۲۵ فروردین ۱۳۹۸، ۱۲:۲۶
کد خبر: 83277407
T T
۰ نفر
اتهام متهم ردیف دوم پرونده هدایتی اخلال در نظام اقتصادی است

تهران- ایرنا- قاضی رسیدگی كننده به پرونده حسین هدایتی معروف به عابر بانك پرسپولیس در پنجمین جلسه دادگاه این پرونده گفت: اتهام سید مهدی موسوی نژاد متهم ردیف دوم، اخلال در نظام اقتصادی كشور است.

به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا، قاضی اسدالله مسعودی مقام روز یكشنبه در ششمین جلسه رسیدگی به پرونده هدایتی، با اعلام اینكه در جلسه گذشته، حسین هدایتی آخرین دفاع خود را مطرح كرده، از سید مهدی موسوی نژاد متهم ردیف دوم خواست تا برای آخرین دفاع پشت تریبون قرار گیرد.
هدایتی خواستار بیان مطالبی شد ولی قاضی گفت: شما پنج ساعت صحبت كردید و در جلسه قبل آخرین دفاع را از شما گرفتیم. سی دی شما ملاحظه شد و شما استنادات خود را ارائه دادید و یك لایحه را هم امروز آوردید.
وی تأكید كرد: وقتی به شما آخرین دفاع تفهیم شده فقط می توانید بگویید مطلب اضافه دارید.
بر این اساس، هدایتی درخواست كرد تا در پایان جلسه مطالبی را بیان كند.
مسعودی مقام به موسوی نژاد تذكر داد تا از تكرار مكررات و مطالبی كه قبلا بیان شده خودداری كند و فقط به دفاع از خود بپردازد.
موسوی نژاد به بیان مطالبی درباره اتهام های هدایتی پرداخت و گفت: شما برخلاف قانون عمل كردید و باید در خصوص 2 هزار میلیارد تومانی كه از سال 92 تاكنون با لحاظ شاخص تورم كالاهای سرمایه‌ای مانند دلار، مسكن و خودرو ایجاد شده است، پاسخگو باشید.
وقتی موسوی نژاد از هدایتی به عنوان مصداق بازیكن خائن یاد كرد، رئیس دادگاه به او تذكر داد و گفت: توهین نكنید 'خائن' توهین است. شما در چارچوب اتهامات خود دفاع كنید.
قاضی مسعودی مقام افزود: شما نمی توانید اقدامات خودتان را توجیه كنید و بگویید چه میزان مداخله داشتید. شما باید آخرین دفاع را داشته باشید نه اینكه با نفی دیگران خود را اثبات كنید.

* اعتراض پیاپی قاضی به مطالب تكراری متهم
موسوی ‌نژاد با ارائه توضیحاتی درباره كارشناسی های انجام شده در طرح های «لیان» و «كارسان» از نظارت شهرداری جهرم سخن گفت و افزود: این كارشناسی ها توصیفی بوده و به منظور گران نمایی صورت نگرفته است.
قاضی مسعودی مقام با تذكر به موسوی نژاد كه 'دوباره مطالب تكراری را بیان می كند'، از او درباره ذینفع بودن شهرداری جهرم در پرونده سوال كرد.
مسعودی مقام گفت: كارشناسی ها تعارض دارد و شما به جای بیان مطالب تكراری، نكات مهم را به صورت كوتاه بیان كنید.

* چرا هدایتی را همراهی كردید؟
موسوی نژاد دوباره به بیان مطالبی درباره كارشناسی ها و نقش هدایتی در اخذ تسهیلات و اتهامات وارد شده از سوی هدایتی به منظور تشویش ذهن دادگاه پرداخت و رئیس دادگاه به او گفت: بخشی از ۹۳ میلیارد تومان نزد شماست كه بابت تملك است. اگر شما این همه اطلاعات از هدایتی داشتید چرا او را همراهی كردید؟
قاضی افزود: شما در پرونده دیگری نیز به عنوان متهم احضار شدید و آنجا نیز همین عملكرد را دارید. به كار بردن مفاهیمی مانند 'تاراج' اشكالی ندارد ولی بخشی از همین وجوه نزد شماست.
متهم گفت: من ملكم را به هدایتی فروختم و ثمن معامله را گرفتم و آمادگی دارم املاكم را پس بگیرم.
قاضی مسعودی مقام گفت: شما گفتید پول را برمی گردانید و با همكاری همسرتان كه خارج از كشور است این كار را انجام می دهید. عملیات بانكی شما نشانگر آن است كه همه اطلاعات را داشتید.

