به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، بطور نمونه پژو 206 تیپ 2 كه 18 فروردین ماه 72 میلیون تومان قیمت داشت، دیروز به 95 میلیون تومان رسید. پژو 206 وی 8 در مدت یاد شده از 88 میلیون تومان به 114 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 5 از 86 میلیون به 112 میلیون تومان، سمند ال. ایكس از 72 میلیون به 86 میلیون تومان، پژو 405 جی. ال. ایكس از 68.5 میلیون به 85 میلیون تومان و سراتو شركتی سایپا از 245 میلیون به 330 میلیون تومان رسید.
رئیس اتحادیه صنف نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران در این زمینه به ایرنا می گوید: افرادی كه خودرو دارند، قیمت های سلیقه ای می دهند، اگر خواهان كاهش التهاب در بازار خودرو هستیم باید خودرو به اندازه كافی در بازار موجود باشد.
به اعتقاد «سعید موتمنی» اگر خودروسازان داخلی قادر به تامین نیاز بازار نیستند، وزارت صنعت باید دستكم اجازه ورود خودروهای زیر 10 تا 15 هزار دلار كاركرده به داخل را صادر كند.
وی بیان داشت: حتی یك روز وقفه در عرضه خودرو به بازار، بازگشت آن به حالت عادی و خروج از بی تعادلی را هفته ها به تاخیر می اندازد.
موتمنی به گذشت 18 روز از آغاز مجدد فعالیت بازار پس از پشت سرگذاشتن عید اشاره كرد و گفت: تاكنون التهاب بازار فروكش نكرده و شاهدیم قیمت ها بطور ساعتی در بازار بالا می رود.
وی اظهار داشت: افزایش 70 تا 80 درصدی قیمت خودروهای مونتاژی و رشد پنج تا 30 میلیون تومانی قیمت خودروهای داخلی در چند روز اخیر به هیچ عنوان قابل توجیه نیست و هیچ اتفاقی در سایر بازارها از جمله طلا، سكه و ارز نیفتاده كه چنین رشد قیمتی را شاهد باشیم.
این مقام صنفی به قیمت 480 میلیون تومانی مزدا 3 گروه بهمن در بازار اشاره كرد و گفت: پارسال همین موقع با چنین مبلغی می شد یك تویوتا لندكروز كاركرده خریداری كرد.
وی ادامه داد: در حالی كه اسفندماه پارسال با عرضه مداوم خودرو از سوی خودروسازان، وضعیت آرامی را در بازار شاهد بودیم، اما اكنون دوباره بازار ملتهبی را شاهد هستیم.
موتمنی در عین حال خاطرنشان ساخت كه در طرف تقاضا نیز مردم برای خرید خودرو صف نكشیده اند، اما آنانی كه پول دارند نسبت به خرید اقدام می كنند و خودروها را از پاركینگی به پاركینگ دیگر جابجا می كنند.
وی تاكید كرد: ثبات بازار مستلزم عرضه خودرو است.
** قیمت سایر خودروها
مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا حاكی است در واپسین ساعت های معاملات دیروز، هر دستگاه پراید 111 به 51 میلیون تومان، پراید 131 به 47.5 میلیون تومان، ساینا 61 میلیون تومان، پژو 207 اتوماتیك 155 میلیون تومان، پژو 207 دنده ای 124 میلیون تومان، پژو 405 اس. ال. ایكس 88 میلیون تومان، پژو پارس دنده ای 101 میلیون تومان، پژو پارس اتوماتیك 147 میلیون تومان، پژو پارس ال. ایكس (TU5) معادل 120 میلیون تومان، سمند ال. ایكس 85 میلیون تومان، سمند ای. اف7 به 89 میلیون تومان، سمند دوگانه پایه گازسوز 94 میلیون تومان و رانا 90 میلیون تومان قیمت خورد.
همچنین هر دستگاه هایما اس 5 به 300 میلیون تومان، هایما اس 7 به 320 میلیون تومان، دانگ فنگ اچ. سی. كراس 155 میلیون تومان، پژو 2008 به 410 میلیون تومان، سوزوكی گراند ویتارا به 550 میلیون تومان، ساندرو 185 میلیون تومان و ساندرو استپ وی 200 میلیون تومان قیمت گذاری شد.
برخی نمایشگاه داران در این زمینه به ایرنا گفتند: افزایش قیمت ها اكنون ساعتی شده و به هیچ عنوان نمی توان قیمتی برای خودروها به مشتریان ارائه داد.
آنان گفتند: قیمت برخی خودروها در مقایسه با فروردین ماه پارسال سه برابر شده و مسئولان تا كی می خواهند دست روی دست بگذارند و نظاره گر باشند؟ اگر نمی توانند بازار را مدیریت كنند حداقل اجازه ورود خودروی كاركرده بدهند، زیرا فقط عرضه خودرو است كه می تواند این وضعیت را سر و سامان دهد.
