۶ فروردین ۱۳۹۸، ۱۵:۴۲
کد خبر: 83255682
T T
۰ نفر
سیل اخیر به 60 درصد خزانه های شالی فریدونكنار خسارت زد

ساری - ایرنا- بارش باران آخرین یكشنبه سال 97 كه منجر به سیلاب در بخش های مركزی و شرقی مازندران شد، علاوه بر خسارات جدی به مناطق مختلف، بیش از 60 درصد از خزانه های شالی كشاورزان شهرستان فریدونكنار را نیز تخریب كرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بارندگی شدید و همراه سیلاب همان گونه كه هواشناسی پیش بینی كرده و از عصر روز یكشنبه 26 اسفند در مازندران شروع شد بسرعت تمامی مناطق استان را در بر گرفت.
میزان بارندگی به حدی بود كه برابر اظهارات كارشناسان هواشناسی طی 30 سال گذشته بارندگی آخر زمستانه با این میزان سابقه نداشت و به همین دلیل هم زیرساخت های موجود بویژه در روستاهاو شهرها تاب تحمل از دست داد.
بر اثر سیلاب اخیر به بیش از 73 هزار هكتار زمین زراعی مناطق مركزی مازندران آسیب جدی وارد شدكه متاسفانه پیش از این خزانه گیری برنج در انها انجام شد.
بر اساس آخرین برآوردها سیل اخیر بیش از 13 هزار میلیارد ریال خسارت به زندگی مردم مازندران، كشاورزی و تاسیسات زیر بنایی استان وارد كرد.
مدیر جهاد كشاورزی شهرستان فریدونكنار روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: سیلاب اخیر به بیش از 60 درصد از زمین های شالیكاری و بذر های شالی موجود در خزانه خسارت وارد كرد.
محمد هادیزاده علت اصلی خسارات وارده را تعجیل شالیكاران در خزانه گیری برنج و عدم توجه به هشدار های جهاد كشاورزی دانست و افزود: وزش باد و جاری شدن سیل در روزهای اخر اسفند ماه باعث از بین رفتن بذرهای پاشیده شده و پوشش نایلونی خزانه های شالی در روستاهای پایین دست شهرستان فریدونكنار شده است.
وی با بیان اینكه بیش از نیمی از مزارع كشاورزی زیر كشت شهرستان فریدونكنار دچار آسیب شدند افزود:در این مزارع از 30 تا 100 درصد بذرهای پاشیده شده خراب شدند و حدود 700 هكتار از اراضی این شهرستان باید مجددا بذرپاشی شوند.
مدیریت جهادكشاورزی فریدونكنار افزود: علاوه بر از بین رفتن بذرهای كاشته شده حدود 40 درصد پوشش نایلونی خزانه های شالی نیز در اثر وزش باد شدید از بین رفت و باعث ایجاد خسارت برای كشاورزان این منطقه شد.
وی همچنین از تخریب یك واحد گلخانه در شهرستان خبر داد و گفت: تاكنون 39 فقره متقاضی برای ارزیابی خسارت هایشان به این اداره مراجعه كردند و در بررسی های اولیه میزان خسارت وارده در بخش كشاورزی و باغبانی این شهرستان بالغ بر 2 میلیارد و 920 میلیون تومان برآورد شده است.
شهرستان فریدونكنار كه از سال 86 رسما از بخش به شهرستان تبدیل شد بالغ بر 60 هزارنفر جمعیت دارد.
بارندگیهای فراوان و زمین حاصلخیز و جلگه‌ای از قدیم فریدون كنار را به كشتگاه مستعد برنج و محصولات كشاورزی تبدیل نموده‌ است. این شهرستان دارای 6 هزار و 22 هكتار زمین شالیزاری و 170 هكتار باغ مركبات می باشد.
گفتنی است كه فریدونكنار به واسطه اكوسیستم متفاوت خود دارای مرغوب ترین برنج كشور است كه با نام همین شهرستان نیز معروف است .
9919/1899
۰ نفر