۶ فروردین ۱۳۹۸، ۲۰:۱۳
کد خبر: 83255997
T T
۰ نفر

پروندهٔ خبری

روابط ایران و عراق راهبردی و تاریخی است

تهران- ایرنا- رییس جمهوری روابط ایران و عراق را راهبردی، تاریخی و بسیار مهم برشمرد و تاكید كرد: توسعه و تعمیق بیش از پیش روابط تهران - بغداد كه در حال حاضر مثال زدنی است، به نفع دو ملت ایران و عراق است و به زیان هیچ كشوری در منطقه نخواهد بود.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر سه شنبه در تماس تلفنی«عادل عبدالمهدی»نخست وزیر عراق با وی، ضمن تبریك ایام نوروز، به دستاوردهای اخیر سفر به عراق اشاره كرد و گفت: ایران با همه توان آماده اجرای سریع توافقات بسیار مهم و تاریخی این سفر است كه می تواند جهشی در روابط دو كشور ایجاد كند.
رییس جمهوری با اشاره به بارندگی های اخیر و ورود حجم گسترده ای از آب به شط العرب (اروند رود)، تسریع در لایروبی این رودخانه را برای مردم دو كشور یك ضرورت دانست و ابراز امیدواری كرد كه این توافق مهم تهران – بغداد، هر چه سریعتر اجرایی شود.
روحانی با بیان اینكه تماس و هماهنگی وزیران نیرو و آب ایران و عراق در شرایط فعلی بارندگی ها بسیار مهم است، افزود: باید رایزنی و همكاری میان مسوولان دو كشور مخصوصا در مناطق جنوبی بیش از پیش تقویت شود.
رییس جمهوری همچنین ضمن قدردانی مجدد از استقبال گرم دولت و ملت عراق از هیات عالی رتبه ایرانی در سفر به بغداد و اماكن متبركه در كاظمین، كربلا، نجف و كوفه؛ رایگان شدن صدور روادید میان دو كشور در روزهای آتی را گامی مهم در تقویت رفت و آمد مردم دو كشور ذكر كرد.
روحانی در بخش دیگری از این گفت وگو، همكاری همه كشورهای مهم منطقه را برای ایجاد ثبات و امنیت بیشتر در منطقه ضروری خواند و اظهارداشت: استقرار و ثبات در منطقه امكان پذیر نیست مگر اینكه همه كشورهای مهم منطقه در كنار هم باشند، اختلافات حل و فصل شود و شاهد وحدت، ثبات و همكاری متقابل میان كشورهای منطقه باشیم.
رییس جمهوری با انتقاد از تصمیم رییس جمهوری آمریكا مبنی بر به رسمیت شناختن حاكمیت رژیم اشغالگر صهیونیستی بر بلندی های جولان گفت: زیاده خواهی های رژیم صهیونیستی و تصمیمات ناصحیح واشنگتن، همكاری نزدیكتر میان كشورهای منطقه را ضروری تر می سازد.
وی یادآورشد: سخنان نگران كننده درباره تضییع حقوق ملت های فلسطین و سوریه و به ویژه درباره بلندی های جولان، برای امنیت منطقه بسیار خطرناك و نگران كننده است و امیدوارم تقویت همكاری های منطقه ای شرایطی را به وجود آورد كه ما شاهد تنش و بی ثباتی جدیدی در منطقه نباشیم.
رییس جمهوری همچنین از نخست وزیر عراق برای سفر رسمی به ایران دعوت كرد.

** توافقات دو كشور عملیاتی خواهد شد
نخست وزیر عراق هم در این تماس تلفنی ضمن تبریك ایام نوروز و ابراز تاسف و تسلیت به خاطر سیل و كشته شدن جمعی از مردم كشورمان، روابط ایران و عراق را رو به توسعه خواند و اظهارداشت: سفر شما به عراق و توافقات خوبی كه حاصل شد، رخداد عظیمی بود كه روابط دو كشور را در دهه های آینده نیرومندتر می سازد.
عادل عبدالمهدی با تاكید بر اینكه تمامی توافقات میان دو كشور هر چه سریعتر اجرایی و عملیاتی خواهند شد، گفت: لایروبی شط العرب و رایگان شدن روادید میان دو كشور از جمله توافقاتی است كه اجرایی و عملیاتی خواهد شد. در كنار این مسایل، موضوع تقویت حضور شركت های ایرانی درعراق و تبادل تجربیات علمی میان دو كشور با استقبال مردم عراق مواجه شده است
وی اظهارداشت: باید با دوری از صف بندی ها، همكاری های منطقه ای گسترش یابد و از ظرفیت همه كشورها برای رفع مشكلات منطقه استفاده شود.
نخست وزیر عراق با استقبال از دعوت برای سفر به ایران ابراز امیدواری كرد كه این سفر با برنامه ریزی هایی كه انجام می گیرد، هر چه سریعتر انجام شود.
سیام**1751**2021
۰ نفر