۲۷ فروردین ۱۳۹۸، ۲۰:۲۲
کد خبر: 83281247
T T
۰ نفر

موگرینی:درگیری‌ها در لیبی راه‌حل سیاسی ندارد

۲۷ فروردین ۱۳۹۸، ۲۰:۲۲
کد خبر: 83281247
موگرینی:درگیری‌ها در لیبی راه‌حل سیاسی ندارد

لندن – ایرنا – فدریكا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تحولات اخیر در لیبی اشاره كرد و گفت كه درگیری‌ها در این كشور راه‌حل سیاسی ندارد و اگر جنگ ادامه یابد، مشكلات بیشتر می‌شود.

به گزارش سه شنبه شب ایرنا، موگرینی كه امروز در پارلمان اروپا سخن می‌گفت، افزود: به طور دقیق زمانی كه امكان رسیدن به صلح در لیبی واقعی به نظر می‌رسید و دبیر كل سازمان ملل متحد از این كشور بازدید می‌كرد، نیروهای ژنرال حفتر به طرابلس حمله كردند.
وی تصریح كرد كه اگر كسی به دنبال پیروزی در لیبی است همگی می‌بازند و تنها از طریق مذاكرات سیاسی می‌توان به سمت جلو حركت كرد.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: اگر احزاب در لیبی به دنبال شرایط برد- برد كه جامعه جهانی ازجمله اتحادیه اروپا آماده حمایت از آن است نباشند، تمام مردم لیبی و منطقه رنج خواهند كشید.
وی تجاوز علیه طرابلس را حمله علیه «امید و دورنمای رسیدن به صلح» در لیبی عنوان كرد و ادامه داد: اكنون از تمام بازیگران منطقه و بین‌المللی می‌خواهم تا از اقدام های سازمان ملل برای گفت‌وگو و ایجاد اتحاد در لیبی از طریق راهكار سیاسی حمایت كنند.
موگرینی یادآورشد كه اروپا برای كشاندن طرف‌ها پای میز مذاكره و تعریف یك دورنمای مشترك برای برقراری صلح و امنیت در لیبی تلاش خواهد كرد.
به گزارش ایرنا، پس از سرنگونی قذافی، لیبی به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شد. دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس، غرب كشور تشكیل شد كه موردحمایت جامعه جهانی است.
هم‌زمان نیز یك دولت موازی در شهر طبرق در شرق لیبی با حمایت مجلس نمایندگان به ریاست «عقیله صالح» و ژنرال حفتر فرمانده ارتش، اعلام موجودیت كرد.
در روزهای اخیر درگیری میان نیروهای تحت امر حفتر با نیروهای دولت وفاق ملی در 30 كیلومتری جنوب شهر طرابلس به اوج خود رسیده است.
نیروهای حفتر كه بخش‌هایی از شرق لیبی را تحت كنترل خود درآورده‌اند، در مقابل درخواست‌های بین‌المللی برای توقف درگیری با جنگجویان وفادار به گروه وفاق ملی مستقر در طرابلس كه تحت حمایت سازمان ملل قرار دارد، مقاومت كرده‌اند.
السراج به‌تازگی در گفت‌وگو با اسكای نیوز هشدار داد كه اگر درگیری در لیبی ادامه یابد، موج جدیدی از مهاجران كه در حدود 800 هزار نفر برآورد می‌شوند، به سمت اروپا سرازیر خواهند شد.
شبد**اروپام ** هـ ن **1010