* آخرین دفاعیات
قاضی دادگاه هدایتی خطاب به متهم ردیف دوم افزود: شما از خودتان دفاع كنید. شما به اخلال در نظام اقتصادی كشور متهم هستید و طی ۴ تا ۵ ساعت همه این مطالب مانند ارزش ملك جهرم، كتك‌زدن و مسائلی از این قبیل را بیان كرده اید. آخرین دفاع برای بیان نكات كلیدی است كه ممكن است آن نكات را قبلا نگفته باشید.
مسعودی مقام افزود: ما رفتارهای شما را ارزیابی می‌كنیم و نه صرف اظهارات شما را. شما در اینجا باید درباره ۹۳ میلیارد تومان وجوه ناشی از عملكرد خودتان كه با همكاری هدایتی صورت گرفته توضیح ‌دهید.
موسوی‌نژاد گفت: انتساب جرم اخلال در نظام اقتصادی، به دلیل فروش املاك خودم فاقد وجاهت قانونی و شرعی است. چون برای بقیه ثمن املاك فروخته شده بود و عنصر مادی جرم اختلال محقق نشده است.
وی افزود: با توجه به عدم اطلاع اینجانب از تخلفات هدایتی و متولیان بانك سرمایه و صندوق فرهنگیان در پنج سال گذشته انتساب اتهام مشاركت به اینجانب خلاف قانون است.

* ویلا یا شعبه ای از بانك سرمایه؟
این متهم نكاتی را درباره پروژه‌های كارسان و لیان گفت و قاضی دادگاه به او تذكر داد كه به جای خواندن مطالب از روی متن، به صورت مختصر توضیح دهد.
وی افزود: شما گفتید كه به ویلا می رفتید. شما می‌گویید به بانك سرمایه رفتم. بیان این مطالب چه لزومی دارد؟ شما از ملاقات‌های خود بگویید.
قاضی با اشاره به ارتباط متهم با بخشایش مدیرعامل سابق بانك سرمایه گفت: حكم بخشایش صادر شده و طرح این مطالب فایده ای هم ندارد.
مسعودی مقام افزود: شاید بگویید بخشایش با شما ارتباط كاری داشته است ولی مسئولان بانك ها در ویلاها و خانه ها چه می كنند مگر در محل كار خود نمی توانند جلسه بگذارند؟
وی خطاب به متهم اظهار داشت: آیا ویلای شما شعبه ای از بانك سرمایه است؟ چرا زیرزمینی در كشور عمل می‌كنید كه كشور دچار فساد شود؟ مراودات شما قبل از دریافت تسهیلات با بخشایش بوده است.
متهم گفت: هشت ماه بعد از ارائه تسهیلات هدایتی، بحث فروش املاك من پیش آمد.
قاضی اظهار داشت: این توضیحات تاثیری در وضعیت شما ندارد.
متهم گفت: به ما گفتند این مطالب را بیان كنید.
قاضی پرسید: چه كسی گفته و متهم پاسخ داد كه بخشایش گفته و قاضی گفت: ایشان بی‌جا كردند. بخشایش پیغام هم فرستاده درحالی كه او خودش متهم است و محكوم هم شده است.

