۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۳۴
کد خبر: 83293129
T T
۰ نفر
جزئیات اجرای طرح ترافیك و حذف زوج و فرد پایتخت اعلام شد

تهران- ایرنا- معاونت حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران در اطلاعیه ای اعلام كرد: طرح ترافیك همانند سال گذشته در محدوده مركزی شهر تهران اجرا شده و از ابتدای تیر امسال طرح زوج یا فرد حذف و به جای آن، طرح كنترل آلودگی هوا در محدوده دوم (زوج یا فرد سابق) اجرایی می‌شود.

به گزارش روز شنبه روابط عمومی این معاونت، در این اطلاعیه آمده است: ضروری است تمامی دارندگان خودروهای شخصیِ ساكن تهران و همچنین ساكنان دیگر شهرها كه با خودرو شخصی قصد سفر به تهران را دارند، قبل از ورود به محدوده‌های ترافیكی اول و دوم در سامانه «تهران من» به نشانی My.tehran.ir ثبت‌نام كنند و حساب آنها به میزان كافی، موجودی (شارژ) داشته باشد.
براساس این گزارش در سال 98 با هدف تشویق بیشتر شهروندان به قانون‌مداری و كاهش موارد اعمال جریمه و با هماهنگی پلیس راهور ناجا، مهلت یك‌ماهه‌ برای پرداخت عوارض طرح ترافیك و جلوگیری از جریمه در نظر گرفته‌شده است.
بر این اساس، شهروندانی كه با خودرو شخصی وارد محدوده طرح ترافیك شده‌اند اما در حساب خود موجودی كافی نداشته‌اند یك ماه مهلت دارند بدهی خود را پرداخت كنند تا در فهرست اعمال جریمه قرار نگیرند.
همچنین دارندگان خودروها برای دریافت هشدارِ مهلتِ یك‌ماهه از طریق پیامك و استفاده از این مهلت باید در سامانه ثبت‌نام كرده باشند؛ ثبت‌نام در سامانه «تهران من» و دریافت پیامك هشدار، رایگان است و هزینه‌ای برای شهروندان ندارد.
بر اساس مصوبات قانونی، از اول تیرماه امسال اجرای طرح زوج یا فرد در تهران پایان می‌یابد و طرح محدوده كنترل آلودگی هوا جایگزین آن می‌شود، در هر فصل خودروهای پلاك تهران 20 روز (و خودروهای پلاك غیر تهران 15 روز) مجاز به تردد رایگان در محدوده دوم (زوج یا فرد سابق) هستند؛ زوج یا فرد بودن پلاك خودروها نیز در تعیین روزهای مجاز اثری ندارد و ملاك، صرفاً تعداد روزهای ورود است.
عوارض تردد در این محدوده در روزهای فراتر از تعداد مجاز، نصف عوارض طرح ترافیك تعیین‌شده است؛ شمارش تعداد روزهای مجاز برای تردد رایگان در محدوده دوم (زوج یا فرد سابق) مشروط به آن است كه ثبت‌نام در سامانه انجام‌شده باشد.
در سال جاری خودروهایی با آلایندگی كمتر كه معاینه فنی برتر دریافت كرده باشند بیش از سال گذشته از تخفیفِ هزینه‌های طرح ترافیك برخوردار می‌شوند و میزان تخفیف برای این دسته از خودروها از 20 درصد به 25 درصد افزایش پیداكرده است.
همچنین خودروهای با عمر كمتر از چهار سال كه الزامی به اخذ معاینه فنی عادی ندارند نیز برای برخورداری از تخفیف معاینه فنی برتر می‌توانند به مراكز صدور معاینه فنی مراجعه كنند.
این اطلاعیه می افزاید:برای نخستین بار در سال 98 ساكنان محدوده‌های ترافیكی كه در سال های اخیر محدودیت‌های تردد با خودرو برای آنها مشكلاتی را ایجاد كرده بود، از امتیاز جدید و ویژه‌ای برخوردار شده‌اند كه هزینه طرح ترافیك آنها 50 درصد كمتر از دیگران است؛ امتیازی كه سال قبل برای ساكنان محدوده در نظر گرفته‌شد نیز (یك‌بار خروج رایگان قبل از ساعت 8:30 و یك‌بار ورود بعد از ساعت 17) همچنان برقرار است.
همچنین ساكنان محدوده طرح ترافیك كه سال گذشته برای برخورداری از امتیاز مذكور در سامانه «تهران من» ثبت‌نام كرده و مدارك خود را در دفاتر خدمات الكترونیك شهر به تأیید رسانده بودند (اگر در بخش سكونت آنها تاریخ پایان سكونت درج نشده باشد) نیاز به ثبت‌نام مجدد به‌عنوان ساكن محدوده طرح ترافیك ندارند.
درواقع كسانی كه قصد دارند از امتیازات سكونت در محدوده بهره‌مند شوند كافی است پس از ثبت مشخصات محل سكونت خود به همراه مدارك (شامل سند یا اجاره‌نامه قانونی و فیش پرداخت عوارض نوسازی و پسماند) به دفاتر خدمات الكترونیك شهر مراجعه كنند.
ساكنان محدوده كنترل آلودگی هوا (زوج یا فرد سابق) نیز صرفاً برای عوارض مربوط به همان محدوده (روزهای مازاد بر تعداد مجاز) از امتیاز و تخفیف مذكور برخوردارند؛ این دسته از شهروندان، از هفته آینده می‌توانند پس از ثبت مشخصات در سامانه «تهران من» به دفاتر خدمات الكترونیك شهر مراجعه و مدارك مذكور را ارائه كنند تا سكونت آنها در سامانه مورد تأیید قرار گیرد.
شهروندان مطلع باشند غیر از تأیید مدارك سكونتی كه نیازمند مراجعه به دفاتر خدمات الكترونیك شهر است، تمامی اقدامات مربوط به طرح ترافیك عموم شهروندان به‌صورت غیرحضوری و در سامانه اینترنتی «تهران من» به نشانی My.tehran.ir انجام می‌گیرد و هیچیك از مراحل ثبت‌نام، شارژ حساب و حتی حل مشكلات احتمالی نیاز به مراجعه حضوری نیست.
در این زمینه شماره تلفن 137 داخلی 5 نیز به‌صورت شبانه‌روزی پاسخگوی سؤالات شهروندان است و به‌علاوه هرگونه اعتراض، نیاز به بررسی مجدد یا درخواست نیز داخل سایت در بخش «پشتیبانی» قابل اعلام و پیگیری است.
همچنین در صورت وجود هرگونه ابهام یا مشكل متقاضیان می‌توانند با شماره تلفن‌های 81677299 و 96018795 تماس بگیرند.
به گزارش ایرنا اینك زمان اجرای روزانه طرح جدید ترافیك 6:30 تا 19 است، ضمن اینكه روزهای پنجشنبه، جمعه و ایام تعطیل نیز طرح های ترافیكی(ترافیك و زوج و فرد) اجرا نمی شود.
براساس طرح زوج و فرد كه هنوز برقرار است تردد خودروها از شمال به بزرگراه همت، از شرق به بزرگراه امام علی، از جنوب به بزرگراه بعثت و از غرب به بزرگراه‌های نواب و چمران براساس آخرین رقم سمت راست پلاك خودروها محدود می شود.
همچنین محدوده طرح ترافیك از سمت شمال خیابان مطهری، از سمت جنوب خیابان شوش، از سمت غرب خیابان كارگر و از سمت شرق خیابان شریعتی و 17 شهریور است.
تهرام/9343/ 1008
۰ نفر