۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۰:۴۴
کد خبر: 83296954
T T
۰ نفر
ایران:هدف تهدیدهای ساختگی آمریكا انحراف از مساله فلسطین است

نیویورك- ایرنا- نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد ماهیت اصلی تهدید در خاورمیانه را اشغالگری رژیم صهیونیستی دانست و از جامعه جهانی خواست در مقابل تلاش های آمریكا و برخی شركایش همچون سعودی ها برای تغییر ماهیت تهدید از مساله فلسطین به تهدیدات ساختگی، مقاومت كنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مجید تخت روانچی عصر دوشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد كه با موضوع خاورمیانه و مساله فلسطین برگزار شد، این مطلب را مطرح كرد.
وی افزود: در مسائل مرتبط با اسرائیل، اصل حاكم بر سیاست خارجی آمریكا، به ویژه در دولت كنونی این كشور، «آمریكا اول» (شعار انتخاباتی ترامپ) نیست، بلكه «اول اسرائیل» است و آمریكا حاضر است حتی با نقض اصول بنیادین حقوق بین‌الملل و قواعد آمره نیز به آن پایبند بماند.
سفیر و نماینده دائم جدید جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل كه نخستین سخنرانی رسمی خود را در این مسئولیت قرائت می كرد، ادامه داد: این بحران با اشغال یك سرزمین آغاز شده و فقط با پایان اشغال آن نیز خاتمه می‌یابد.
تخت روانچی با یادآوری مسئولیت حقوقی شورای امنیت در زمینه حفظ صلح و امنیت بین‌المللی و اینكه تنها اقدام این نهاد در هفت دهه گذشته، تصویب قطعنامه هایی بوده كه اثر عملی در احقاق حقوق فلسطینیان نداشته است، اضافه كرد: این شورا باید رژیم اشغالگر را وادار كند تا به اشغال فلسطین پایان دهد.
وی همچنین با اشاره به وتوهای متعدد آمریكا علیه قطعنامه های پیشنهادی شورای امنیت برای تحت فشار قرار دادن رژیم صهیونیستی، اظهار كرد: نتیجه این وضعیت، جسورتر شدن رژیم صهیونیستی در اجرای سیاست‌های توسعه‌طلبانه و اقدامات غیرمشروع و نیز انجام مستمر كلیه جنایات بین المللی، شامل نسل‌كشی، جنایات جنگی، جنایات علیه بشریت و جنایت تجاوز بود.
نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد خاطرنشان كرد: تجاوز به همه همسایگان خود و نیز اعمال بیش از یك دهه محاصره غیرانسانی علیه غزه، از دیگر جنایات اسرائیل است.
روانچی تصریح كرد: مساله به اینجا ختم نمی شود چون در دولت كنونی آمریكا وضعیت به صورت جدی تغییر كرده و خود این كشور، آشكارا قطعنامه‌های ذیربط شورای امنیت را نقض می‌كند كه نمونه بارز آن، انتقال سفارت خود به بیت‌المقدس و شناسائی حاكمیت این رژیم بر جولان اشغالی سوریه است.
وی این اقدامات آمریكا را شدیدا محكوم كرد و با غیرقانونی و بلااثر خواندن آنها، گفت: سیاست 70 سال گذشته این كشور در مورد فلسطین ثابت می‌كند كه به هیچ وجه نباید به پیشنهادهای آمریكا از جمله طرح به اصطلاح «معامله قرن» اعتماد كرد.
سفیر ایران در سازمان ملل متحد افزود: حقوق مسلم هیچ ملتی را نه می‌توان با فشارهای نظامی، سیاسی و اقتصادی شدید از آن سلب كرد و نه با دلارهای نفتی خرید.
تخت روانچی همچنین با یادآوری حمایت دیرینه جهانی از احقاق حقوق فلسطینیان، خواستار تداوم این حمایت‌ها تا تشكیل دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف شد.
اروپام*1429