۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۲۵
کد خبر: 83298980
T T
۰ نفر

پروندهٔ خبری

روحانی: اگر پول نفت كمتر به ما برسد از جای دیگر جبران می كنیم

كرمانشاه- ایرنا- رئیس جمهوری اسلامی ایران با بیان اینكه حرف آمریكاییها بی اساس است، گفت: اگر پول نفت هم كمتر به ما برسد از جای دیگر جبران خواهیم كرد، ضمن اینكه نفت را به فروش می رسانیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در مراسم افتتاح همزمان طرح گرمسیری، سدهای هیروی و شهدای ازگله و تونل نوسود در استان كرمانشاه تاكید كرد: ما منطقه و قدرت ایران را بهتر از آمریكاییها می شناسیم.
رییس جمهوری در ادامه گفت: از اول فروردین تاكنون حدود 32 میلیارد متر مكعب آب در كشور ذخیره شده است.
وی اضافه كرد: یك سال و نیم پیش ما برای رسیدگی به معضلات زلزله به این منطقه آمدیم اما خدا را سپاسگزارم كه امروز در شرایطی به این منطقه آمدیم كه پروژه ای عظیم به ثمر نشست.
روحانی با بیان اینكه این طرح ها منطقه را متحول خواهد كرد، گفت: امیدواریم مجموعه این طرح توسعه بسیار بزرگی برای منطقه غرب كشور را فراهم كند و اجرای دیگر طرح ها در 16 استان مرزی با آب خلیج فارس، دریای خزر یا آب های مرزی منجر به بركت شوند.
رئیس جمهوری افزود: مجموعه این طرحی كه امروز افتتاح می كنیم شاید بزرگترین طرح توسعه منابع آب و خاك در تاریخ كشور باشد. این طرح بسیار بزرگ و سرنوشت ساز برای توسعه منطقه است و تحول بزرگی را در منطقه ایجاد خواهد كرد.
روحانی با بیان اینكه سال ها برای این طرح فكر شده گفت: در دوران ریاست جمهوری مرحوم آیت الله هاشمی در رابطه با طرح بحث شد و در دوران ریاست جمهوری آقای خاتمی به شورای عالی امنیت ملی آمد. مرحوم هاشمی هر زمان من را می دید در رابطه با این طرح گرمسیری از من سوال می كرد.
وی به موضوع سیل پرداخت و گفت: مردم امسال دچار خسارت هایی شدند و در تلاش هستیم تا خسارت ها را جبران كنیم.
رئیس جمهوری با بیان اینكه از اول فروردین تاكنون حدود 32 میلیارد متر مكعب آب ذخیره شده است، به مسئولان گردشگری كشور تذكر داد: امسال كه منابع آبی كشور قابل قبول و 80 درصد مجموعه مخازن كشور پر شده است بخش گردشگری باید تحول عظیمی را در كشور ایجاد كند.
رئیس جمهوری با تاكید بر اینكه باید این طرح تكمیل شود، گفت: تا كنون در دولت یازدهم و دوازدهم 37 سد و بند تكمیل شده اند و پنج سد دیگر نیز در حال تكمیل هستند.
روحانی تاكید كرد: در روزهایی كه دشمنان ما عربده كشی های خود را بیشتر كرده اند مردم ما شاهد اقتدار و تلاش بیشتر هستند.
وی با بیان اینكه هر كاری كه امروز انجام می شود ضربه ای بزرگ بر دشمنان است، گفت: مهندسان و كارگران ما با تلاش خود پیشرفت های بسیاری به دست اورده اند.
رئیس جمهوری با تاكید بر اینكه نفت خود را به فروش می رسانیم، تصریح كرد: اگر پول نفت هم كمتر به ما برسد از جای دیگر جبران خواهیم كرد؛ حرف امریكایی ها بی اساس است ما منطقه و قدرت ایران را بهتر از آنها می شناسیم.
روحانی با بیان اینكه ایثارگیری ملت ما بسیار بالاتر از چیزی است كه انها تحمیل می كنند، گفت: مردم در یك سال گذشته مشكلاتی داشتند و امكان دارد كماكان مشكلاتی داشته باشد.
وی افزود: باید دشمن را به سرجای خود بنشانیم؛ آنان فعلا از نقطه عقلانیت خارج شده اند از این رو باید آنها را نقطه عقلانیت برگردانیم.
وی به موقعیت ویژه منطقه برای صادرات به كشور عراق اشاره كرد و گفت: امروز روابط ما با همسایگان غربی، شرقی و شمالی بسیار صمیمانه است؛ در قسمت جنوبی نیز اكثرا خوب هستند اما یكی و 2 كشور اشكالاتی دارند كه دعا می كنیم خداوند عقل را به آنها برگرداند؛ نفع آنها نیز در این است كه با ایران كار كنند.
روحانی تصریح كرد: ما با كسی دشمنی نداریم اما در برار توطئه دست روی دست نمی گذایم، پاسخ می دهیم و مقاومت می كنیم.
وی با تاكید بر اینكه ایران بزرگ هزاران سال در برابر انواع توطئه ها ملتی متحد باقی مانده است، اظهارداشت: ملت ایران همچنان متحد باقی می ماند و ما به نقاطی می رسیم كه منجر به شادمانی مردم ایران خواهد شد.
رئیس جمهوری در بخش دیگری از صحبت های خود به سرمایه گذاری 6 هزار و 800 میلیارد تومان برای طرح گرمسیری اشاره كرد و گفت: مردم منطقه و سرمایه گذاران می توانند در زمینه های كشاروزی، صنعت و گردشگری به این طرح ورود پیدا كنند.
روحانی همچنین به بازسازی مناطق زلزله زده كرمانشاه هم اشاره كرد و گفت: تاكنون 66 هزار خانه تعمیر و 20 هزار خانه نیز تكمیل شده است.
وی ادامه داد: حتما نقص هایی در روند بازسازی وجود داشته است اما امیدواریم مردم راضی باشند و ما شاهد توسعه در این منطقه حساس و راهبردی باشیم.
مرحله نخست طرح بزرگ تنظیم و انتقال آب های گرمسیری با هدف مدیریت و كنترل آب‌های سطحی و جلوگیری از وقوع سیل، تأمین آب شرب كشاورزی و نیازهای ضروری مردم استان و توسعه استان‌های غرب و جنوب كشور به بهره‌برداری رسیده است.
قطعه اول این طرح مجموعه سدهای هیروی، شهدای ازگله، جامیشان و شرفشاه، تونل نوسود و سامانه گرمسیری را شامل می‌شود.
با آغاز فعالیت قطعه اول این طرح كه طول آن 50 كیلومتر است، آب مورد نیاز 18 هزار و 500 هكتار از اراضی كرمانشاه تأمین می‌شود.
سد شهدای ازگله كه امروز مورد بازدید رئیس جمهوری قرار گرفت، قابلیت تنظیم 30 میلیون متر مكعب آب دارد.
استان كرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت و بیش از 24 هزار كیلومتر مربع مساحت دارای 950 هزار هكتار زمین كشاورزی و باغ است.
سالانه بیش از چهار میلیون تن انواع محصولات از زمین های كشاورزی استان كرمانشاه برداشت می شود.
9612/8066