* شما شاكی هستید یا نماینده دادستان؟
موسوی نژاد با بیان اینكه هدایتی از یك ویرگول در كیفرخواست سوءاستفاده كرده است، با اعتراض قاضی روبه‌رو شد.
مسعودی مقام به او گفت 'شما شاكی هستید یا نماینده دادستان؟' و موسوی‌نژاد گفت: هدایتی از یك صفحه كیفرخواست او و ویرگول آن سوء استفاده كرده است.
قاضی اظهار داشت: شما بگویید تسهیلات گیرنده هستید یا نه و استنادات خود را ارائه كنید. شما به قدری سند و كاغذ دارید و تكرار مكررات می كنید كه من آن را حفظ هستم از قیمت‌گذاری پروژه‌ها تا كارشناسی و سایر مسائل. بخشی از دفاعیات شما نفی دیگران است.
وی افزود: ما بیش از ۳۰۰ ساعت این پرونده را بررسی كردیم. ادعاهای شما را مورد بررسی قرار دادیم. شما قرار بود گردش مالی خود را قبل از دریافت تسهیلات اعلام كنید.
متهم گفت: گردش مالی من در شعبه نیاوران بانك اقتصاد نوین و شعبه مركزی شیراز بانك مهر اقتصاد است.
در ادامه جلسه رسیدگی به پرونده هدایتی، قهرمانی نماینده دادستان در پاسخ به آخرین دفاعیات موسوی نژاد متهم ردیف دوم گفت: بخشی از اظهارات شما تكراری است و نیازی به توضیح در این خصوص وجود ندارد.
وی افزود: پرونده بانك سرمایه شبیه پازل است كه هر كدام از متهمین بخشی از آن را تكمیل كرده اند. افرادی در امور بانكی بسیار كاركشته هستند، افراد دیگری زیركی خاصی در غارت اموال بیت المال دارند، از طرفی هم تحصیلات بگیرانی هستند كه سابقه اتهامی در دیگر بانك های كشور را داشتند. بنابراین در این پرونده هر كسی نقش ایفا كرده تا بتواند از شمشیر عدالت فرار كند.
قهرمانی ادامه داد: موسوی نژاد از برخی اتهامات فرار می كند و بخشی دیگر را متوجه هدایتی می‌كند.
نماینده دادستان خطاب به موسوی‌نژاد گفت: درست است كه شما تسهیلات نگرفته اید اما سه اقدام داشتید دو شركت مذكور را به افراد معرفی شده توسط آقای یقینی دادید و تلاش كردید خود نقش مستقیم ایفا نكرده باشید. وی افزود: در بحث فروش املاك نیز گران نمایی شده است. ملك شمارا به مبلغ 450 میلیارد تومان ارزیابی كردند و شما این ملك را به 145 میلیارد تومان به هدایتی فروختید و موضوع گران نمایی در این ملك كاملا محرز است.
نماینده دادستان اضافه كرد: همچنین شما نقش فعالی در اخذ تسهیلات داشتید و رفت و آمد هایی به شعبه فرمانیه داشتید به شكلی كه می توانستید كارمندان بانك را جابه جا كنید. شما به عنوان یك پازل در این شعبه نقش آفرینی كرده اید.
قهرمانی افزود: هدایتی در این بخش نقش یقینی و موسوی نژاد را پررنگ می كند و شما هم تلاش می كنید عكس آن را ثابت كنید.
وی افزود: 586 میلیارد تومان تسهیلات از بانك سرمایه خارج شده است در حالی كه تا كنون تنها 15 میلیارد تومان آن بازگردانده شده است این مبلغ قابل توجه می توانست در شرایط كنونی اقتصاد كشور تاثیرگذار باشد.
در ادامه جلسه رئیس دادگاه از وكیل مدافع موسوی نژاد خواست آخرین دفاعیات خود از مو كلش را ارائه كند. وكیل موسوی نژاد خطاب به نماینده دادستان گفت: اگر فردی از بانكی وام بگیرد و افراد دیگری به او در این خصوص كمك هایی داشته باشند، آیا می توانیم اتهام مجرمیت به همه آنان بزنیم.
وكیل متهم ردیف دوم پرونده هدایتی در ادامه افزود: بنده به همراه وكیل هدایتی نماینده دادستان از هدایتی خواهش كردیم كه 60 درصد از تسهیلات را بازگرداند.
وی افزود: در خصوص فروش ملك توسط موكلم به آقای هدایتی از چند فقیه سوال كردم و آنها تأیید كردند كه معامله صورت گرفته كاملاً مشروع است.
وی افزود: موكل من برای نشان دادن حسن نیت حاضر است ملك فروخته شده خود به هدایتی را در قبال 82 میلیارد تومان پس گرفته و كل مبلغ دریافتی را به بانك بازگرداند.
وكیل مدافع موسوی نژاد افزود: سوال من از نظر دادگاه این است كه موكل من چه نقشی در این فرآیند داشته است و اگر هدایتی تسهیلات اخذ شده را باز می گرداند امروز دلیلی برای حضور ما در این دادگاه نبود.
وی گفت: موكل بنده خود را مرید نظام جمهوری اسلامی می داند و نسبت به دستگاههای نظارتی و امنیتی بدبین نیست.
وكیل مدافع موسوی نژاد افزود: در محضر دادگاه عرض می كنم كه ملك مذكور در زمان حاضر متروكه شده اما موكلم برای نشان دادن حسن نیت حاضر است آن را پس بگیرد.
وی در خاتمه خطاب به رئیس دادگاه و مستشاران آن گفت: بنا به دفاعیات زیر اتهام اخلال در نظام اقتصادی كشور را متوجه موكلم نمی دانم. مطابق لایحه تقدیمی اتهام تبانی و اخلال در نظام اقتصادی كاملاً منتفی است و از محضر دادگاه تقاضای حكم برائت برای موكلم را دارم. هرچند می پذیرم كه وی ممكن است در بخش هایی قصوری داشته باشد.

