۵ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۱۶
کد خبر: 83253439
T T
۰ نفر

نگاهی به یك اثر نوشتاری ؛

بی خیالی هنر است

۵ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۱۶
کد خبر: 83253439
بی خیالی هنر است

تهران-ایرنا- «هنر ظریف بی خیالی؛ رویكردی نامتعارف به خوب زیستن» كتابی است كه ما را در برابر ویژگی‌های روان شناختی‌مان قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا ، مارك منسون، نویسنده كتاب هنر ظریف بی خیالی؛ رویكردی نامتعارف به خوب زیستن در قالب 9 فصل، ما را متحیر می‌كند. در برخی از فصل‌ها خصوصیاتی را ذكر می‌كند كه نمونه آنها را در اطرافیان‌مان می‌بینیم و خود را مبری می‌دانم اما ممكن است به فاصله یك فصل، شوكه شویم و ببینیم نویسنده در خلال بیان قصه خود از خصلت‌هایی صحبت می‌كند كه با رفتار و باورهای خودمان برابر است، گویی نویسنده در حال بازگو كردن دغدغه‌های ذهنی و گره‌های روان‌شناختی خود ماست.

این كتاب اما یك راهنمای خودآموز درمان بیماری‌های روان شناختی نیست. این كتاب تلاشی برای كسب خودآگاهی از مسائل روان شناختی انسان امروزی است. ویژگی برجسته كتاب توجه آن به تكنولوژی‌های روز و تاثیر شبكه‌های اجتماعی بر حالات روحی انسان‌های عصر جدید است. تقریبا در تمامی موضوعات كتاب رد پای تكنولوژی‌های جدید و شبكه‌های اجتماعی به چشم می‌خورد. «مارك منسون» مترصد آن است كه تاثیر و تاثر فضای مجازی را بر روحیات و روان مان را آشكار كند و عیان كند چگونه برخی واقعیات فضای مجازی بدون آنكه خود متوجه آن باشیم، خلق ما را دگرگون می‌كند و ما را از زندگی ناامید می‌كند و باعث می‌شود سرخورده و مایوس شویم.


به باور نویسنده این كتاب «همه ما نقاط كورعاطفی داریم، كه بیشترشان به عواطفی مربوط هستند كه از كودكی به ما یاد داده‌اند نامناسب‌اند و نباید بروزشان بدهیم. سال‌ها زمان می‌برد تا این احساسات را شناسایی كنیم و سپس احساسات درگیر را به شكلی مناسب بروز دهیم. اما این عمل بسیار مهم است و به زحمتش می‌ارزد.» نویسنده به همین ترتیب درباره پیامد خودآگاهی می‌نویسد: «خودآگاهی مانند پیاز است؛ چندین لایه دارد و هرچه بیشتر لایه‌ها را پوست می‌كنید بیشتر احتمال دارد اشك‌تان درآید.»

نقطه جذاب كتاب در جایی است كه نویسنده آن هوشمندانه برخی از چیزهایی را كه اغلب‌مان آنها را ارزشمند می‌دانیم و برای رسیدن به آن پول خرج می‌كنیم، كلاس می‌رویم و در سمینارهای مختلف شركت می‌كنیم را به چالش می‌كشد.

«اعتماد به نفس» یكی از آن موضوعاتی است كه «مارك منسون» نویسنده كتاب آن را به طور جدی به چالش می‌كشد. كتاب در یكی از بخش‌هاس خود با بیان قصه‌ای از شخصیتی كه علیرغم داشتن اعتماد به نفس فوق العاده اما دائم در زندگی شكست می‌خورد، وی زیركانه این باور عمومی را كه «اعتماد به نفس» هركسی را به سعادت و موفقیت می‌رساند را به چالش می‌كشد.

نویسنده كتاب در فصل مربوط به اعتماد به نفس نشان می‌دهد چطور این خصلت می‌تواند عامل شكست افراد گردد. منسون در همین رابطه می‌نویسد:«معیار حقیقی برای ارزش نفس آدمی این نیست كه او نسبت به تجربه‌های مثبتش چه احساسی دارد، بلكه این است كه نسبت به تجربه‌های منفی‌اش چه احساسی دارد.» مارك منسون با بیانی ساده و خواندنی نشان می‌دهد چگونه فردی كه صرفا اعتماد به نفس دارد می‌تواند دچار توهم و خودبزرگ بینی ‌شود و در برهه‌هایی كه ناكام می‌ماند دیگران را متهم ‌كند و در رفتار و ویژگی‌های روانشناختی خود تجدید نظر نكند.

همانطور كه اشاره شد كتاب در اغلب مسائل به دنبال رد پای تكنولوژی و شبكه‌های اجتماعی می‌گردد؛ برای مثال وقتی به مساله اعتماد به نفس در دنیای كنونی می‌پردازد، تاثیر این شبكه‌ها بر اعتماد به نفس آدمیان دوران فعلی را اینگونه شرح می‌دهد:«مشكل اینجاست كه فراگیر بودن فناوری و بازاریابی انبوه انتظارات انسان‌ها را از خودشان تغییر داده است. این هجوم استثناها باعث شده آدم‌ها حس خیلی بدی درباره خودشان پیدا كنند. باعث شده مردم گمان كنند كه باید آدم تندروتر و افراطی‌تر و با اعتماد به نفس‌تری باشند تا مورد توجه قرار گیرند یا با اهمیت شناخته شوند. (صفحه 58 از كتاب)»

در این رابطه اگر صفحات آغازین كتاب را بخوانید به این جملات برخواهید خورد: «امروز جامعه ما، به واسطه شگفتی‌های فرهنگ مصرف‌گرایی و چشم و هم‌چشمی‌های رسانه‌های اجتماعی، نسلی را به وجود آورده است كه باور دارد این تجربیات منفی، از جمله اضطراب، ترس، حس گناه كاملا چیزهای بدی هستند. منظورم این است اگر به صفحه فیس بوك‌تان نگاه كنید می‌بینید كه همه در حال لذت بردن از زندگی هستند.... و شما در خانه نشسته‌اید.» شاید خیلی از ما زمانی كه صفحه اینستاگرام‌مان را بالا و پایین می‌كنیم همین حس را تجربه كرده‌ایم كه بدبخت‌ترین آدم روی كره زمین هستیم و علیرغم آنكه همه در كافه‌ها و در كنار میزهای رنگارنگ شام شاد هستند و كتاب می‌خوانند اما تنها ما هستیم كه زانوی غم به بغل گرفته‌ایم.

«هنر ظریف بی خیالی » رتبه نخست را در كتاب‌های پرفروش نشریه نیویورك تایمز داشته و در یك سال بیش از سه میلیون نسخه آن را به فروش رسیده و به بیش از بیست و پنج زبان دنیا ترجمه شده است؛ زحمت ترجمه فارسی آن را «رشید جعفرپور» عهده دار شده و انتشار این كتاب را «نشر كرگدن» بر عهده گرفته و راهی بازار كتاب كرده است.

**ب .ل **1601**
۰ نفر