یكی از نمایشگاه داران شرق تهران كه خواست تا نامش فاش نشود، به ایرنا گفت: تا پنج سال قبل هر دستگاه تویوتا پرادو در بازار 180 میلیون تومان داد و ستد می شد، اما همان خودرو با وجود چند سال كاركرد امروز به بیش از یك میلیارد و 400 میلیون تومان معامله می شود.
وی بیان داشت: در جهان اكثر مردم سوار خودروهای زیر 10 هزار دلار می شوند، خودرو كالایی مصرفی است و مانند كشور ما نیست كه به كالایی لوكس یا سرمایه ای تبدیل شده و خودروهایی كه باید در حقیقت به قبرستان خودروها منتقل شوند، با چند برابر قیمت خرید فروخته می شوند.
** درجا زدن صنعت خودرو
نمایشگاه دار دیگری به ایرنا گفت: در حالی كه در سال های گذشته در صنایع دفاعی پیشرفت های چشمگیری داشته ایم، چطور در صنعت خودرو درجا زده ایم؟ این نشان می دهد كه «نخواستیم تا در خودروسازی رشد كنیم» و در 2 تا سه دهه گذشته در عمل واردكننده و نه تولیدكننده بودیم.
وی گفت: معلوم است كه خودروسازان تا حالا آدرس غلط می دادند و خودروی ملی حرفی بیش نیست، بلكه قطعه از چین و سایر كشورهای سفارش می دادند و برچسب «ساخت ایران» به آنها می زدند.
وی تاكید كرد: وزارت صنعت باید فكر اساسی درخصوص این صنعت و بازار آن بیندیشد، بازار نیاز روزانه دارد و باید این كالا را از بورس بازی خارج كرد.
این فعال بازار خودرو معتقد است كه ثبت نام های خودرویی خودروسازان باید تعطیل شود، زیرا بر مبنای نیاز بازار نیست.
وی نبود یا كمبود قطعه در بازار را بهانه ای بیش ندانست و ادامه داد: شاهیم وقتی یك خودروی لوكس وارداتی با مشكل مواجه می شود، طی 24 ساعت قطعه مورد نیاز آن را از كشورهای همسایه وارد كرده و آن را تعمیر می كنند؛ بنابراین مشكل كسری قطعات قابل حل است و بخش خصوصی راه آن را به خوبی بلد است.
این فعال بازار خودرو مدعی شد كه دست هایی پشت پرده است تا بازار را مدیریت كرده و به قیمت های دلخواه برساند.
وی بیان داشت: وقتی طی 10 روز قیمت خودروهای مونتاژی تا 100 میلیون تومان بالا می رود، افزایش 200 میلیون تومانی خودرویی همچون هیوندای سانتافه طبیعی است.
برپایه این گزارش، مصاحبه شوندگان معقتد بودند اگر خواهان آرامش در بازار خودرو هستیم، باید عرضه كافی در بازار داشته باشیم، در غیر این صورت قیمت ها غیرقابل پیش بینی تر از امروز خواهد شد و سرنوشت چنین التهابی نامعلوم خواهد بود.
آنان گفتند: باید جلوی این رویه گرفته شود، زیرا قیمت خودرو روی قیمت سایر كالاها نیز تاثیر می گذارد و نتیجه آن، یاس و ناامیدی مردم خواهد بود.
مصاحبه شوندگان افزودند: پیشتر شورای رقابت بر عملكرد خودروسازان نظارت داشت، اما از زمانی كه این شورا از مرجعیت قیمت گذاری كنار زده شد دیگر نظارتی هم در كار نیست.
به گفته آنان، برخی مسئولان و نمایندگان مجلس در ماه های گذشته در حمایت از صنعت خودرو، تقصیر التهاب بازار را بر دوش دلالان می انداختند، اما امروز كه قیمت های كارتكسی در نمایندگی های خودروسازان اینقدر بالاست، آیا باز هم پای واسطه ها در میان است؟
«كارتكس یعنی علاوه بر اینكه خودرو صفر كیلومتر است، خودرو هنوز پلاك نشده و سند خودرو به نام هیچ شخصی صادر نشده است.»
گزارش از محمد ملك دار
اقتصام*3065**
تهران- ایرنا- رصد قیمت های خودرو در ساعت های پایانی معاملات دیروز (یكشنبه) حكایت از ارقام عجیب و غریبی داشت؛ ارقامی كه حتی در مقایسه با هجدهم فروردین ماه امسال تفاوت های اساسی داشته و مشتریان و مصرف كنندگان خودرو دلیلی منطقی برای این افزایش ها پیدا نمی كنند.