۱۹ فروردین ۱۳۹۸، ۸:۱۲
کد خبر: 83268730
T T
۰ نفر

خوزستان غرق در آب

۱۹ فروردین ۱۳۹۸، ۸:۱۲
کد خبر: 83268730
خوزستان غرق در آب

تهران- ايرنا- ابرهاي سيل‌آسايي كه در ابتداي سال جديد آسمان كشور را محاصره كرده‌ است، هنوز دست بردار نيست و روزي در بخشي از آسمان كشور جولان مي‌دهد. بعد از سيل استان‌ گلستان، شيراز، لرستان و ... اكنون استان خوزستان در شرايط اضطرار قرار دارد و در خطر تهديد جدي سيل است به نحوي كه براساس اخبار منتشره بسياري از روستاها و برخي از شهرهاي اين استان هشدار تخليه دريافت كرده‌اند.

از هفته گذشته و با پيش‌بيني احتمال سيل در خوزستان دستور تخليه شهرها و روستاهاي خوزستان در چند مرحله صادر شده كه در تازه‌ترين مورد شش شهر حميديه، سوسنگرد، بستان، ابوحميظه، كوت سيدنعيم و رفيع تخليه شدند. با توجه به اخبار منتشر شده در خبرگزاري‌هاي كشور، از زمان وقوع سيلاب تاكنون 182 روستا به صورت كلي و جزئي در سطح خوزستان تخليه شده‌اند و از تعداد روستاي تخليه شده، 61 روستا دچار آبگرفتگي شده‌اند و تا اين لحظه به 4600 واحد مسكوني آسيب وارد شده است. اين خبرگزاري‌ها همچنين از اسكان بيش از 2 هزار نفر از اهالي شهرستان حميديه خوزستان در يگان‌هاي ارتش و آماده‌سازي اردوگاه‌هايي براي اسكان 100 هزار نفر در هويزه و حاشيه حميديه خبر مي‌دهند.

هم اكنون نيز بسياري از روستاهاي كه در محاصره سيل هستند خالي از سكنه شده و ساكنان آنها در 39 اردوگاه در نقاط مختلف خوزستان اسكان داده شده‌اند، خانه بسياري از اهالي روستاهاي حاشيه كرخه، دز و كارون با بالارفتن دبي اين رودخانه ها تا بام زير آب فرو رفته اند، اكنون بسياري از آنان زندگي‌شان در گل مانده و حتي محتاج نان شب شده‌اند.

با اين حال بسياري از دستگاه‌هاي نظامي و دولتي و حتي غيرانتفاعي مانند سپاه، ارتش، بسيج و هلال احمر و جلوتر از همه مديريت بحران به كمك سيل‌زدگان آمده تا با كمك مردم و نيروهاي امدادي آذوقه و نيازهاي اوليه را تامين كنند و با اين حال هنوز به چادر، مواد غذايي، آب، سرويس بهداشتي و ماشين آلات نيازمندند.

لازم به ذكر است خوزستان غير از سيلاب‌هاي ساير استان‌ها حدود 500 ميلي‌متر بارش داشته در حالي كه ميزان بارش‌هاي بلندمدت آن به طور متوسط 240 ميلي‌متر است و متوسط بارش خوزستان در سال گذشته تا اين موقع كمتر از 200 ميلي‌متر بوده است.

در اين شرايط شايعات نيز بر وحشت مردم افزوده است. شايعات درباره سيل در خوزستان يه قدري زياد شده كه تقريبا تشخيص خبرهاي موثق از اخبار غير صحيح سخت شده است.اينكه سد دز يا كرخه دچار آسيب شده اند. اينكه بين شهر سوسنگرد يا تاسيسات نفتي هورالعظيم بايد يكي زير آب برود. اين كه مردم برخي از مناطق با وجود تهديد سيل حاضر به تخليه محل زندگي خود نيستند و مقاومت مي‌كنند يا حتي آنهايي كه منازل خود را تخليه كرده‌اند در جاهاي امن قرار ندارند. اين خبر‌ها و صدها خبر ديگر باعث شده است كه مردم تصوير روشني از شرايط خوزستان نداشته باشند و خود ساكنان آن استان نيز در ميان حجم اين خبرها سردرگم باشند.

**نگراني از ترك برداشتن سد كرخه و دز
يكي از نگراني‌هاي جدي در مورد سيل خوزستان شايعه ترك برداشتن سد كرخه و دز است، حتي روز شنبه در شبكه‌هاي اجتماعي فيلم‌هايي منتشر شده كه به گفته منتشر‌كنندگان مربوط به سرريز شدن آب از بخشي از ديوار كناري سد كرخه است. با اين حال علي حسن حسين زاده، معاون سياسي-امنيتي استانداري خوزستان در گفت‌وگو با خبرانلاين ضمن رد اين موضوع وضعيت سدهاي خوزستان را در شرايط پايداري دانست و گفت: حجم زيادي از آب پشت سدها ذخيره شده كه با توجه به اين وضعيت بارش‌ها خروجي دريچه‌هاي سد را تنظيم مي‌كنند. البته افزايش خروجي‌ها مشكلاتي را ايجاد مي‌كند و مناطقي زير آب مي‌روند كه ما در حال انجام تمهيدات لازم براي مقابله با خروجي‌هاي اضافي هستيم. اگر لازم باشد جمعيت را جا به جا كرده يا سيل بندها را تقويت مي‌كنيم اما سدها و ديواره هاي شان هيچ‌گونه مشكلي ندارد و همه در سلامت تمام مشغول به كار هستند.