* متهمان این پرونده در تسهیل جرم نقش داشتند
مسعودی مقام درباره معاونت متهمان این پرونده در جرم اخلال گفت: آنچه در كیفرخواست آمده دو قسمت دارد كه یك قسمت آن مربوط به مصمم كردن دیگری از طریق ترغیب، تهدید، تطمیع یا تحریك و دسیسه فریب می باشد. ولی در انتهای ماده 126 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 آمده است كسی كه در تسهیل جرم نقش داشته باشد. بنابراین منظور ما قسمت انتهایی این ماده است.

* همچنان به قول خود پایبند هستم
هدایتی كه قرار بود اموالی را برای تسویه حساب به دادگاه معرفی كند، در پاسخ به قاضی گفت: من تا قبل از صدور رای خواهش كردم كه فرصتی به من بدهند و به قول خود عمل می كنم.
وی افزود: بگذارید یكی از املاك مرا بفروشند تا با دادگاه تسویه كنم. اگر من دو ماه بیرون بودم، می توانستم تسویه كنم و اگر حواله ها را قبول ندارید به من بدهید تا آن را وصول كنم و اگر از نظر دادگاه، ارزش دارد آن را حساب كنید ولی باز هم قول می دهم تا قبل از صدور رای تسویه حساب نقدی كنم كه من ملك شمیران یا لواسان را اعلام خواهم كرد.
این متهم كه تاكنون چند بار تعهد به پرداخت بدهی خود داده بود از دادگاه خواست تا فرصتی برای تسویه حساب به او بدهند. چون كارشناسی ملك نیز ابلاغ شده و آماده است تا 750 میلیارد تومان را به صورت نقدی با دادگاه تسویه كند.

* دادگاهی تا این اندازه به متهم اجازه صحبت كردن نداده است
با توجه به آخرین دفاعیات هدایتی قاضی دادگاه به او فرصت داد تا در 15 دقیقه اگر مطلبی دارد، بیان كند و هدایتی از قاضی خواست تا 25 دقیقه به او فرصت صحبت كردن بدهد.
مسعودی مقام گفت: فكر نمی كنم دادگاهی در ایران تا این اندازه به متهمان اجازه صحبت كردن داده باشد.
هدایتی با بیان مطالبی درباره شركت سرمایه گذاری بازرگانی تدبیرگران حافظ، به مطلب جلسه قبل خود كه با واكنش رئیس ستاد دیه كشور روبه‌رو شده بود، گریزی زد و گفت: من در جلسه قبل گفتم در كارهای خیر فعالیت می‌كردم و هزاران زندانی را آزاد كردم. آقای جولایی كه یك پیشكسوت و مبارز است، همان روز این مسئله را تكذیب كرد ولی بنده رسید 43 میلیارد تومان را دارم كه در 20 استان و تهران از سال 86 نوكری كردم و نسخه ای از آن را به دادگاه ارائه می‌كنم.
هدایتی در ادامه لایحه خود را كه در 15 صفحه تنظیم شده بود، قرائت كرد و گفت: چرا بانك سرمایه یك نامه برای اداره ثبت جهرم ارسال نكرد تا ارزش واقعی ملك لیان و كارسان مشخص شود و اگر اجراییه صادر می‌شد، بسیاری از حقایق مشخص می شد.
وی با بیان برخی ایرادهای شكلی پرونده نكاتی را بیان كرد و قاضی با اشاره به استجازه رهبر معظم انقلاب برای رسیدگی به مفاسد اقتصادی گفت: امروز آرای بانك سرمایه منتشر می شود و پاسخ صلاحیت های دادگاه قبلا داده شده است.
هدایتی همچنین به نكاتی مانند شركت های صوری و كاغذی اشاره كرد و درباره خرید املاك مرغوب در تهران و خرید خودروهای لوكس كه در كیفرخواست آمده، گفت: در حالی مرا به فسق و فجور متهم می كنید كه بهترین سال های خود را در جبهه بودم و همواره به ارزشها پایبند هستم.

