۸ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۰۶
کد خبر: 83257963
T T
۰ نفر

سد زاینده رود سرریز نمی شود

۸ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۰۶
کد خبر: 83257963
سد زاینده رود سرریز نمی شود

اصفهان- ایرنا- معاون حفاظت و بهره برداری شركت آب منطقه ای اصفهان با رد هرگونه گمانه زنی درباره سرریز سد زاینده رود در روزهای آینده گفت: بخش اعظم این مخزن همچنان خالیست.

حسن ساسانی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: حتی 2 برابر بارش های اخیر نیز نمی تواند بیش از یك میلیارد متر مكعب كمبود آب این سد را جبران كند.
معاون آب منطقه ای اصفهان خاطرنشان كرد: ورودی فعلی این سد 225 و خروجی از آن 10.5 مترمكعب بر ثانیه و میزان آب ذخیره شده در آن 235 میلیون مترمكعب است.
وی با مقایسه ارقام یاد شده تصریح كرد: این میزان حدود 39 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است اما در مقایسه با متوسط بلند مدت 75 درصد كاهش نشان می دهد.
ساسانی همچنین میزان بارش ها از ابتدای سال آبی جاری(مهر 97) تاكنون در سرشاخه های زاینده رود را یكهزار و757 میلی متر اعلام كرد و افزود: این مقدار در دوره زمانی متوسط بلندمدت (44 ساله) یكهزار و 170 میلی متر بوده است و امسال رشد 39 درصدی در استان داشته ایم.
برخی شبكه های اجتماعی با توجه با بارش های اخیر گمانه زنی كرده بودند كه ظرفیت سد زاینده تا یك ماه آتی تكمیل شود.
سد زاینده رود به عنوان یكی از اصلی ترین سدهای مركز كشور در سال 1349 با ظرفیت 1.4 میلیارد مترمكعب بهره برداری شد، این سد قوسی شكل در110 كیلومتری غرب اصفهان قرار دارد.
زاینده رود بزرگترین رودخانه منطقه مركزی ایران است كه از كوه‌های زاگرس مركزی بویژه زرد كوه بختیاری سرچشمه گرفته و در كویر مركزی ایران به سمت شرق پیش می‌ رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می ‌ریزد.
این رودخانه در سال های به دلیل تغییرات اقلیمی، خشكسالی های متوالی، تراكم جمعیت و برداشت های بی رویه به یك رودخانه فصلی تبدیل شده است و در پایین دست بخصوص در فصول گرم سال با خشكی مواجه می شود.
6020/ 6022
۰ نفر