۱۰ فروردین ۱۳۹۸، ۹:۳۰
کد خبر: 83259190
T T
۰ نفر

حوادث پيش بيني شده - رسول محمدحسني*

۱۰ فروردین ۱۳۹۸، ۹:۳۰
کد خبر: 83259190
حوادث پيش بيني شده - رسول محمدحسني*

بيرجند - ايرنا - بارندگي سيل آسا و سيلاب روزهاي اخير در استان هاي مختلف كشور را ديگر نمي توان غيرمترقبه دانست و حوادث قابل پيش بيني هستند.

اين خبر را كه بيست و هفتم اسفند 1397 روي خروجي ايرنا منتشر شد، مرور كنيم:
سازمان هواشناسي طي «اخطاريه‌ اي» اعلام كرد فردا 28 اسفندماه در استان گلستان بارش شديد باران، آب‌گرفتگي معابر عمومي، رخداد سيلاب و وزش باد شديد موقتي «رخ مي‌دهد» و شدت بارش‌ها به ويژه در شرق گلستان و خراسان شمالي خواهد بود.
به گزارش خبرنگار علمي ايرنا از سازمان هواشناسي، در اطلاعيه روز سه‌شنبه اين سازمان آمده كه با ادامه فعاليت سامانه بارشي در فردا و پس فردا، مطابق «پيش‌بيني‌ها» سه‌شنبه 28 اسفند بارش برف، مه آلودگي و كاهش ديد در خراسان شمالي، شمال خراسان رضوي، آذربايجان غربي، آذربايجان شرقي، اردبيل، شمال زنجان، ارتفاعات شمالي البرز در استان‌هاي گيلان، مازندران و گلستان خواهد بود.
بارش شديد باران، آب‌گرفتگي معابر عمومي، رخداد سيلاب و وزش باد شديد موقتي در استان گلستان از ديگر «رخدادهاي» اين روز است و شدت بارش به ويژه در شرق گلستان و خراسان شمالي خواهد بود.
چهارشنبه 29 اسفندماه بارش برف، مه‌آلودگي و كاهش ديد در خراسان شمالي، شمال خراسان رضوي، آذربايجان شرقي، اردبيل، شمال زنجان، ارتفاعات شمالي البرز در استان‌هاي گيلان، مازندران، گلستان و ارتفاعات جنوبي البرز در استان‌هاي قزوين، البرز، تهران و شمال سمنان رخ مي‌دهد و بارش باران گاهي وزش باد شديد موقتي در تهران، البرز، قزوين و قم نيز «دور از انتظار» نيست.
سازمان هواشناسي به سازمان‌ها و ارگان‌هاي ذيربط توصيه كرده است تمهيدات لازم را براي جلوگيري از كاهش خسارات احتمالي به سبب كولاك برف، يخبندان، لغزندگي، مه گرفتگي و اختلال در تردد جاده‌اي به ويژه گردنه‌هاي كوهستاني اين مناطق به عمل آورند و مسافران نيز با تجهيزات ايمني كامل سفر كنند.
چند نكته:
1- سالها پيش در وزارت كشور و واحدهاي تابعه از جمله استانداري ها، فرمانداري ها و ... ستادي وجود داشت به نام ستاد حوادث غيرمترقبه كه گاهي نوشته مي شد ستاد حوادث و سوانح پيش بيني نشده و بعدها به ستاد مديريت بحران در مركز كشور و استان ها تبديل شد. اكنون هر استانداري مديركل مديريت بحران و هر استان و شهرستان شوراي هماهنگي مديريت بحران به رياست استاندار و فرماندار و عضويت دستگاه هاي ذيربط دارد لذا تا اينجا تغيير نگاه و اصلاح ساختار لازم انجام شده است.
2- معادل واژه غيرمترقبه را دور از انتظار، پيش بيني نشده، غيرمنتظره، ناگهاني، تصادفي و ... عنوان كرده اند و براي مترقبه معاني چون محتمل، شدني، قابل پيش بيني، متصور و ... ذكر شده است. حال وقتي سازمان علمي و فني چون هواشناسي با بهره گيري از آخرين تجهيزات و فناوري ها براي ما اوضاع جوي را پيش بيني مي كند و حتي هشدار و اخطار مي دهد آيا مي توان حادثه را دور از نظر و انتظار داشت؟
3- وقتي زلزله مهيب و ويرانگر پنجم دي ماه 1382، بم را لرزاند و غمي بزرگ بر دل مردم ايران گذاشت، آمادگي براي امداد و نجات، مديريت بحران و بازسازي مثل امروز نبود و در واقع بعد از آن حادثه بود كه بسياري از ساختارهاي مديريت بحران شكل گرفت آن موقع مانند سيل اخير همه براي كمك آمدند از مسئولان و مردم و از همه ظرفيت هاي زمين و هوا براي امدادرساني به زلزله زدگان استفاده شد با اين وجود برخي از همان نواقص و كمبودها امروز هم در مناطق سيل زده ديده مي شود.
4- علت چيست؟ وقتي يك شهر با همه تاريخ و تمدن و آبادي و جمعيت فعال زير و رو مي شود يا شهر ديگري به علل متعدد كه چرايي آن اينجا محل بحث نيست، در اثر بارش سيل آسا زير آب مي رود، خيلي راحت است كه از بيرون گود تيغ تيز انتقادها را متوجه دست اندركاران و كساني كنيم كه درگير مديريت بحران هستند. پرواضح است كه مردم آسيب ديده و مصيبت زده بايد در كمترين زمان ممكن امدادرساني شوند و پس از مرحله امداد و نجات در قالب روش هاي مشخص عملياتي نيازهاي ضروري آنان تامين شود، تجربه تاريخي در سرزمين ما نيز نشان داده هنگام وقوع حوادث نظير آنچه در شيراز روي داد و رئيس جمهوري نيز به آن اشاره داشت، مردم در خط مقدم كمك رساني هستند اما فراموش نكنيم در وقوع يك حادثه علل و عوامل مختلف دخيل اند كه برخي آنها ممكن است به گذشته برگردد و امروز متاسفانه آثارش گريبانگير مردم مي شود.
5- به نظر مي رسد ما دچار بحران «آموزش» و «آگاهي» هستيم هم در نوع ساخت و سازها، تخريب محيط زيست و سازه هاي طبيعي نظير رودخانه ها و مسيل ها، هم اينكه هشدارها درباره سيلابي شدن مسيل ها، آبگرفتگي، طغيان رودخانه ها، توفان، كاهش ديد، انجام ندادن سفرهاي غيرضروري و حتي وقوع زلزله را جدي نمي گيريم و در نهايت نحوه مقابله با حوادث و بحران ها كه در اين زمينه همه نقش داريم و مسئول هستيم.
6- اتخاذ تدابير پيشگيرانه پس از سيل ويرانگر اخير در سراسر كشور، آموزش ها و اطلاع رساني كه هم اكنون به طور مداوم از طريق صدا و سيما و ساير رسانه ها به مردم ارائه مي شود و جلوگيري از مخاطرات احتمالي بايد همواره وجود داشته باشد بخصوص وقتي حوادث قابل پيش بيني و پيش آگاهي است.
*خبرنگار ايرنا
۰ نفر