۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۳۵
کد خبر: 83305031
T T
۰ نفر
بازی بولتون برای توجیه شكست سیاست خارجی آمریكا

تهران - ایرنا - بیانیه «جان بولتون» مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریكا درمورد اعزام ناو هواپیمابر «آبراهام لینكلن» به منطقه خاورمیانه، افزون بر برانگیختن واكنش‌های مختلف در این كشور، بر بازی تكراری تیم كاخ سفید با افكار عمومی برای توجیه شكست‌های واشنگتن در عرصه سیاست خارجی صحه گذاشت.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، هنوز ساعاتی از انتشار بیانیه تند بولتون در لفاظی‌ها علیه ایران و توجیه علت اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینكلن و ناوگروه همراه به منطقه فرماندهی مركزی آمریكا در خاورمیانه (سنتكام) نگذشته بود كه واكنش‌ تحلیلگران و مقام‌های سیاسی آمریكا نسبت به آن آغاز شد.
بولتون در بیانیه خود تهدید كرده كه آمریكا با هدف ارسال پیام واضح به ایران یك نیروی تهاجمی به خاورمیانه اعزام كرده است تا هرگونه حمله به منافع ایالات متحده و یا متحدانش را با «نیروی ضربتی» پاسخ دهد.
وی در این بیانیه تكرار كرده كه «ما در پی جنگ با ایران نیستیم اما كاملا آماده‌ایم تا هرگونه حمله از سوی عوامل ایران بویژه سپاه پاسداران یا دیگر نیروهای نظامی وابسته به ایران را پاسخ دهیم.»
«میكا زنكو»(Micah Zenko) از تحلیگران آمریكایی در واكنش به این بیانیه در توئیتی نوشت: بهره‌ بردن بولتون از اعزام ناو لینكلن به منطقه، هدفی جز ترساندن ایران نبوده و تهدیدی توخالی و ضعیف است.
وی در این رابطه به گزارش یك ماه گذشته نیروی دریایی آمریكا در این زمینه اشاره كرد كه از اعزام این ناو طبق ماموریت عادی خود به منطقه خبر داده بود.
نیروی دریایی آمریكا در بیانیه یك ماه پیش خود اعلام كرده بود كه این ناو هواپیمابر و شناورهای متعلق به آن یكم آوریل (12 فروردین) از بندر نورفولك ایالت ویرجینیا به یك ماموریت «طبق برنامه» اعزام شده است.
روزنامه گاردین نیز در واكنش به بیانیه بولتون همین موضوع را مطرح و تصریح كرده كه گردش ناوهای هواپیمابر آمریكا و هواپیماهای بمب‌افكن در خاورمیانه روالی عادی است.
خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در این باره نوشت: اشاره بولتون به منطقه «فرماندهی مركزی» بدان معناست كه ناو هواپیمابر لینكلن به سمت دریای سرخ و شاید پس از آن به دریای عرب و خلیج فارس حركت كند.
«ایلان گلدن‌برگ»(Ilan Goldenberg) از كارشناسان آمریكایی نیز در توئیتی، اعزام ناوگروه به منطقه سنتكام را برنامه غیرمعمولی ندانست و تصریح كرد كه از مدت‌ها پیش روال آن مشخص بوده است.
وی سخنان بولتون را «آتش‌افروزانه و تحریك‌آمیز» دانست و گفت: گمان می‌كنم سخنان بولتون، هدفی جز ترساندن ایرانی‌ها ندارد.
برخی مقام‌های سابق آمریكا نیز در واكنش به بیانیه اخیر بولتون، سیاست‌های جنگ ‌طلبانه او را یادآور شده‌اند كه به طور دائم به دنبال تحریك برای ایجاد تنش‌های مختلف در جهان است.
«وندی شرمن» مذاكره كننده ارشد دولت اوباما در مذاكرات هسته ای نیز در واكنش به این بیانیه بولتون در پیام توئیتری نوشت: جان بولتون می خواهد آمریكا را به جنگ با ونزوئلا و ایران بكشاند؟ جنگی نبوده كه او به دنبال راه‌ انداختن آن نبوده است. دونالد ترامپ كجاست؟
«ند پرایس» از مدیران دوران ریاست جمهوری اوباما نیز در پیام توئیتری نوشت، نشانه‌های تشدیدكننده اوضاع و تحریك‌ها از دولت ترامپ ساطع می‌شود.
واكنش‌ها به اظهارات تند مشاور همیشه جنگ ‌طلب كاخ سفید بیانگر آن است كه ناو هواپیمابر «آبراهام لینكلن» برای نخستین‌بار نیست كه به منطقه اعزام می‌شود اما تلاش تیم مستقر در كاخ سفید بر آن است تا لفاظی‌های خود علیه تهران را با اعمال جنگ روانی، افزایش دهند.
نگاه منتقدان آمریكایی دولت ترامپ این است كه بولتون از همه راه‌ها برای تحریك ایران و وادار كردن به اشتباه استفاده خواهد كرد تا بهانه‌ برخورد نظامی فراهم و از این طریق رضایت ترامپ برای درگیری جلب شود.
تحلیل دیگر درباره این بیانیه بولتون، تلاش برای اعاده حیثیت از شكست تلخ طرح كودتای نظامی هفته گذشته در ونزوئلا و جلب افكار عمومی این كشور است.
در واقع شكست كودتای آمریكا در ونزوئلا با توجه به حمایت تمام قد تیم كاخ سفید از بركناری رئیس جمهوری قانونی این كشو سبب شده تا مشاور جنگ‌افروز دولت ترامپ برای فرار از فشار افكار عمومی، دست به این بازی بزند.
در همین رابطه روزنامه واشنگتن پست در تحلیلی به نقل از «فرید زكریا» نوشت: جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ، یك تندرو محافظه كاری است كه اعتقاد دارد آمریكا برای محافظت از قدرت خود باید تهاجمی، یك‌جانبه‌گرا و ستیزه‌جو باشد.
بولتون همچون برخی افراد در تیم سیاست خارجی آمریكا معتقد است روسیه، چین و ایران تهدید بزرگی علیه واشنگتن هستند.
در این گزارش تصریح شده كه بولتون همواره طرفدار تغییر رژیم در كشورها بوده و به تازگی كوبا، ونزوئلا و نیكاراگوئه را یك مثلت ترور توصیف كرده و گفته واشنگتن در انتظار مشاهده سقوط هر ضلع این مثلث است.
چندی پیش شبكه خبری تلویزیونی «سی‌ان‌ان» به نقل قولی از دونالد ترامپ درباره تحولات ونزوئلا اشاره كرد و نوشت: رئیس جمهوری آمریكا به اطرافیان خود گفته، اگر قرار به اجرای سیاست‌های بولتون باشد، در آن صورت در همه دنیا درگیر جنگ خواهیم بود.
اروپام ** 2023 ** 1071