم حمایت دولت از آن خاطرنشان كرد: با اجرای برنامه های در دستور كار منطقه آزاد انزلی در راستای توسعه بندر كاسپین ، ارتباطات ایران با روسیه، قزاقستان، تركمنستان و آذربایجان بیشتر شده و با گسترش ارتباط كنونی چین ، قزاقستان و ایران از طریق كریدور ایجاد شده ، ایران می تواند كالاهای خود را به عراق و كشور های حوزه خلیج فارس صادر كند.
وی با بیان اینكه برقراری تعامل، انگیزه سرمایه گذاران بخش خصوصی را برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف این منطقه برانگیخته ، گفت: خوشبختانه منطقه آزاد انزلی سال گذشته در راستای حمایت از كالای ایرانی موفق شد واحد های وارد كننده كالا را به تولید كننده تبدیل و علاوه بر ایجاد فرصت شغلی مناسب در تامین و تولید محصولات مورد نیاز كشور با كیفیت مناسب تلاش می كند.
به گزارش ایرنا منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه خزر است و كشورهای حاشیه دریای خزر، تركیه و كشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.
قرار گرفتن در مسیر كریدور بین المللی شمال - جنوب، دارابودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با كشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، راسنودسك در تركمنستان، اكتائو در قزاقستان و باكو در آذربایجان، دسترسی از طریق راه های مناسب به بازارهای مصرف كشورهای همسود (CIS) و نزدیكی به فرودگاه بین المللی رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است.
مزایای قانونی همچون امكان ثبت، مالكیت و مشاركت سرمایه گذاران خارجی تا میزان 100 درصد در منطقه، امكان فعالیت بانك ها و موسسات مالی - بیمه ای در این منطقه، معافیت مالیاتی 20 ساله بر درآمد و دارایی از تاریخ بهره برداری هرگونه فعالیت اقتصادی، وحدت مدیریت در ارائه كلیه خدمات به سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی، اقدامات سازمان در خصوص خلق مزایا و معافیت های جدید برای فعالان اقتصادی - تولیدی، فعالیت بورس كالای منطقه، رونق فضای تجاری با اجرای مصوبه كالای همراه مسافر و برگزاری پانزدهمین اجلاس اتاق های بازرگانی كشورهای حاشیه دریای خزر زمینه ساز رونق فضای كسب و كار در محدوده منطقه شده است.
راه آهن قزوین - رشت، نیمه اسفندماه گذشته با حضور رئیس جمهوری و شماری از هیأت های خارجی، به طور رسمی افتتاح شد.
7471/2007
۰ نفر