۲۴ فروردین ۱۳۹۸، ۱۵:۳۲
کد خبر: 83276283
T T
۰ نفر
سخنگوی نیروهای شرق لیبی:پیشروی به سمت طرابلس ادامه دارد

تهران - ایرنا - 'احمد المسماری' سخنگوی نیروهای شرق لیبی امروز(شنبه) ادعا كرد كه پیشروی این نیروها به سمت طرابلس پایتخت لیبی ادامه دارد.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری 'المیادین'، سخنگوی نیروهای شرق لیبی كه تحت فرماندهی 'خلیفه حفتر' ژنرال بازنشسته ارتش لیبی قرار دارند، تاكید كرد كه حملات هوایی به سمت طرابلس برای مهار به قول وی شبه نظامیان ادامه دارد.
در همین راستا یك منبع آگاه نظامی تاكید كرد كه یك هواپیمای وابسته به نیروهای حفتر، پایگاه نیروهای هم پیمان با 'دولت وفاق ملی' مورد حمایت جامعه بین الملل را در نزدیكی روستای 'زواره' در غرب كشور هدف قرار داده است. این حمله هوایی در نقطه ای بسیار نزدیك به تاسیسات نفت و گاز لیبی صورت گرفته است.

**وال استریت ژورنال: عربستان به فرمانده شرق لیبی وعده كمك مالی داده است
روزنامه آمریكایی 'وال استریت ژورنال' دیروز(جمعه) در گزارشی به نقل از مقامات سعودی نوشت: حفتر پیش از آن كه دستور حمله به طرابلس را صادر كند (15 فروردین)، سفری به عربستان داشته (7 فروردین) و در این سفر به وی پیشنهاد كمك ده ها میلیون دلاری برای حمله به طرابلس شده است. حفتر در این سفر با 'سلمان بن عبدالعزیز' شاه عربستان، 'محمد بن سلمان' ولیعهد، 'عبدالعزیز بن سعود بن نایف' وزیر كشور و 'خالد بن علی بن عبدالله الحمیدان' رئیس سرویس اطلاعات این كشور دیدار و گفت ‌و گو داشته است.
این روزنامه آمریكایی نوشت: دولت عربستان و دفتراطلاع‌رسانی حفتر تا این لحظه پاسخی به سوالات در ارتباط با این سفر نداده اند، اما وزارت خارجه عربستان چند روز بعد در توئیتی نوشت: ملك سلمان بر امنیت و ثبات لیبی تاكید دارد.
این روزنامه آمریكایی خاطر نشان كرد: كشورهای خارجی از جمله ایالات متحده حفتر را شریكی مهم در مذاكرات صلح سازمان ملل می دانند و در شرایطی كه آمریكا و اتحادیه اروپا، وی را به دوری از درگیری نظامی دعوت می كنند، گروهی به حفتر پول و سلاح می دهند و گروهی دیگر برای سیطره بر تاسیسات نفتی از او حمایت می كنند.
در این گزارش تاكید شد كه روابط كشورهای خارجی با حفتر كه به هدف برقرای صلح انجام می شد، جایگاه این ژنرال را محكم كرده و مصر و امارات هم او را حمایت هوایی می كنند، هرچند كه مصر این موضوع را رد كرده و امارات هم در خصوص فعالیت هواپیماهایش در لیبی واكنشی نشان نداده است.
در همین راستا 'ولفرام لاچر' كارشناس مسائل لیبی در مؤسسه آلمانی امور امنیت بین المللی تاكید كرد: اگر حمایت های خارجی نبود، حفتر نمی توانست نقش امروز خود را در لیبی ایفا كند و طی ماه های گذشته طرفداران زیادی را دور خود جمع كند.
وال استریت ژورنال با اشاره به روابط كشورهای خارجی با حفتر كه به هدف برقراری صلح انجام شد، تاكید كرد كه این روابط باعث شد جایگاه وی محكم تر شود و همانطور كه 'جاتان واینر' نماینده سابق آمریكا در لیبی می گوید، كشورها فكر می كردند از دیپلماسی حمایت می كنند، اما حفتر این روابط را نشانه ای برای تثبیت قدرت خود دانست.
این روزنامه تاكید كرد: به نظر می رسد كه حفتر قصد ندارد از اقدامات خود صرف نظر كند، این در حالی است كه تاكنون بیش از 6 هزار نفر آواره، دستكم 58 نفر كشته و 275 تن دیگر در درگیری های اخیر زخمی شده اند.
حفتر ژنرال پیشین ارتش لیبی هفته گذشته در یك فایل صوتی به نیروهای خود فرمان حمله به طرابلس را صادر كرد و از ساكنان پایتخت خواست؛ مقابل این نیروها مقاومت نكنند.
پیشتر و با پیشروی نیروهای تحت امر ژنرال حفتر به سوی طرابلس، آلمان شورای امنیت را برای نشست اضطراری دعوت كرده است.
درگیری میان گروه های لیبیایی در حالی رخ می دهد كه قرار بود، كنفرانس ملی لیبی ماه ژوئیه (تیر/ مرداد) سال جاری میلادی در آدیس آبابا پایتخت اتیوپی و تحت نظارت سازمان ملل متحد برگزار شود.
پس از سقوط 'معمر القذافی' دیكتاتور لیبی در سال 2011، لیبی به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شد. دولت وفاق ملی به ریاست 'فایز السراج' در طرابلس غرب كشور تشكیل شد كه مورد حمایت جامعه جهانی است.
همزمان نیز یك دولت موازی در شهر 'طبرق' در شرق لیبی كه مجلس نمایندگان به ریاست 'عقیله صالح' و ژنرال حفتر فرمانده ارتش از آن حمایت می كنند، اعلام موجودیت كرده است.
خاورم**3224**1651