۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۴۳
کد خبر: 83297286
T T
۰ نفر
استفاده از «چك آزاد» در شبكه بانكی تا سه بار در سال مجاز شد

تهران- ایرنا- با ابلاغ بانك مركزی، مشتریان بانكی می توانند سه بار در سال از «چك آزاد» برای برداشت وجه در شعب بدون همراه داشتن دسته چك استفاده كنند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران در بخشنامه‌ای استفاده از چك آزاد را به شبكه بانكی ابلاغ كرد.
چك آزاد در قانون قدیم برای هر مشتری یك بار در سال قابل استفاده بود اما با ابلاغ قانون جدید، مشتریان صاحب دسته چك می‌تواند تا سه بار در سال از چك آزاد استفاده كنند.
علاوه بر این، میزان برداشت از حساب‌های جاری بدون ارائه برگه چك با استفاده از چك آزاد، سه برابر افزایش پیدا كرده است و مشتریان می‌توانند از گزینه «ساتنا» و «پایا» بهره مند شوند.

** شرایط استفاده از چك آزاد
در زمانی می توان از چك آزاد استفاده كرد كه صاحب دسته چك بخواهد چكی را صادر كند و با استفاده از آن وجهی را از بانك دریافت كند اما دسته چك همراه نداشته باشد.
در این صورت، مشتری حقیقی یا حقوقی می‌تواند از بانك تقاضای یك برگ چك عمومی آزاد كند تا عملیات بانكی و برداشت وجه را انجام دهد. چك آزاد مانند چك عادی به جریان گذاشته می شود اما به هیچ عنوان قابل ظهر نویسی و یا انتقال نیست.
هنگام مراجعه مشتری به منظور دریافت چك عمومی، باید متصدی مربوطه شماره حساب وی را در پایین چك یادداشت و مشخصاتی از قبیل مبلغ و شماره سریال چك و نام استفاده كننده (صاحب حساب) را در دفتر و ته سوش چك ثبت كند و شتری باید دفتر و ظهر «ته سوش چك» را به عنوان رسید امضا كند.
چك آزاد مانند چك عادی به جریان گذاشته می شود و متصدیان حساب جاری نیز باید شماره چك را با ذكر كلمه «امنیبوس» در دفتر و كارت حساب جاری مشتری قید كنند كه با شماره سری دسته چك‌های دارنده حساب اشتباه نشده و از آن متمایز باشد.
مشتریان برای هر بار استفاده از چك آزاد باید مبلغ پنج هزار تومان را به عنوان كارمزد به بانك پرداخت كنند.
چك آزاد یكی از خدمات سیستم بانكی است كه تا به امروز معمولا در بانك‌ها و موسسات مالی و اعتباری به ندرت استفاده شده و با تغییراتی در استفاده از چك آزاد انتظار می‌رود استفاده از چك آزاد افزایش پیدا كند.
اقتصام**2022**9189