**جاده بسته نيست
خبرها حاكي از آن است كه جاده شوش به اهواز كه شامل محور اهواز به انديمشك هم مي‌شود، دچار آبگرفتگي شده است. اما با وجود اين آبگرفتگي ها تردد وسايل نقليه سنگين در حال انجام است و تا بالاتر نيامدن سطح آب مسدود شدن در مسير وجود ندارد. رئيس پليس راه خوزستان نيزاز ممنوعيت تردد خودروهاي سواري در جاده اهواز- شوش به علت آبگرفتگي جاده خبر داد.سرهنگ رضا دولتشاهي به ايسنا گفت: به دليل آبگرفتگي مسير اهواز- شوش، تردد خودروهاي سواري شخصي در اين جاده ممنوع اعلام شده است اما تردد خودروهاي سنگين در محور اهواز- شوش مشكلي ندارد. محور اهواز- دزفول- شوشتر به عنوان مسير جايگزين براي مسير اهواز- شوش تعيين شده است.

رئيس پليس راه خوزستان گفت: در حال حاضر همچنين محور اهواز- آبادان دچار آبگرفتگي شده است اما آبگرفتگي اين محور به گونه‌اي نيست كه نياز به اعمال ممنوعيت تردد وسايل نقليه باشد.

**مردم در اردوگاه‌ها شرايط چندان خوبي ندارند
نماينده مردم اهواز در مجلس شوراي اسلامي روايت تلخي از سيل استان خوزستان دارد. وي در خصوص آخرين وضعيت بحران سيل در اهواز به رسانه‌ها گفت: مردم در اردوگاه‌ها شرايط چندان خوبي ندارند و در برخي موارد سه خانوار در يك چادر زندگي مي‌كنند.

علي ساري در خصوص آخرين وضعيت اهواز در پي بارش هاي سيل آساي اخيربه ايسنا گفت: با توجه به اين‌كه در روزهاي گذشته دبي رودخانه كرخه افزايش پيدا كرده است علاوه بر روستاهاي اطراف، شهرها نيز در حال تهديد شدن هستند. متاسفانه وضعيت كارون هم تعريف چنداني ندارد. خروجي كارون در اهواز ميزان بالايي دارد. بالادست اهواز زير آب است و در بخش اسماعيليه پايين‌دست اهواز زمين‌هاي كشاورزي به زير آب رفته‌اند و احتمال سيل در نقاط روستايي و مسكوني وجود دارد. وي افزود: تخليه آب رودخانه كرخه به خوبي انجام نمي‌شود، به طوري كه زندگي شهرهاي حميديه، سوسنگرد و اطراف آن را تهديد كرده است. در حوزه كارون مسير ارتباطي اين رودخانه با تالاب هورالعظيم دچار مشكل است و دليل همه اينها كمبود ماشين‌الات سنگين است.

ساري افزود: مردمي كه در اردوگاه‌ها اسكان داده شده‌اند شرايط چندان خوبي ندارند. كمبود امكانات اعم از چادر، مواد غذايي، سرويس‌هاي بهداشتي و آب بسيار به چشم مي‌خورد در برخي موارد سه خانواده در يك چادر اسكان داده شده‌اند، چرا كه چادر وجود ندارد اين شرايط سخت در حال شدت گرفتن است و دولت بايد نسبت به تامين امكانات كمك‌رساني و ماشين‌آلات به شدت اقدام كند.

در پي بارش‌هاي سنگين باران در خوزستان و استان‌هاي بالا دست استاندار خوزستان از 11 فروردين ماه امسال در اين استان اعلام فوق العاده كرده و تمامي مرخصي كاركنان دولت را تا زمان عادي شدن اوضاع لغو كرده است. رودخانه هاي دز، كرخه و كارون طي چند روز گذشته به دليل رها سازي آب سدهاي دز و كرخه به بالاترين حجم رسيده به طوريكه دبي آب رودخانه كارون در اهواز به سه هزار متر مكعب بر ثانيه رسيده است.

**ادامه تاثير سامانه بارش‌زا بر خوزستان
ابرهاي باران زا قرار است تا فردا بر استان خوزستان ببارند. اين خبر را مديركل هواشناسي خوزستان اعلام كرد.محمد سبزه‌زاري به رسانه‌ها گفت: تا اواخر روز دوشنبه هفته جاري همچنان شاهد تاثير سامانه بارش‌زا بر روي خوزستان خواهيم بود. وي افزود: بيشترين حجم بارش‌ها در مناطق شمال و شمال شرق خوزستان خواهد بود. همچنين با توجه به بالا بودن ضرايب ترموديناميكي، بارش‌هاي رگباري به صورت نقطه‌اي در ساير مناطق خوزستان دور از انتظار نيست. وي بيان كرد: اين سامانه همراه با تندباد لحظه‌اي و احتمال تگرگ است.

منبع: روزنامه همدلي؛ 1398،01،19
گروه اطلاع رساني**2059**2002
۰ نفر