۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۰:۴۶
کد خبر: 83294017
T T
۰ نفر

استاندار خوزستان:

كشاورزان خوزستاني محدويت كشت ندارند

۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۰:۴۶
کد خبر: 83294017
كشاورزان خوزستاني محدويت كشت ندارند

اهواز - ايرنا - استاندار خوزستان گفت: امسال با توجه به حجم آب موجود محدوديتي در ميزان كشت و الگوي كشت وجود ندارد و كشاورزان خوزستاني هر چه تمايل دارند براي جبران زيان ‌خود كشت كنند.

به گزارش ايرنا غلامرضا شريعتي روز شنبه در نخستين نشست قرارگاه بازسازي و نوسازي مناطق سيل زده خوزستان در استانداري، با اشاره به فروكش كردن سيل در بيشتر نقاط خوزستان بيان كرد: كشاورزان ما در مناطق سيل زده آسيب ديده اند لذا بايد تلاش كنيم تا جايي كه امكان دارد اين كشاورزان به كشت تابستانه برسند.
وي افزود: برخي زمين‌هاي كشاورزي باتلاقي شده كه غير از شلتوك كاري كشت ديگري در آن جواب نمي‌دهد؛ همچنين از سازمان آب و برق خوزستان خواسته ايم مراعات كشاورزان را كرده و توجه كنند سطح سدها تا حد نرمال تخليه نشود.
استاندار خوزستان ادامه داد:امكانات لازم هر چه سريعتر براي تخليه آب از زمين‌هاي كشاورزي مناطق سيل زده خوزستان بسيج و تجميع شود تا زمين ها براي كشت آماده شوند.
وي گفت: شرايط براي كشاورزان بايد به سمت اميد روشني پيش برود اما الان برخي كشاورزان احساس نااميدي و ياس دارند چراكه همه چيزشان را از دست داده اند اما دولت و نظام در خدمت و كنار آنها هستند و تا آخر نيز در كنار آنها خواهيم بود.
شريعتي با اشاره به مهم بودن تبعات رواني و مسايل اجتماعي پس از سيل بيان كرد: برگشت به حالت عادي زندگي به عنوان يك مساله بايد در دستور كار قرار بگيرد و سازمان بهزيستي به عنوان دستگاه محوري بايد در كنار اداره كل امور روستايي، تيم‌ها و كارگروه هايي را تشكيل دهند و به روستاها بروند چرا كه مسايل پس از استرس سيل بسيار اهميت دارد.

** خسارات منطقي برآورد شود
وي با تاكيد بر اينكه برآورد خسارات بايد منطقي باشد و همان ميزاني كه هست اعلام شود ادامه داد: برآوردهاي غير كارشناسي و غلط موجب مي شود به صحبت‌هاي ما توجه نشود؛ همه اذعان دارند كه بيشترين خسارت مالي در خوزستان است ولي خسارات بايد متناست و كارشناسي باشد.
استاندار خوزستان گفت: كشاورزان و روستاييان براي خسارت به دستگاه هاي مختلف مراجعه مي‌كنند اما بايد با احترام و اكرام با آنها صحبت شود و اين موضوع به همه بخش ها اعلام شود.
وي با بيان اينكه اعتباراتي به بنياد مسكن براي پرداخت خسارات داده شده بيان كرد: از بنياد مسكن خوزستان مي خواهيم اين ميزان پرداخت شود؛ برخي از مردم مي‌توانند به منازل خود برگردند اما به دليل اينكه به ما اطمينان ندارند تصور مي‌كنند با برگشت به منازل خسارت آنها را پرداخت نمي‌كنيم لذا بايد به آنها توصيه شود در صورت امكان به منازل خود برگردند و جاي نگراني در خصوص پرداخت خسارت آنها نيست.
شريعتي بروز بيماري‌هاي واگير دار را از طبيعت هاي سيل دانست و گفت: خوشبختانه تاكنون بيماري واگيري در خوزستان در پي سيلاب اخير نداشتيم كه نشان مي دهد اقدامات به خوبي صورت گرفته است.
وي ادامه داد: با توجه به كاهش دبي رودخانه‌هاي كارون و دز، در يك هفته آينده خوزستان از مرحله سيلاب خارج شده و در كل استان شرايط عادي خواهيم داشت.
استاندار خوزستان بيان كرد: ستاد بازسازي سيل اخير در سطح كشور تشكيل و فرماندهي آن به وزير كشور داده شده و مقرر شده طبق چارت متناظر آن يك قرارگاه استاني تشكيل شود؛ معتقدم متناظر استاني به اين معنا نيست كه بايد شبيه قرارگاه كشوري باشد چرا كه استان ها ظرفيت ها و مسايل مختلفي دارند لذا بايد متناسب با ظرفيت‌ها قرارگاه ساماندهي شود و اگر دستگاهي در كميته ها و قرارگاه دعوت شود ممنوعيتي ندارد.
وي افزود: قرارگاه بايد به گونه اي تشكيل شود كه بتوانيم از همه ظرفيت‌هاي استان براي برون رفت از مشكلات و پيشرفت اوضاع استفاده كنيم تا بتوانيم تا بهره وري و تجميع منابع را بيشتر كنيم و شناسنامه اي باشد كه در يك محور و مسير كار صورت گيرد.

** 125 هزار و 120 ميليارد ريال خسارت سيلاب به خوزستان
مديركل مديريت بحران استانداري خوزستان نيز گفت: از زمان وقوع سيلاب اخير تاكنون 125 هزار و 120 ميليارد ريال خسارت به خوزستان در حوزه هاي مختلف وارد شده است.
كيامرث حاجي زاده خسارت را در سه بخش مختلف تقسيم بندي كرد و افزود:به اموال مردم كه شامل كشاورزي، منازل مسكوني، لوازم خانگي، ماشين‌آلات، تجاري، صنعتي و عشاير است 91 هزار و 100 ميليارد ريال خسارت وارد شده است .
وي ادامه داد: در بخش ابنيه‌ها و زيرساخت‌ها شامل تاسيسات، راه، آب، برق، گاز، مخابرات، مدارس، ساختمان‌ها، بهداشت و درمان و معابر،34 هزار و 10 ميليارد ريال خسارت وارد شده است.
مدير كل مديريت بحران استانداري خوزستان ادامه داد:استحكام‌بخشي و ترميم سيل‌بندها از تابستان پارسال در حال انجام است و همچنان ادامه دارد؛ همچنين در آبادان و خرمشهر هنوز در حال مديريت سيلاب هستيم و همه اعضاي ستاد مديريت بحران پاي كار هستند.
سيلاب كه با طغيان رودخانه هاي كرخه ، دز و كارون از روزهاي آغازين فروردين شروع شد حدود 400 هزار نفر را در مناطق روستايي و شهري 12شهرستان خوزستان درگير كرد.
در روزهاي اخير با كاهش خروجي آب سدهاي كرخه ، دز و گتوند ، سيلاب در حال فروكش كردن است و خطرات ناشي از سيلاب مجدد كاهش يافته است.
7164/ 6037