* 10 سال است كه به خارج نرفتم
هدایتی مسافرتهای خارجی را اتهامی ‌دانست كه دادستانی باید آن را ثابت كند و افزود: من 10 سال است كه از كشور خارج نشده ام و این ادعاها انحراف افكار عمومی از مسیر دادگاه است.
وی سوء نیت در گرفتن وام بانكی را رد كرد و گفت: من یك بدهكارم نه اخلالگر و اخلالگر كسی است كه اموال مردم را به تاراج می برد و یا از كشور خارج می‌شود و هرگز در خدمت مردم نیست. آنان كه در امور اجرایی كشور تصمیم گیر هستند. من آقازاده نیستم بلكه یك كارگرزاده هستم و كار من تولید و صادرات بوده است.
هدایتی كیفرخواست را پر از تناقض و تهمت دانست و گفت: ای كاش بنده و فعالان اقتصادی شاهد سیل بی تدبیری كه ناامیدی را به همراه دارد، نبودیم. امروز من در دانشگاه غیرانتفاعی اوین هستم و می بینم كه اتهام برخی فعالان اقتصادی، ایستادن به پای تصمیمات غیردلسوزانه در بدنه اجرایی دولت است كه بدون برنامه تصمیم های متناقض می گیرند.
وی افزود: آثار جنگ اقتصادی تحمیل شده را مردم لمس می كنند و كسانی بی‌تدبیری می كنند كه قانون های روزانه برای صادرات و واردات وضع می كنند تا عده ای نتوانند به تعهدات خود عمل كنند و به زندان بیافتند.
این متهم با اشاره به ضرورت آسیب شناسی نقطه ارتباطی میان مدیران بانك سرمایه و دریافت كنندگان تسهیلات گفت: جابه‌جایی مدیران بانك سرمایه در مدت كوتاه یكی از مشكلات این بانك است.
وی از دادگاه خواست تا او را فقط یك بدهكار بانكی بدانند و افزود: من سنگ كسانی را بر سینه زدم كه با همان سنگ مرا سنگسار كردند.
* بیانیه هدایتی
مسعودی مقام گفت: برخی از صحبت های شما بیانیه بود. چون شما از دوستدار نظام صحبت كردید در حالی كه دوستدار نظام كسی است كه قانون را اجرا كند و مردم را به نظام بدبین نكند و اگر سفره‌های ما رنگین شود، فكر نمی‌كنم دوستدار نظام باشیم.
وی افزود: شعبه ما همه آراء خود را منتشر می كند و ما اظهارنظرهای حقوقدانان را می پذیریم. البته در زمینه اقتصادی برخی تفاسیر بر اساس اصول فقه ارائه شده ولی كسی كه در این زمینه می خواهد اظهارنظر كند، باید با حقوق و اقتصاد آشنا باشد و بداند نظام اقتصادی چیست. چون برخی می گویند نظام اقتصادی ما اشكال دارد درحالی كه به نظرم غیر از یكی دو نفر كسی در زمینه حقوق و اقتصاد اطلاعات كافی ندارد.
نماینده دادستان نیز در پاسخ به دفاعیات متهم ردیف اول گفت: شما در بحث فولاد خورستان یك سری حواله ها مربوط به اختیارات و وظایف شما نبوده را امضا كردید، شركت های قلابی وارد چرخه اخذ وام كردید و با استفاده از آنها تسهیلات گرفتید در حالی كه این شركت ها نه فعالیت اقتصادی داشتند و نه مالیاتی پرداخت می كردند.
قهرمانی افزود: آقای هدایتی به گونه ای صحبت كردند كه انگار یك وزنه اقتصادی را زندانی كردند و به اقتصاد كشور آسیب وارد شده است.
قهرمانی خطاب به هدایتی گفت : شما كوچكترین فعالیت تولیدی در این كشور نداشتید و اگر غیر از این است مستندات خود را در اختیار خبرنگارانی كه در این جلسه حضور دارند، قرار دهید.
وی تاكید كرد فعالیت های شما هیچ ثمره ای برای این كشور نداشته و از پول مردم و فرهنگیان برای خود چهره درست كردید و نسبت به اموال مردم مرتكب خیانت شدید.
نماینده دادستان گفت: آقای هدایتی 586 میلیارد تومان تسهیلات گرفتید و تاكنون تنها 15 میلیارد تومان آن را پس دادید، در این دادگاه توضیح دهید مابقی آن كجاست؟
نماینده دادستان خطاب به متهم ردیف اول گفت: به مردم ظلم كردید، تبانی غارت كردید و ما در این دادگاه تا آخر می ایستیم تا حق مظلومان در این پرونده را از شما پس نگیریم، كوتاه نخواهیم آمد.
اجتمام*1003*1908*1834
۰ نفر